Benzineprobleem - ECU - Lambdasonde - Gasdamp - OMVL / AEB / Leonardo 175

Gestart door johan1989, 31-03-2016 11:33:40

Vorige topic - Volgende topic

johan1989

Het probleem wat ik heb is dat de auto op LPG prima loopt, maar op benzine slecht.
Als ik nu de auto zou starten, zou hij op benzine lopen en na een seconde of 10 15 zou het toerental zakken en zou hij heel moeilijk gaan doen.
Dit probleem doet zich voor sinds ik LPG heb laten inbouwen, daarvoor liep hij prima. Dit is gebeurd bij Mandigers in Son. Die stuurde mij eerst een aantal malen met een kluitje in het riet en toen ik na verloop van tijd echt op de spits dreef dat hij het op moest lossen kwamen er rare voorwaarden waar ik niet aan wilde voldoen. Affijn, lang verhaal, daar kom ik dus niet meer.

Ik ben vorig jaar bij Dirk342 geweest en die concludeerde dat het vacuüm, stappenmotor e.d. goed zijn en dat de auto op benzine gewoon staat te verzuipen.
Ik een andere set injectoren op gezet, zelfde probleem.
Ik de massa van de ECU vervangen (rechtstreeks op accu gezet), zelfde probleem

Uiteindelijk ging ik dus denken aan het plaatsen van een Vialle set om van het gezeik af te zijn (ik ben er dus nogsteeds van overtuigd dat het met het LPG systeem te maken moet hebben, omdat het gewoon sindsdien stront aan de knikker is.)
Echter, nu kwam ik een topic tegen: http://www.problemcar.nl/nl/professional/volkswagen/113397-aeb-175-g3-computer-.html
Dat beschreef precies mijn probleem. Zelfs meer, want ik had de link met het loskoppelen van de accu nooit gelegd. Ik direct de accu eraf, 25 kilometer rijden, zonder probleem. Hoe heerlijk is dat.
Ik had namelijk al zo vaak wat geprobeerd te repareren, dan ging ik testen, en jawel hoor, (vaak, niet altijd) direct prima op benzine! Volgende dag was het dan toch weer knudde (heeel frustererend). Blijkbaar had ik dan dus (vaak) ff de accupool eraf gehad.
Let wel, het gaat over een Golf, dus dat is een compleet andere auto. Mijn punt met dit topic is vooral dat het mijn probleem precies beschrijft, en ik de lambda koppeling tussen ECU en G3computer nog niet had gelegd.

Deze golf-knaap beschrijft dus dat de ECU zich reset na een paar minuten accu eraf (weet iemand hoe lang dat moet bij onze roffels?) Dat de lambda sonde de inspuiting bijregelt, maar dat die dat ook doet als ik op LPG rijd. Dat het dus maximaal aan het inspuiten gaat als je weer op benzine gaat rijden, en daardoor het hele zwikkie staat te verzuipen.

Het leek mij een prima oplossing om ergens op het LPG systeem een plus te pakken met spanning zodra hij op LPG loopt. Die op een onderbreekrelais, met daarop het lambda signaal. Voila: benzineECU krijgt geen lambda signaal meer als het waarden krijgt van de Lambda die het niet moet krijgen. Gaat dus niet bijregelen, dus loopt prima.
Ik heb eens gekeken naar die lambda kabel, maar die gaat op een stekker waar 5 kabels aan zitten. Dus ik had maar zo bedacht dat ik dat misschien beter door Verdampere op kon laten lossen, maar die kende het verhaal niet en vond het maar raar. Stelde nog even (pijnlijk dat ik dat zelf nog niet bedacht had;) ) dat de ECU dan ook foutmeldingen gaat geven.

Zijn er hier die dit aan de hand hebben gehad? Misschien andere slimme oplossingen?

Maarten-t5

Ik denk dat dit een klassiek voorbeeld is van een sterk afwijkende kalibratie op lpg.
Hij loopt nadat je de ecu gereset hebt een tijdje veel te arm op gas.
Door de lambda feedback regelt de ecu dit bij door te verrijken met zijn fuel trims.
Schakel je vervolgens op benzine, houd hij de afwijkende fuel trims vast, en loopt hij dus (een tijd) veel te rijk.
Rijd je lang genoeg op benzine, dan zouden de trims weer terug moeten lopen naar normalere waarden.
Reset je de ecu, dan reset je de trims en loopt hij weer even goed op benzine (en arm op gas) tot hij zich weer inleerd op gas.

Het lambda signaal onderbreken op gas zou betekenen dat de ecu niet compenseerd voor het afwijkende mengsel op gas.
Hij zal dan dus arm gaan lopen op gas.
Daarnaast zal er een storingscode opgeslagen worden omdat de ecu het lambda signaal niet meer ziet.
De enige reële oplossing is de lpg installatie goed af te laten stellen op jouw auto.
Wat voor merk/type systeem zit er nu in? Er is vast wel een ander bedrijf dat jouw installatie af kan stellen voor je.

edit: weet je zeker dat hij op benzine te rijk loopt en niet te arm?
Worden de benzine injectoren na overschakelen op gas goed onderbroken?
Een afr meting zou hierover meer uitsluitsel kunnen geven.

johan1989

Citaat van: Maarten-t5 op 31-03-2016 11:56:17
Ik denk dat dit een klassiek voorbeeld is van een sterk afwijkende kalibratie op lpg.
Hij loopt nadat je de ecu gereset hebt een tijdje veel te arm op gas.
Door de lambda feedback regelt de ecu dit bij door te verrijken met zijn fuel trims.
Schakel je vervolgens op benzine, houd hij wel de afwijkende fuel trims vast, en loopt hij dus veel te rijk.
Reset je de ecu, dan reset je de trims en loopt hij weer even goed op benzine (en arm op gas) tot hij zich weer inleerd op gas.

Het lambda signaal onderbreken op gas zou betekenen dat de ecu niet compenseerd voor het afwijkende mengsel op gas.
Hij zal dan dus arm gaan lopen op gas.
Daarnaast zal er een storingscode opgeslagen worden omdat de ecu het lambda signaal niet meer ziet.
De enige reële oplossing is de lpg installatie goed af te laten stellen op jouw auto.
Wat voor merk/type systeem zit er nu in? Er is vast wel een ander bedrijf dat jouw installatie af kan stellen voor je.

Staat in de titel:
Gasdamp systeem met OMVL verdamper. AEB sturing met Leonardo feedback systeem (dat laatste is volgens mij gewoon het lambda kastje)

Ik ben 5x terug geweest voor allerlei problemen. Dan was ik de auto een dag kwijt en was er wel (of niet) iets gefixt. Kortom, ik hoop niet dat het aan de afstelling ligt, want dan heeft hij daar ten overvloede de ruimte voor gehad.
Voor de duidelijkheid, hij rijdt op LPG perfect. Op benzine is het probleem. Blijf je dan bij je gedachte over afstelling?

RoelNL

Als je heel de tijd op benzine rijdt moet de ECU het toch ook weer terug brengen(inleren) naar normaal? Het LPG systeem word immers niet gebruikt en de verbrandingswaardes worden niet doorgegeven die lpg computer doorgeeft aan de benzine ECU.

Ik weet niet of het kan maar heb je mogelijk 2 waardes in de lpg computer staan 1 LPG verbranding map en 1 fop map voor de benzine ECU? Je LPG ECU fopt als het ware je benzine ECU, althans zo is het volgens mij bij mij geregeld, ik weet dat niet precies (landi Renzo LPG G3 systeem). De LPG fop waardes worden van tevoren in de LPG ecu gezet zodat deze ze altijd goed doorgeeft aan de benzine ecu, of verkeerd als dit niet goed gedaan is. Als deze waardes verkeerd erin staan kan de benzine ecu verkeerd gaan of net onder de 25% blijven maar dat merk je wel als je overschakeld naar benzine.

De LPG verbranding kan wel goed zijn omdat die wel goed is geprogrammeerd maar de andere fop map kan wel eens foute waardes doorgeven.
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

PimR

Ik heb zelf ook en omvl / leonardo in mijn auto ingebouwd (gehad) en deze liep zonder problemen. Ik heb de hardware nog dus we zouden eens wat kunnen testen. Tevens kan ik het gas uitlezen dus ie bent van harte welkom.

Groet Pim

Maarten-t5

Citaat van: johan1989 op 31-03-2016 12:08:50
Voor de duidelijkheid, hij rijdt op LPG perfect. Op benzine is het probleem. Blijf je dan bij je gedachte over afstelling?

Jazeker, je zou een keer als ie zo rot loopt een tijdje moeten rijden op benzine. Kijken of hij zich weer terug naar benzine inleert.

@roelNL LPG fop map? Ik heb geen idee wat je bedoelt :P
Het enige wat de lpg computer doet is de benzine injectoren onderbreken en het signaal van de benzine ecu volgen.
Hij maakt hierbij een vertaalslag van de benzine injectoren naar de gas injectoren / dampinstallatie. Als deze conversie niet goed is krijg je dus bovenstaand effect.
De benzine ecu heeft geen flauw idee van wat er aan zn injectordrivers hangt en weet dus ook niets van de gas computer.
het enige wat die ziet is een afwijkend lambda signaal waardoor hij gaat bijregelen.

Ik zou zeker bij Pim langs gaan, ik denk dat je daarmee een stuk verder komt.

Piet

De installatie is gewoon niet goed afgesteld.
Ik zou zeker op het aanbod van Pim Remeeus ingaan.

johan1989

Citaat van: Maarten-t5 op 31-03-2016 12:39:54
Jazeker, je zou een keer als ie zo rot loopt een tijdje moeten rijden op benzine. Kijken of hij zich weer terug naar benzine inleert.
Ik vind mijn actieradios *****klein, dus ik heb regelmatig gehad dat ik midden in de nacht geen LPG had. Dan moet je soms best een stuk op een bokkend benzinesysteem. In hoog toeren looptie prima. Bij ECHT geen acceleratie houdtie het ook net vol. (bij de minste of geringste extra vermogen vraag is het weer voorbij)
Kortom, eind op benzine rijden gaf geen succes.
Nogmaals, dit probleem speelt al sinds de inbouw, een aantal jaren terug.

Hij heeft een mailtje  :eusa_boohoo: ik wacht ff af.

Piet

Citaat van: johan1989 op 31-03-2016 12:44:17
Ik vind mijn actieradios *****klein, dus ik heb regelmatig gehad dat ik midden in de nacht geen LPG had. Dan moet je soms best een stuk op een bokkend benzinesysteem. In hoog toeren looptie prima. Bij ECHT geen acceleratie houdtie het ook net vol. (bij de minste of geringste extra vermogen vraag is het weer voorbij)
Kortom, eind op benzine rijden gaf geen succes.
Nogmaals, dit probleem speelt al sinds de inbouw, een aantal jaren terug.

Hij heeft een mailtje  :eusa_boohoo: ik wacht ff af.

Hmmmm, kenmerkend voor een verouderde lambdasonde die te traag is geworden is dat bij zonder acceleratie rijden de auto bokt (auto rijdt in closed loop op het lambdasinaal) wat onmiddelijk verdwijnt bij accelereren (auto rijdt in open loop, maakt geen gebruik van lambdasignaal).
Wellicht is je lambdasonde op zijn eind en is ie op benzine daar gevoeliger voor dan op gas.

Edit: uit de handleiding van de Leonardo:
The "Leonardo" also makes it possible to simulate the correct operation of the Lambda sensor during alternative
fuel operation without the aid of external simulators.

edit2: Dat verklaart ook waarom na onderbreken van het lambdasignaal de auto niet meer bokt. Hij gaat dan alleen (weliswaar ongecorrigeerd) op zijn fueltabel rijden.

Als je het mij vraagt is je lambdasonde al een poosje naar zijn grootje....

RoelNL

Ik denk dat we hetzelfde bedoelen Maarten-T5, alleen weet jij er denk ik meer van hoe die systemen op elkaar aangesloten worden.

Toen ze bij mij het 1 en ander deden re-mappen voor de LPG was het goed tezien dat ze dit op basis deden van benzine trims.

Piet

Hoe meer ik er over nadenk hoe verdachter ik de lambdasonde vind worden.
Als het aan de trims zou liggen zou onderbreken van het lambdasignaal niet direct tot verbetering leiden maar pas op de langere termijn.
Bij een falende lambdasonde krijg je wel direct verbetering.

PimR

Inderdaad Piet De leonardo simuleert het lambda signaal zodat de ecu niet gaat regelen of in storing gaat. De afstelling van de gasinstallatie gebeurt vervolgens op de verdamper zelf

Hmmm het kan trouwens ook nog een slechte verbinding zijn, het lambda signaal wordt letterlijk onderbroken zodat tijdens lpg actief het lambda signaal geen invloed meer kan hebben op de afstelling van de verdamper.

johan1989

Citaat van: Piet op 31-03-2016 12:48:20
Hmmmm, kenmerkend voor een verouderde lambdasonde die te traag is geworden is dat bij zonder acceleratie rijden de auto bokt (auto rijdt in closed loop op het lambdasinaal) wat onmiddelijk verdwijnt bij accelereren (auto rijdt in open loop, maakt geen gebruik van lambdasignaal).
Wellicht is je lambdasonde op zijn eind en is ie op benzine daar gevoeliger voor dan op gas.

Citaat van: johan1989 op 31-03-2016 12:44:17
In hoog toeren looptie prima. Bij ECHT geen acceleratie houdtie het ook net vol. (bij de minste of geringste extra vermogen vraag is het weer voorbij)
Met die laatste bedoel ik dat hij zolang ik niet accelereer hij het net aan doet. Zodra ik ook  maar het minste of geringste extra vermogen vraag (heeeeel klein heuveltje op of 3km harder gaan rijden) gaat hij direct weer slecht lopen.

Deze verduidelijking lijkt jouw betoog te ontkrachten (omdat ik niet duidelijk genoeg was).

Piet

Dat is inderdaad andersom.
Laat Pim er maar even aan sleutelen, denk dat het dan wel goed komt.  ;)

RoelNL