4 baks automaat olie vervangen

Gestart door Woger, 31-03-2016 19:17:23

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Woger

Volgens mijn VIN code heb ik een AW50-42 automaat. Lijkt wel te kloppen, maar ik wil de olie vervangen door het uit de peilstok te pompen, zoals ergens anders op het forum beschreven.  Dat betekent dus ook dat de oude olie vermengd wordt met de nieuwe olie. Ik weet niet welke olie er nu in zit maar ga er van uit dat die sinds het begin er al in zit.
Dus:
- Kan ik die olie bijvullen met willekeurige dexron IV olie, als ik namelijk bij kroon oil zoek op auto type, krijg ik 3 mogelijkheden waarbij ik geen direct verschil zie.
- Zit er in de bak ook een olie filter?
- Kan ik de olie ook gebruiken om de stuurverkrachtiging  bij te vullen/vervangen of is dat andere ATF olie?

classicT5

Dextron III is al goed genoeg officieel. Voor je stuurbekr. Kun je dezelfde olie gebruiken.

Als het makkelijk gaat kun je over x duizend km nog eens doen. Daarmee doe je een semi-flush.

Deze bakken zijn niet zo heel gevoelig qua olie, bij de 5 bakken is dat wat anders.

Ik heb dat trouwens met zon pompje gedaan, ging erg makkelijk.

Oh ja,  zoek wel even goed op hoe je de olie moet peilen, beste bij warme motor.

V70R^2

Olie bij de dealer halen, prijs voor dexron 3 valt enorm mee en is best belangrijk dat de juiste erin gaat..

Bak heeft geen filter, je kan overigens ook gewoon de bak aftappen onder, veel makkelijker.

Stuurbekrachtiging is inderdaad hetzelfde, je kan precies 1x bak en stuurbekrachtiging aftappen en vullen met een kan dexron 3 bij de dealer, 4 liter.

Ik herhaal het altijd 3x in een week, dan heb je alle oude olie er wel zo goed als uit.


Edit, classict5 was me voor  ;D

NinaPaul

Bak heeft wel een filter, al is het meer een zeef. Hoeft niet vervangen te worden als de bak niet stuk is gereden.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

Woger

Heb inderdaad ook zo'n pompje, lijkt me het meest handig. En dan inderdaad over enkele weken herhalen. Het enige wat ik mij nog afvraag is of het gebruik van de aftap schroef ook niet de eventueel naar de bodem gezonken zooi mee komt.  :eusa_think:

V70R^2

Om die reden doe ik het ook zo, kijk maar eens wat je aan o.a. metaalsplinters tegenkomt op die magneetplug :)

Woger

Even een aansluitende vraag. Als je de stuurbekrachtiging gaat spoelen, raadt "men" aan om de voorwielen in de lucht te krikken zodat je makkelijker van links naar rechts kan sturen. Maar waar kan ik dan het beste de krik onder zetten?

remeeus

Roger gooi onder geen beding SP-matic 2032 van kroon in je bak!! dit heeft mij m'n bak gekost

V70R^2

Stuurbekrachtiging boven eruit zuigen en aanvullen, hoef je niet te draaien Enzo. Gewoon rondje rijden en 3x herhalen, dan is het wel redelijk helder. Laat de ATF wat maandjes z'n werk doen en dan nogmaals herhalen, dan is t perfect schoon :D

Woger

Citaat van: remeeus op 31-03-2016 20:05:34
Roger gooi onder geen beding SP-matic 2032 van kroon in je bak!! dit heeft mij m'n bak gekost

Hmm, je zou zeggen dat de duurste ook de beste zou zijn. Denk dat ik dan maar op safe ga en gewoon volvo olie er in mieter. :eusa_whistle:

Citaat van: V70R^2 op 31-03-2016 20:23:46
Stuurbekrachtiging boven eruit zuigen en aanvullen, hoef je niet te draaien Enzo. Gewoon rondje rijden en 3x herhalen, dan is het wel redelijk helder. Laat de ATF wat maandjes z'n werk doen en dan nogmaals herhalen, dan is t perfect schoon :D

Dus gewoon het bakje leegzuigen en aanvullen? moet ik wel kunnen  ;D

V70R^2

Jepp, en Volvo olie is minder dan 10tje de liter ex, dus ook dat valt mee :)

UserID6342

Citaat van: Woger op 31-03-2016 20:01:56
Even een aansluitende vraag. Als je de stuurbekrachtiging gaat spoelen, raadt "men" aan om de voorwielen in de lucht te krikken zodat je makkelijker van links naar rechts kan sturen. Maar waar kan ik dan het beste de krik onder zetten?
Eerst links, bok eronder en dan rechts en bok eronder..... Mag ook omgekeerd hoor :evil: ;D ;D. Iddbak aftappen gewoon via de aftapplug en minimaal dezelfde hoeveelheid die eruit komt weer erin, alleen dan uiteraard met nieuwe olie.  Een keer of 3 herhalen met tussenpozen en je hebt alle olie wel gehad en is de automaat geheel ververst.  Een goede, betaalbare ATF-olie is de ATF van Brezan zelf.  Als je daar de 5 ltr Dexron IID of IIIH neemt, zit je overal goed voor.


UserID6342

#13






Jammer dat ik even geen IIIH meer had staan, maar om even een voorbeeld te geven...Waarbij de laatste minimaal gelijk is aan ATF Dexron IV en allemaal nog gewoon verkrijgbaar hoor.....

UserID6342

Wat dat aangaat liggen we wel op 1 lijn Marco, en ja ik zelf heb ook het liefste de olie erin die voldoet aan de Aisin Warner JWS3309 code / norm (zoals gebruikt in de taxi's e.d.) in de 5-bakken.  Maar ik kan mij heel goed voorstellen dat het voor een particulier al niet duidelijk is / kan zijn welke olie hij nu moet gebruiken in zijn automaatbak.....

En zoals je zegt, de link van Hans is idd erg goedkoop ;D.  8 lrt voor een 24 euro kun je niets van zeggen, of deze kwalitatief goed genoemd mag worden durf ik niet te zeggen, heb hier gewoon geen ervaring mee.