4 baks automaat olie vervangen

Gestart door Woger, 31-03-2016 19:17:23

Vorige topic - Volgende topic

fpede

mijn omega heeft het 2 keer gedaan(laatste keer door mijn broer gebruikt, dus wie weet hoe hij ze mishandeld heeft) geen zin om ze op te sturen om garantie te claimen(geclasseerd onder de noemer leergeld). en via schoonfamilie één van rodcraft aangeschaft.

http://www.tbs-aachen.de/Wagenheber-Rodcraft_RH215_Wagenheber_75-505_mm_20_t_i3135_44620.htm

het is maar een 2 tons krik, maar ze is zeer stevig uitgevoerd en deze gaat nu toch al zo'n 3 jaar mee

UserID6342

Idd is Rodcraft een goede en fijne krik, hebben ook erg goed luchtgereedschap.  Fijn betaalbaar merk en erg goede kwaliteit is mijn ervaring.

Woger

Hmm.. Ik moet zeggen dat veel van die krikken heel erg veel op elkaar lijken. Ik krijg zelfs het vermoeden dat veel van die krikken gewoon ergens OEM worden gefabriceerd en er gewoon verscshillende stickertjes op worden geplakt.

Overigens, bedenk ik me net dat mijn oprit ook lichtjes afloopt en toen ik de auto opkrikte stond de auto in P en op de handrem. Maar volgens mij kunnen de wielen tegenovergesteld draaien als de auto in de P staat. Als dat zo is werd het ombuigen van de krik wel veroorzaakt doordat de auto naar achter wilde rollen, doordat mijn handrem niet meer 100% is.   :eusa_think:

Klopt het dat de wielen nog steeds kunnen draaien als de automaat in de P stand staat?

kevinwalter

http://www.barntools.nl/index.php?action=article&aid=4401&group_id=20000013&lang=nl

Wij gebruiken deze al 3 jaar. Tot nog toe werkt hij goed! Je kan er in ieder geval alles mee optillen. En hij is zwaaaaaar. Niet echt het gevoel dat hij buigt zoals op de foto. Soow...
S80 V8 2006, EX-VCNL Directie auto.
V70R Handbak 2004
V60 CC 2020

NinaPaul

Geen enkele krik is bedoeld voor een hellend vlak (lees de gebruiksaanwijzing maar).
Zoals met de meeste (hef)spullen is het vaak een gebruikersfout (bij krik vaak verkeerde ondergrond), wat niet wil zeggen dat er geen kwaliteitsverschil is of dat sommige krikken er beter tegen kunnen.

Zo een 25 euro krikje is prima als je hem maar sporadisch gebruikt en steunen/houtenbalken/stenen/velg met houten balk/weet je nog allemaal kan verzinnen plaatst.
Ook een zware/grote krik kan bij verkeerd plaatsen als een "wokkel" eruit komen te zien.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

konniekip

Citaat van: Woger op 31-03-2016 20:44:15
Citaat van: remeeus op 31-03-2016 20:05:34
Roger gooi onder geen beding SP-matic 2032 van kroon in je bak!! dit heeft mij m'n bak gekost

Hmm, je zou zeggen dat de duurste ook de beste zou zijn. Denk dat ik dan maar op safe ga en gewoon volvo olie er in mieter. :eusa_whistle:

Citaat van: V70R^2 op 31-03-2016 20:23:46
Stuurbekrachtiging boven eruit zuigen en aanvullen, hoef je niet te draaien Enzo. Gewoon rondje rijden en 3x herhalen, dan is het wel redelijk helder. Laat de ATF wat maandjes z'n werk doen en dan nogmaals herhalen, dan is t perfect schoon :D

Dus gewoon het bakje leegzuigen en aanvullen? moet ik wel kunnen  ;D
Bij volvo trucks 20L verpakkingen voor 130 euro te koop.
Heb je D_III van volvo zelf.

Woger

Citaat van: konniekip op 11-04-2016 12:04:04
Bij volvo trucks 20L verpakkingen voor 130 euro te koop.
Heb je D_III van volvo zelf.

Hij is wel zwaar maar het is nog geen truck  ;D

Jans Duiven

De 'off the shelf' tijd van deze ATF is 5 jaar.
Productiedatum op alle flessen is 26-02-2016 dus vers spul  :D

Woger

Oh, had ik niet eens naar gekeken  :eusa_whistle:

Heb hem  nu in de automaat en de stuurbekrachtiging zitten.  :)

scotloop

Bedankt voor de tips :P ik heb ook de Mannol ATF besteld :)
Volvo Amazon B18 Aut. 1966
Mazda MX5 NA 1.6 1997
Volvo V70 2.5 20v Aut. 1997

rjverbrugh

Even een beetje afstoffen. Wil ook de automaat gaan spoelen, heb daarvoor ook ATF van Mannol staan (de 3309, 20l). Zoekend naar diverse filmpjes op youtube kwam ik er ook een tegen waar iemand een magnetisch inline-filter in de retourleiding (was wel een V70N als ik het goed heb) had geplaatst. Heeft iemand hier dat ook al eens gedaan en ervaring mee? gaat om dit filter:

yannickdv

Dat hebben ze bij die van ons gedaan idd. (V70 MY06 2.5T GT)

Mjah, ik weet niet of dat nou HET verschil maakt. Maar ik vind de bak met 3 ton nog als nieuw schakelen.
Groet, Yannick
'21 - Skoda Octavia RS iV - Grijs - 55.000km (leasert)
'18 - VW Up! MoveUp 60pk - wit - 185.000km (voor de vrouw)
'99 - Volvo V70 2.5 10V Automaat - 421 DOP - 538.000km (hij is terug!)
'09 - BMW 520D E61, '06 - Volvo S60 2.4i, '97 - Volvo V70 T5 Frost Green

rjverbrugh

Begreep inmiddels dat dit filter, met de juiste maat aansluiting voor in de retourleiding, niet meer leverbaar is. Dus maar gewoon de bak gespoeld, iets van 12l er doorheen gejaagd, schakelt nu iets soepeler. Zat ook weinig slijpsel aan de aftapplug.

yannickdv

Om even terug te komen op het spoelen van de 4 bak.

Nu 2x een drain and fill gedaan, met tussenpauzes van ongeveer 1000km.

https://www.oel-guenstig.de/Automatikgetriebeoel/MANNOL-Dexron-III-Automatic-Plus-ATF-Getriebeoel::1578.html

Deze olie gebruikt, meteen 40L besteld met de bedoeling om 3 auto's te doen. Daarmee kwam de prijs (4x10L vaten) op 2,75 per liter inclusief verzenden. Erg goed geprijsd al zeg ik het zelf. Snel bezorgd ook.

Al na de eerste keer vervangen een enorm verschil, vrijwel gevoelloos in de lock-up (en euit), mooier schakelen, echt super.

Na de tweede keer had ik het idee dat de 1-2 overgang al een stuk soepeler werd.

Morgen ben ik weer 1000km verder en dan ga ik hem weer verversen. Volgens het schema in dit topic heb ik dan ongeveer 80% nieuwe olie. Verder ga ik het gewoon in het onderhoudsschema opnemen, nog niet zeker van een goede termijn. Wellicht samen met de motorolie? Elke 15k.

Ben er dus erg blij mee, super zelf te doen, en echt een top resultaat. Thx forum :)
Groet, Yannick
'21 - Skoda Octavia RS iV - Grijs - 55.000km (leasert)
'18 - VW Up! MoveUp 60pk - wit - 185.000km (voor de vrouw)
'99 - Volvo V70 2.5 10V Automaat - 421 DOP - 538.000km (hij is terug!)
'09 - BMW 520D E61, '06 - Volvo S60 2.4i, '97 - Volvo V70 T5 Frost Green

innocenti

Ik heb mijn R elke 45000km voorzien van verse bakolie. Niet gespoeld, maar vrije uitloop en ongeveer 3,5l bijvullen. Met mijn gereden KM stand van 477000 blijkt dit een prima interval. Wel de vermelding erbij dat ik nooit met een aanhanger of caravan gereden heb. Misschien is het dan wenselijk het verversen vaker te doen. Auto is inmiddels verkocht ivm komst leaseauto.

45000km heb ik overgenomen van mijn Volvo 460 automaat. Hier schreef Volvo voor elke 45000km de olie te verversen van de versnellingsbak.
Bakolie heb ik altijd Kroon SP 2012 gebruikt.