Motor Revisie B5234T5

Gestart door Marijn Degens, 02-04-2016 14:58:39

Vorige topic - Volgende topic

Marijn Degens

Ik ben mij aan het orienteren naar de mogelijkheden om mijn blok te reviseren. Het is een B5234T5 (uit mijn T-5R) met bijna nu 300k op de teller, dus dat word langzaam aan wel tijd.. :-[ En als we dan toch bezig gaan, lijkt het mij een goed plan te gaan voor een upgrade waar mogelijk. Ik rijd met 19T en de bijbehorende upgrades (ook uitlaat is 2,5") en zou graag eens de echte potentie (360pk) uit het blok willen halen.

Mijn vraag is, kan iemand mij een lijstje noemen met mogelijke upgrades?

Ik kom niet echt verder dan:

Zuigers
Drijfstang
Sputter lagers
Nokkenas

Dit is beetje afgekeken van vorige posts enzo.. 8). Mis ik hier nog grote dingen? Is het uberhaupt wel de moeite waard om dit te doen met de 19T?

V70R^2

Drijfstang H-profiel is noodzakelijk, de rest in principe niet. Setje drijfstangen en nieuwe zuigerveren is voldoende om het vermogen aan te kunnen.

Scherpere nokkenassen is een hele goede, gebeurd zelden en maakt een groot verschil.

Uiteraard wel leuk als je toch bezig bent het blok perfect te maken, want eenmaal 360 pk wil je misschien weer meer en dan s het blok er klaar voor. Dan zijn gesmede zuigers e.d. weer noodzaak.

Overweeg ook de boel in elkaar te zetten met ARP bouten.

Kop laten flowen zal ook de nodige winst brengen.

Marijn Degens

Citaat van: V70R^2 op 02-04-2016 15:06:05
Drijfstang H-profiel is noodzakelijk, de rest in principe niet. Setje drijfstangen en nieuwe zuigerveren is voldoende om het vermogen aan te kunnen.

Scherpere nokkenassen is een hele goede, gebeurd zelden en maakt een groot verschil.

Uiteraard wel leuk als je toch bezig bent het blok perfect te maken, want eenmaal 360 pk wil je misschien weer meer en dan s het blok er klaar voor. Dan zijn gesmede zuigers e.d. weer noodzaak.

Overweeg ook de boel in elkaar te zetten met ARP bouten.

Kop laten flowen zal ook de nodige winst brengen.

Bedankt voor je antwoord! Als je het hebt over "perfect" maken wat is er dan naast de zuigers nog meer van belang?

innocenti

Waarom is het bij 300k tijd voor revisie? Mijn R staat op bijna 460k.

Marijn Degens

Citaat van: innocenti op 02-04-2016 15:43:04

Ok, MIJN blok is rijp voor een revisie, hoewel niet strikt noodzakelijk om heel eerlijk te zijn. Het is meer combinatie van aantal zaken die het voor mij nu al interessant maken om nu al te doen. Enige echte vervelende nu is het overmatige olieverbruik. Daarnaast verwacht ik na een revisie meer pk's en nm's  :eusa_dance:

V70R^2

In principe is "preventief"revisie ook niet nodig, maar als ik een 19t hoor zou ik het zekere voor het onzekere nemen en de boel open maken en versterken met ten minste H-profiel drijfstangen voor je de boel stuk draait.

Nouja, je kan het zo gek maken als je wilt, cilinderwand is prima met 360pk, zuigers tot 400 pk ook wel maar ga je er ooit een dikke garrett op zetten kan je overwegen nu alvast een sterkere wand erin te laten zetten.

Gewoon de boel goed laten opmeten en netjes boren + honen tot eerste overmaat. De handel incl. vliegwiel en alles goed laten balanceren.

Goed bedrijf zoeken welke je het vertrouwen geeft dat het goed komt en er niet simpelweg wat sterker spul in stopt.

Martijn_B

Nokkenassen zijn imho het geld niet waard. Echte benefits heb je waar de kop stopt met flowen, en dat limiet heb je nog niet echt bereikt met een 19T. Het zal heus helpen, maar de vraag is of het je 1300 euro waard is. En stel je verwachtingspatroon bij naar 330 echte pk ongeveer.

Goedkoper om een 2005-2009 blok te pakken met lage km stand. EFR turbo van BW erop en je bent koning.
Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

Miyel

Mee eens, ik ben nu ook bezig met een B5234t5 te reviseren. Erg leuk en leerzaam, ook erg duur! Wat ik gaandeweg meer en meer besef is dat ik voor minder een gavere optie had kunnen hebben. Zometeen beb ik voor €5000 een tip top blok, dat weet ik, maar had voor de helft een B5244t uit 2005 met meer potentie kunnen hebben..
Nu ga ik niet voor maximaal vermogen en is mijn blok zometeen dus overkill kwa sterkte voor mijn 16T, maar als ik jou zo hoor...

Martijn, hoe zit het eigenlijk met het dubbele VVT van zo'n nieuw blok, vastzetten lijkt me niet goed, gaat de potentie meteen verloren.. Vaste nokkenassen van oudere modellen erin?
850 T-5R (Currently being renovated and modified)
V70N 2.4 T5 MY05 (Gezinsbak)

Marijn Degens

Citaat van: Martijn_B op 02-04-2016 16:15:41
Nokkenassen zijn imho het geld niet waard. Echte benefits heb je waar de kop stopt met flowen, en dat limiet heb je nog niet echt bereikt met een 19T. Het zal heus helpen, maar de vraag is of het je 1300 euro waard is. En stel je verwachtingspatroon bij naar 330 echte pk ongeveer.

Goedkoper om een 2005-2009 blok te pakken met lage km stand. EFR turbo van BW erop en je bent koning.

Hey Martijn, waar heb je het nu precies over als je die 1300 euro noemt? Niet enkel de nokkenas lijkt me toch? En met 'echte' PK's bedoel je aan het wiel?

innocenti

Citaat van: Marijn Degens op 02-04-2016 15:51:03
Citaat van: innocenti op 02-04-2016 15:43:04

Ok, MIJN blok is rijp voor een revisie, hoewel niet strikt noodzakelijk om heel eerlijk te zijn. Het is meer combinatie van aantal zaken die het voor mij nu al interessant maken om nu al te doen. Enige echte vervelende nu is het overmatige olieverbruik. Daarnaast verwacht ik na een revisie meer pk's en nm's  :eusa_dance:
Helder.

Marijn Degens

Citaat van: Miyel op 02-04-2016 20:18:28
Mee eens, ik ben nu ook bezig met een B5234t5 te reviseren. Erg leuk en leerzaam, ook erg duur! Wat ik gaandeweg meer en meer besef is dat ik voor minder een gavere optie had kunnen hebben. Zometeen beb ik voor €5000 een tip top blok, dat weet ik, maar had voor de helft een B5244t uit 2005 met meer potentie kunnen hebben..
Nu ga ik niet voor maximaal vermogen en is mijn blok zometeen dus overkill kwa sterkte voor mijn 16T, maar als ik jou zo hoor...

Martijn, hoe zit het eigenlijk met het dubbele VVT van zo'n nieuw blok, vastzetten lijkt me niet goed, gaat de potentie meteen verloren.. Vaste nokkenassen van oudere modellen erin?

5000 euro lijkt me wel heel erg veel geld? Wat heb je daar allemaal voor gedaan dan? Overigens verkoopt ET een gereviseerd en versterkt blok voor 5700 hier --> http://www.europeantuningshop.nl/index.php?route=product/product&path=1663_1668_1772&product_id=5237 wat ik dus wel echt tikje aan de prijs vind.

Ik heb nu de volgende onderdelen in gedachten:

Drijfstangen (upgrade)
Sputter lagers (vervangen)
Drijfstanglagers (vervangen)
Klepseals (vervangen)
Zuigerveren (vervangen)
Nokkenas (dit is even de vraag nog, er is veel oneindigheid :o)

Daarnaast laten uithonen en schoonmaken etc. uiteraard. Dat moet toch bij elkaar wel onder de 3000 euro kunnen denk ik.

Alle overige zaken zijn volgens mij niet dus echt nodig om veilig het maximale van de 19T uit het blok te kunnen halen. Mocht het ooit gaan kietelen om nog andere setup's te willen, dan is een nieuwer blok (zoals Martijn al zei) beter idee.

V70R^2

Vvt nokkenassen kan je vervangen voor vaste nokkenassen met de juiste nok en sportieve timing, zonder verstelling.

Miyel

Citaat van: Marijn Degens op 02-04-2016 20:40:04
Citaat van: Miyel op 02-04-2016 20:18:28

5000 euro lijkt me wel heel erg veel geld? Wat heb je daar allemaal voor gedaan dan? Overigens verkoopt ET een gereviseerd en versterkt blok voor 5700 hier --> http://www.europeantuningshop.nl/index.php?route=product/product&path=1663_1668_1772&product_id=5237 wat ik dus wel echt tikje aan de prijs vind.

Ik heb nu de volgende onderdelen in gedachten:

Drijfstangen (upgrade)
Sputter lagers (vervangen)
Drijfstanglagers (vervangen)
Klepseals (vervangen)
Zuigerveren (vervangen)
Nokkenas (dit is even de vraag nog, er is veel oneindigheid :o)

Daarnaast laten uithonen en schoonmaken etc. uiteraard. Dat moet toch bij elkaar wel onder de 3000 euro kunnen denk ik.

Alle overige zaken zijn volgens mij niet dus echt nodig om veilig het maximale van de 19T uit het blok te kunnen halen. Mocht het ooit gaan kietelen om nog andere setup's te willen, dan is een nieuwer blok (zoals Martijn al zei) beter idee.

mwa.. scheelt dat je de zuigers niet wilt vervangen natuurlijk.. en ik heb waarschijnlijk overdreven veel vervangen.. ik zal eens wat nummers opnoemen waar ik op uit ben gekomen;
aanschaf blok; 350,-
boren en vlakken, kleppen slijpen en e.e.a. polijsten (loopvlakken lagers en keerringen krukas en nokkenassen; 600,-
set sputter drijfstang en krukaslagers 250,-
wiseco zuigers 900,-
maxspeedingrods 300,-
cilinderkop s60 2001; 250,-
vaste uitlaat nokkenas non turbo;110,-
stralen alle alu delen; 160,-
Alle pakkingen, keerringen, sensoren, luchtmassameter, carterontluchting, motorsteunen, distributie, waterpomp,  olieslangen etc etc 2500,-

en dan moet ik nog een keuze voor de koppeling maken, maar hierboven staat dus al voor 5500 aan materiaal.. maar zoals gezegt; ik heb misschien teveel vervangen, maar onder keerringen, pakkingen, distributie etc kom je niet uit.. en dat drijft de prijs aardig op naast de door jou genoemde delen..
En daarom is een jong, sterker, blok met weinig ervaring welke niet uit elkaar hoeft een stuk goedkoper. Aan de andere kant mis je dan de lol van het zelf reviseren en sleutelen.

hier een lijst met de (kleine) delen die ik aangeschaft heb, kun je zelf een boodschappenlijst maken..
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,19966.msg1651112.html#msg1651112
850 T-5R (Currently being renovated and modified)
V70N 2.4 T5 MY05 (Gezinsbak)

Marijn Degens

Citeer
mwa.. scheelt dat je de zuigers niet wilt vervangen natuurlijk.. en ik heb waarschijnlijk overdreven veel vervangen.. ik zal eens wat nummers opnoemen waar ik op uit ben gekomen;
aanschaf blok; 350,-
boren en vlakken, kleppen slijpen en e.e.a. polijsten (loopvlakken lagers en keerringen krukas en nokkenassen; 600,-
set sputter drijfstang en krukaslagers 250,-
wiseco zuigers 900,-
maxspeedingrods 300,-
cilinderkop s60 2001; 250,-
vaste uitlaat nokkenas non turbo;110,-
stralen alle alu delen; 160,-
Alle pakkingen, keerringen, sensoren, luchtmassameter, carterontluchting, motorsteunen, distributie, waterpomp,  olieslangen etc etc 2500,-

en dan moet ik nog een keuze voor de koppeling maken, maar hierboven staat dus al voor 5500 aan materiaal.. maar zoals gezegt; ik heb misschien teveel vervangen, maar onder keerringen, pakkingen, distributie etc kom je niet uit.. en dat drijft de prijs aardig op naast de door jou genoemde delen..
En daarom is een jong, sterker, blok met weinig ervaring welke niet uit elkaar hoeft een stuk goedkoper. Aan de andere kant mis je dan de lol van het zelf reviseren en sleutelen.

hier een lijst met de (kleine) delen die ik aangeschaft heb, kun je zelf een boodschappenlijst maken..
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,19966.msg1651112.html#msg1651112

Bedankt voor het delen, erg goed om te lezen wat jij gedaan hebt. Je noemt wel een boel zaken met name in die laatste opsomming die ik niet hoef te vervangen, wellicht wel wat ringen en pakkingen, maar dat zijn de kosten niet. Distributie, waterpomp etc, dat heb ik toch gewoon al? Of mis ik iets?

Het extra voordeel van een ander blok zou wel zijn dat je die op je gemak kan (laten) bouwen en dan vervolgens slechts 1 dag je wagen kwijt bent om hem te wisselen. Als ik mijn eigen blok toch ga nemen, dan ben ik hem vast stukje langer kwijt (wat niet handig is).

Nog een vraagje, waar heb jij die nokkenas weten te scoren? En sowieso, waar kan ik kijken eventueel voor een ander goed blok? Gewoon dealers en de bekende sloopadressen rond blijven bellen tot ik beet heb?

triton

Neem inderdaad een ander blok of een RN blok en ga eerst eens goed inventariseren wat je wil en wat het kost.
De grote dingen zijn snel uitgerekend , maar de kleine dingen (en dat zijn er heel veel) brengen het eindbedrag flink omhoog.
Ga je alles zelf doen of laat je het doen?
Als je het laat doen trek er dan nog maar een flink bedrag aan arbeidsloon voor uit.

Professioneel raddraaier