Vialle LPI voor een 2.5 10V naar een 2.5T overbouwen

Gestart door Patrick Fluyt, 05-04-2016 18:54:23

Vorige topic - Volgende topic

Patrick Fluyt

Roffelaars!

Mijn V70 Classic 2.5 10V (B5252S) is gesneuveld, daarin zit een Vialle LPI G3 installatie met paarse injectoren.
Nu speel ik met de gedachte of het mogelijk is om de installatie over te bouwen naar mijn nieuwe auto een 855 2.5T (B5254T)

Ik heb gebeld met een LPG inbouwstation (Mandigers) en die verkopen mij liever hun eigen gebruikte installatie.
Nu snap ik dat, maar dat ben ik niet van plan. Om een nieuwe installatie in een 20 jaar oude auto te stoppen is ook zo wat.
Ik weet dat ik de auto zelf niet op G3 krijg gekeurd en de inbouw eisen van het RDW zijn mij bekend.
Maar dat is niet alles,

Waar ik mee zit:
-zijn de donkerbruine injectoren nodig?
-Waar kan ik het spruitstuk laten aanpassen voor LPI
-Hoe zit dat met de kabelboom? bijvoorbeeld de lamda sonde (de 2.5T heeft er 2 ipv 1)
-Hoe zit dat met de ECU van het LPI
-Waar kan de auto ter keuring worden aangeboden, ik heb wat gelezen en ik begrijp dat dit via een erkend inbouwstation moet gebeuren omdat Vialle particulieren geen G3 certificaat afgeeft.

Is of zijn er roffelaars die dit eerder gedaan hebben en mij op weg willen helpen?

KIM

Gelijk antwoord op je vragen:

- Nee; witte injectoren zijn voldoende. Ik verwacht dat de paarse wellicht ontoereikend zijn
- Wellicht kun je een spruitstuk met houders op de kop tikken. Anders kan een LPG inbouwer dat voor je regelen.
- De lasmbdasonde van de 10V is wezenlijk anders dan die van de 2.5T. De 2e sensor heb je niets mee te maken. Ik weet niet uit mijn hoofd hoe de sonde gekoppeld is (volgens mij gewoon helemaal niet)
- Ik heb een nieuwe LPe moeten aanschaffen om G3 te kunnen verkrijgen. Als deze jong genoeg is kan deze gewoon voor een 2.5T geprogrammeerd worden
- Ik ben bij ACA in Arkel geweest en daar hebben ze mijn 2e hands tank ingebouwd. Ik had het ook zelf mogen doen maar zat te klooien met mijn rug.

razorx

Als aanvulling: Het is niet nodig de lambda sonde met de LPe te verbinden. Al is het wel handig als dat wel gedaan is. Het helpt bij diagnose omdat je dan met LPiDIAG het signaal van de sonde kunt bekijken. Een 10V en een 20V hebben inderdaad een andere sonde. Voor de LPe maakt het andere signaal niet uit als de sonde op de LPe aangesloten is. Het signaal wordt alleen maar meegelogged.

PimR

Mits ongetuned zijn witte injectoren inderdaad voldoende

Spruitstuk zou je over kunnen zetten, zo niet zullen ze er in geboord moeten worden (zie mijn blog)

Kabelboom van de gasinstallatie 1op1 over zetten, vialle maakt alleen gebruik van het signaal van de eerste lambda sonde en zelfs dat is niet noodzakelijk voor het functioneren van de installatie (schema's heb ik wel voor je)

Ecu kan gewoon gebruikt worden maar zal wel opnieuw geprogrammeerd moeten worden anders loopt hij te arm bij hoge belasting

Ik heb inmiddels 3 auto's met een achteraf ingebouwde installatie bij Nieuwenhuizen in Rogat laten keuren.

Patrick Fluyt

Pb naar Remeeus verzonden. Wat een bijzonder plezierig forum is dit toch!

arjenT5R

lambda signaal is wel nodig, systeem schakelt over na 5 hele sinussen gezien te hebben.
Mocht ie die niet zien dan wacht ie 5 minuten voor ie over schakelt.
kost je dus meer benzine...

noodzaak nee... nodig? Liefst wel....
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Patrick Fluyt

Een inbouwschema is meer dan welkom. Ik houdt mij aanbevolen! Ik zal vanavond de gegevens van de installatie opzoeken.

arjenT5R

Citaat van: Patrick Fluyt op 06-04-2016 06:50:22
Een inbouwschema is meer dan welkom. Ik houdt mij aanbevolen! Ik zal vanavond de gegevens van de installatie opzoeken.

http://www.dcccl.nl/migrated/www.dcccl.nl/projecten/images/volvo850forum/422R/g3_aanvraag/LPI%20Vialle.pdf

als het goed is staan hier ook de draad schema's in.
Verder gewoon overnemen zoals het uit je voorbeeld auto komt.
En dan proberen wat netter/beter te doen.

Voor wat betreft injectoren voetjes in laten boren ff met het spruitstuk naar de inbouwer.

Patrick Fluyt

Voor wat betreft het spruitstuk, daar wordt Rogas mee bedoeld?

arjenT5R

Citaat van: Patrick Fluyt op 06-04-2016 09:13:58
Voor wat betreft het spruitstuk, daar wordt Rogas mee bedoeld?

Als zei lpi inbouwen dan kunnen zei de voetjes persen ja.
Dus als ze wat willen verdienen doen ze t vast voor je  ;D

BBS

Is geen moetje, maar ik zou wél de complete kabelboom nieuw nemen.
Als je draadbreuken krijgt door veroudering ga je je wezenloos zoeken naar de storing...
Volvoloos....

Patrick Fluyt

Mijn beeld is dat ik (met behulp van kennis en kunde van oa dit forum) het systeem overzet;
-tank
-leidingen naar verdeelblok
-leidingen naar injectoren
-kabelboom overzetten van de 10V naar de 2.5T
-LPE computer aanpassen

Dat ik een inbouwer vindt die:
-Inlaatspruitstuk aanpast (als ik geen pasmal en blindlinkpistool kan vinden)
-vulslang plaatst ivm RDW keuringseis mag deze niet ouder zijn dan 1 jaar.
-auto keurt op G3

Ik ga bellen met Rogas maar voordat ik dat doe eerst de volgende vraag:

Ik ben dus op zoek naar een schema voor de 2.5 10V en een voor de 2.5T en software om de LPE te herprogrammeren. Witte injectoren staan ook op het lijstje, ik ga de 2.5T niet tunen. Ook handjes zijn meer dan welkom!!

Het leerboek van DCCCL wordt bestudeert, as we speak.

Ries van de Zilverschuit

Citaat van: arjenT5R op 06-04-2016 00:25:28
lambda signaal is wel nodig, systeem schakelt over na 5 hele sinussen gezien te hebben.
Mocht ie die niet zien dan wacht ie 5 minuten voor ie over schakelt.

Hoe ziet de lpe die golven dan? Leidt hij die af uit het signaal van de sonde zelf? Of gebeurt dat op basis van de injectortijden? In het eerst geval zou er dan een draadverbinding moeten zijn tussen de lpe en de signaaldraad van de sonde. Die heb ik bij mezelf zien zitten, maar bij mijn weten heeft de inbouwer die ooit aangebracht om het lambdasignaal uit te lezen met lpi-diagnosesoftware. Er waren toen problemen met de installatie. In het bedradingsschema van LPE 6.6 staat officieel hier geen aansluiting getekend. Wel de aansluitpunten (wit/rose uit mijn hoofd).
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

KIM

Software om de LPe te herprogrammeren ga je niet krijgen. Dit kan alleen bij een Vialle dealer gebeuren.

razorx