Wel of niet Flushen

Gestart door Vidres, 11-04-2016 17:48:32

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

Vidres

Hallo,

Ik heb een volvo 850 2.5 10v uit 1996, nu weet ik zeker dat er al2 jaar dezelfde olie inzit :eusa_shifty: :eusa_naughty: Nu wil ik de olie goed verwisselen en wordt dit sowieso 2 maal gewisseld (Olie op pijl brengen, laten draaien, leeg laten lopen, nieuw filter, opnieuw vullen, laten lopen, nieuw filter, leeg laten lopen en dan weer vullen) in hoeverre raden jullie aan om met 330.000km te gaan flushen? De een zegt ja en de ander zegt nee. Maar wat is wijsheid?

Alvast bedankt!

RoelNL

Ik begrijp je vraag niet helemaal? Ik doe motorolie en filter wisselen met 10 a 15dkm, dat houd ikzelf aan als het om motorolie gaat.

Ben je niet in de de war met een automaat?
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

V70R^2

Je kan er een half litertje ATF bij gooien of de forte motorflush, half uurtje stationair laten draaien en dan verversen.

Ik doe het de eerste keer altijd bij een auto welke ik aanschaf.

Vidres

Citaat van: RoelNL op 11-04-2016 18:07:49
Ik begrijp je vraag niet helemaal? Ik doe motorolie en filter wisselen met 10 a 15dkm, dat houd ikzelf aan als het om motorolie gaat.

Ben je niet in de de war met een automaat?

Nee niet in de war met een automaat, je kan je motorblok ook flushen. Ik heb dit al eens gedaan bij mijn fiesta, maar die had maar 1/3 op de teller staan.

Citaat van: V70R^2 op 11-04-2016 18:17:39
Je kan er een half litertje ATF bij gooien of de forte motorflush, half uurtje stationair laten draaien en dan verversen.

Ik doe het de eerste keer altijd bij een auto welke ik aanschaf.

Kan geen kwaad met zoveel kilometers?

V70R^2

km stand maakt niet uit, al is het weinig zinvol bij een lage stand, daar is enkel verversen voldoende.

Maar met onze oude volvo's is de kans groot dat de tijd tussen beurtjes te lang is opgerekt dus is een eerste keer goed flushen wel wijs.

Jans Duiven

Citaat van: V70R^2 op 11-04-2016 19:04:59
km stand maakt niet uit, al is het weinig zinvol bij een lage stand, daar is enkel verversen voldoende.

Maar met onze oude volvo's is de kans groot dat de tijd tussen beurtjes te lang is opgerekt dus is een eerste keer goed flushen wel wijs.


Daar heeft Marco -D©©©L- nog wel een mooi plaatje van. Blok met 80.000 km ervaring zonder fatsoenlijke oliewissel.

V70R^2

Gezien, dat was bizar! Er zijn van die malloten idd....

de_jelle

Geflushed bij 320000km met Forté Motor Flush.
Geen probleem tot nu toe.

stuuraandeverkeerdekant

Ik lees op andere fora ook veel waarschuwingen wat betreft het flushen van de motor. Ik heb op zich wel zin om te gaan flushen, maar ben ook een beetje huiverig dat de loszittende troep verstoppingen gaat veroorzaken. Heeft iemand daar ervaring mee? Of zijn alle ervaringen met Liqui Molly en Forte positief?
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

Vulk

#9
Citaat van: stuuraandeverkeerdekant op 29-08-2016 11:33:59
Ik lees op andere fora ook veel waarschuwingen wat betreft het flushen van de motor. Ik heb op zich wel zin om te gaan flushen, maar ben ook een beetje huiverig dat de loszittende troep verstoppingen gaat veroorzaken. Heeft iemand daar ervaring mee? Of zijn alle ervaringen met Liqui Molly en Forte positief?

Ik heb mijn vorig blok geflusht met forte en ga het huidige ook doen. Is mij toen goed bevallen.
Als je ziet wat er dan uit het blok komt gelopen, dan ben je blij dat dat er uit is.

Je leest op andere fora inderdaad altijd 'dezelfde' waarschuwing, volgens mij wordt deze 'wijsheid' telkens gewoon overgenomen. Een verhaal waarbij een blok effectief is kapot gelopen ben ik nog niet tegengekomen.

Ik zou het gewoon doen. Verwacht er geen wonderen van, maar zie het als extra onderhoud.

Blijft de vraag: 1 of 2 flesjes erin kappen?

stuuraandeverkeerdekant

Citaat van: Vulk op 29-08-2016 11:42:23
Je leest op andere fora inderdaad altijd 'dezelfde' waarschuwing, volgens mij wordt deze 'wijsheid' telkens gewoon overgenomen. Een verhaal waarbij een blok effectief is kapot gelopen ben ik nog niet tegengekomen.
Dat zou best wel eens kunnen ja, recycling van andersmans wijsheden die wellicht niet eens zo wijs zijn... Jij gooide gewoon 1 flesje bij de oude olie, liet m 10 minuten stationair draaien en dan de normale oliewissel?

En over de vraag die blijft: met mijn waakzaamheid gaat dat er dan toch 1 worden. Wellicht dat als ik blij ben over het resultaat ik er een volgende keer wel 2 in doe  ;)
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

Vulk

Heb er 2 flesjes ingedaan en de handleiding gevolgd.
Uurtje stationair laten draaien en elke 5 minuten voorzichtig het toerental even verhoogd.

Daarna de olie afgelaten en terug gevuld met action olie. Een weekje zo mee gereden, de action olie er uit en dan terug normale olie er in.

Fred korn

Ik heb het toen met de V 70 gedaan bij Mitchelli , eerst oude olie eruit filter los .
Action olie er in + nieuw filter en forte er in . toen 25 minuten rijden niet harder
dan 40 Km daarna olie aflaten nieuw filter en toen 10W40 valvoline er in + nieuw Filter .
Nooit geen problemen gehad wat betreft verstopping of lekkages .

peteRRR

Flushen is zeer goed en vooral als er al de nodige km in de motor zitten,.....als de motor nog nooit een flush heeft gehad
kan het wel zijn dat er zwakheden te voorschijn komen omdat alles dicht gekoekt zit ( keringen ) en daar kan het dan gaan
lekken/zweten,...gebeurd echter niet zo vaak.

De los gekomen vlokken ( stel ) die worden opgelost tot vloeibaar,..onderste zuigerveren komen ook weer beter los te lopen
wat weer goed is voor de compressie,...ook zit er in de flush van Forte een smering,s middel voor de motor.

Met een heel vuil blok wordt er door Forte geadviseerd om handmatig de kleppendeksel en karterpan te lossen en eerst te reinigen.
Eerste flush kan je met 2 flessen ook doen en alles daarna voldoet 1 fles per flush.

Flesje Gas Treatment voor de bovenste zuigerveer er achter aan In de tank en de boel is daar weer schoner/losser dan voorheen en ook
de rest van het brandstof systeem.

Laat je goed informeren!

Tis eigenlijk hetzelfde als je tanden poetsen,...blijf je ook doen. ;D

Groet
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

stuuraandeverkeerdekant

Denk dat ik dit dan maar ook eens op mijn to do lijstje ga zetten dan  :)

Ik heb niet het idee dat het heel erg smerig is, maar gok zo dat het de afgelopen 16 jaar niet gedaan is... Heb net 4000 km gereden met de mobil olie die er nu inzit. Vind het flushen en dan even een weekje met goedkope olie wel een prettig idee. Als er nog wat los komt kan dat er meteen uit. En dan gewoon weer een nette 10w40 erin. Van Mobil of Castrol.

Citaat van: peteRRR op 29-08-2016 15:21:03
Laat je goed informeren!

Ben ik mee bezig  ;) En flossen natuurlijk!  ;D
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!