Olielampje blijft branden bij vol olie, ook af en toe tikkend gleluid

Gestart door RichardRoffel87, 14-04-2016 13:13:49

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

RichardRoffel87


The Demon

Het oliedruk waarschuwingslampje is niet voor niets rood, dat betekent dat je de motor direct moet uitschakelen om ernstige schade te voorkomen.
Natuurlijk gaat het ook aan bij een veel te laag oliepeil, omdat er dan geen druk meer opgebouwd kan worden in het blok.
Helaas zijn er mensen die denken dat het een controlelampje voor het oliepeil is, en dan eens een keer op zoek gaan naar de peilstok waar dan niets aan zit.

Je zou geluk kunnen hebben dat de oliedruksensor overleden is, maar de tik samen met de signalering geeft aan dat er veel meer aan de hand is.




leons850

Citaat van: The Demon op 14-04-2016 22:38:50
Het oliedruk waarschuwingslampje is niet voor niets rood, dat betekent dat je de motor direct moet uitschakelen om ernstige schade te voorkomen.
Natuurlijk gaat het ook aan bij een veel te laag oliepeil, omdat er dan geen druk meer opgebouwd kan worden in het blok.
Helaas zijn er mensen die denken dat het een controlelampje voor het oliepeil is, en dan eens een keer op zoek gaan naar de peilstok waar dan niets aan zit.

Je zou geluk kunnen hebben dat de oliedruksensor overleden is, maar de tik samen met de signalering geeft aan dat er veel meer aan de hand is.





Amen. :)
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

Jurijn R

Citaat van: Lunadust op 14-04-2016 18:58:26
Lampje eruithalen of hok te koop zetten.

En een ander die stukken ellende laten uitzoeken. Meesten zwijgen als ze zoiets voorhebben tijdens een verkoop.
Leuk als koper?

RichardRoffel87

Ok, kleine update

Vandaag met andere auto ff olie, filter, koperen ringetje en motorflush gehaald.

Voor de flush moest de motor warm zijn, dus hield mijn hart vast, motor ongeveer 10 (spannende) minuten stationair laten draaien.. af en toe knipperde het lampje en hoorde ik een tikje, gelukkig niet constant.. daarna flush erdoorheen en nog 5 minuten met samengeknepen billen stationair draaien.. ging allemaal zonder gekke dingen gelukkig..

Filter en olie gewisseld(was pikzwart :-[) , 15 minuten laten inzakken, toen gepeilt.. zat met 5.3 liter al op max

Auto gestart... begon met rood lampje knipperend en tikkend geluid.. had het idee dat tikken vrij constant was.. na enige overweging nog maar een halve liter ingegooid om op de 5.8 te komen.. :eusa_pray:

Hierna nogmaals gestart en getik was met halve minuut weg.. lampje ging uit.. motortje klonk weer helemaal mooi. Zou ik dan toch een verkeerde peilstok hebben ???

Met klein rondje rijden (500m) was duidelijk dat ie boven 2000 toeren toch weer ging knipperen met lampje.. gelijk maar weer gestopt en motorkap open echter geen hard getik meer onder de motorkap gehoord. De flush en wissel heeft in ieder geval daar een goed effect op gehad.

Ik zal maandag kijken of k de oliedruksensor kan vervangen.. en dan nogmaals motor starten kijken of er iets gaat knipperen..

Zou het dan een oliedruksensor en verkeerde peilstok kunnen zijn? Ik hoop het iig wel :eusa_pray: ;D

Maandag meer nieuws!




marc-850

Is 5 minuten lang genoeg?
Ik heb er onlangs Forte Motorflush in gedaan. Daarna moest hij volgens de bijsluiter 2 uur stationair draaien.
Vervolgens olie en filter wissel en een flesje Forte Fortifier erbij.

RichardRoffel87

Verpakking zei 5 minuten stationair, geen gas geven en niet rijden..

Helaas bij autozaak in harlingen geen forté.. heb nu 5 in 1 motorflush erin gegooid :eusa_think:

RoelNL

De sensor is denk niet degene die het probleem veroorzaakt, eerder de boodschapper. Ik weet niet wat je met de auto van plan bent maar als er dalijk een nieuwe sensor inzit en het lampje gaat weer aan, dan heb je geld gestoken in een onderdeel wat nog werkte en dus zonde was van je centen.

Ik zou naar een garage gaan die bekend is met v70 of 850. Hun het probleem laten vaststellen voor een vast bedrag dan weet je waar je aan toe bent. Je bent nu voor mijn gevoel op de gok onderdelen aan het vervangen en dat is gewoon zonde. Waarom denk je dat je sensor stuk is?
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

The Demon

Zoals eerder gezegd, de sensor is de laatste verdachte in deze.
De tik wijst op een groter/complexer probleem, oliepomp, oliezeef verstopt?
Ik kan het vanaf hier niet zeggen, mijn glazen bol wil niet starten.

henry classic v70

Snap wel dat je allerlei kunstgrepen gaat uitvoeren om die tik in het blok weg te krijgen maar dat gaat op deze manier niet lukken... Inderdaad naar een monteur brengen met specifieke kennis van de Volvo 5 cil.
Je zit wel erg in een uithoek van Friesland en zou zo geen persoon weten maar Sjoerd van Hunterparts in Gorredijk is misschien en optie
615.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
295.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

RichardRoffel87

Heb de auto vanaf begin januari.. probleem met olielampje is van de laatste 2 weken.. was eerst alleen bij koude motor een beetje en werd vanuit daar erger.

Vanmiddag na oliewissel was er geen getik meer.. iets waar ik stiekem een beetje hoop van krijg.. (misschien zat er al een verkeerde peilstok in en heb k constant op minimaal olie gereden..)

En begint op dit moment de drukschakelaar het te begeven..

Dit is natuurlijk het meest positieve scenario.

Nu veel olie en geen getik. Als met een andere drukschakelaar het lampje ophoud zou het daarmee klaar zijn.. gezien de kosten van nog geen 10 euro voor zo'n schakelaar lijkt me dit de goedkoopste theorie om eerst testen... daarnaast was er vanmiddag geen tik meer in de motor wat naar mijn idee betekend dat er nu wel goed (genoeg) gesmeerd wordt...  :eusa_think:




RichardRoffel87

Vandaag nog maar eens motor stationair laten draaien..

Na het starten liep de motor mooi waarna hij af en toe een tikje liet horen.. het getik komt en gaat, dus nog steeds geen goede smering..

Oliedrukschakelaar zal het verschil zo te zien niet maken..

Zal binnenkort bij een monteur langsgaan om toch maar eens dieper te kijken.. (binnenkort als in: wanneer vakantiegeld er is :angel:)

glenfiddich1983

Als je de auto zo kort hebt, en nu (al) een probleem dat duidelijk niet bepaald hoopgevend is, je moet er mee naar de garage en je bent daarvoor afhankelijk van het vakantiegeld: is dit de juiste auto voor jou?

Dat klinkt misschien flauw en belerend, maar financieel leeglopen op een auto en andere leuke dingen zoals vakantie daarvoor op moeten geven: het is het niet waard !!
Hoofdauto: Volvo V70 2.4D (2010, Diesel, 207.000 km)
2e auto: Volvo 940 Turbo (1991, Benzine, 300.000 km)

626Ronin

http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,56156.msg1193694.html#msg1193694
dit is het enige wat ik er hier zo snel over vind, maar zelfs bij de nieuwere V70's is dit een veel voorkomend (en mogelijk zelfs terugkerend) probleem... het Volvo V70 forum staat er vol mee: mensen die de motor plotseling in de soep draaien en mensen die die ringen preventief vervangen..
00' Moondust metallic V70 classic, 140 pk, nieuwe Vogels VSI installatie bij 242K, verkocht bij 359K.

Lunadust

Zonde van je energie geweest om dat op te zoeken.

TS wacht af tot ie stuk loopt of het vakantiegeld gestort is.


Techneut, geen dichter.