gas of geen gas

Gestart door degroenetuinman, 14-04-2016 18:32:45

Vorige topic - Volgende topic

jkV70

De "benzine" van tegenwoordig is alleen niet meer de benzine van de jaren '60-'70, maar een mengsel van chemicaliën dat is geoptimaliseerd om aan de luchtverontreinigingseisen te blijven voldoen. Destijds had lood een belangrijke smerende werking (en het hardde de klepzittingen door interstitiële absorbtie), maar omdat katalysatoren onwerkzaam worden door loodneerslag zal de tegenwoordige brandstof andere smeermiddelen bevatten.

Ook vroeger (jaren '60-'70) werd aangeraden LPG-motoren geregeld enige tijd op benzine te laten draaien - wegens de periodieke smering.

Citaat van: 626Ronin op 25-04-2016 09:25:15
Citaat van: NinaPaul op 14-04-2016 21:06:53
Tja, lpi is een mooi systeem maar kent toch ook nadelen.

Gewoon een paar @ random

-Volume pomp zorgt voor minder lpg inhoud.
-Leeg rijden van de tank is slecht voor de pomp, latere systemen kan je niet leeg rijden (tenzij je de software laat veranderen).
-Pomp maakt geluid
-àls het lek gaat, gaat het ook goed lek, eigen ervaring
-pomp kan kapot

Beste prijs/kwaliteit dan kom je toch uit bij een sequentieel dampgas injectie systeem.

helemaal eensch: voor een 10v is elk sequentieel dampgassysteem mooi zat, mits het (en dat is altijd het belangrijkst) netjes ingebouwd wordt.
mijn Vogels installatie is er ingetràpt en draait al 30k zonder hikken..
en ik zag weer eens dat lpg niet smeert (maar benzine wel?!) tank je dan mengsmering? naar mijn weten òntvet en dus òntsmeert benzine nog steeds als de beste..*
ook klepsmeersystemen smeren de kleppen niet, maar dempen de inslag van de klep op de zitting door er een laagje loodvervanger (kaliumzout) tussen te leggen..
(*hoe Shell nu met benzine je motor tegen ROEST wil gaan beschermen :eusa_liar:)
maar ik sprak onlangs ook iemand met een t5 die zakelijk op benzine 50K per jaar maakte en dat was volgens hem nauwelijks duurder dan op gas, alles meegerekend.. (hoe het met de bijtelling zit weet ik niet, maar waar je een allrisk verzekering vandaan haalt?
Land Rover Discovery 300 Tdi (1997) 340.000 km, Skoda Octavia Combi 1.6 Tdi 110pk DSG7 (2017)

Vroeger: 245 GLE AT (1978) , 245 GLi AT lpg (1984), 244 2.3 AT (1987), 945 TD AT (1990)
en ook: Mini 850 & 1000, VW Golf 1.3 Mk.I, VW Passat 1.6D Estate Mk.II, Land Rover Discovery 200 Tdi, Range Rover Classic TD->300 Tdi, Citroën Xsara Coupe HDi 90pk, Citroën C3 HDi 60pk, Citroën AX 1.1i, Citroën C5 HDi 110pk Break ph.1, BMW 520i E34, Peugeot 205 Cabrio 1.1i, Citroën Xantia 1.9TD Break, Citroën Xantia HDi 90pk Break, Land Rover Discovery 300 Tdi Commercial

RoelNL

Voor het smeren hebben we de olie ;-) maar je slaat de spijker op zijn kop met het dempen van klepsmeer systeem :eusa_clap: (de naam is alleen verneukratief)
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

leons850

De LPI installatie die ik voor de N klaar heb liggen zit ook een flashlube systeem bij.
Dit ga ik absoluut niet monteren!
Wat een troep is dat, als je zag hoe dit ook verdeeld zat over de kleppen/poorten en vooral gasklep, bah!  :-X
Gaatje zal gewoon dicht gemaakt worden, die kleppen stel ik dan zelf wel een keer.

Dat flashlube is de zelfde onzin als dat Shell V-power teren roest beschermd...  :eusa_wall:
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

RoelNL

Dan is de gasinbouwer niet zorgvuldig geweest en bij de gasklep?

Zo ziet het erbij mij uit, de dunne draadjes zorgen voor de flashlube toevoeging.

leons850

Citaat van: RoelNL op 25-04-2016 10:44:09
Dan is de gasinbouwer niet zorgvuldig geweest en bij de gasklep?

Zo ziet het erbij mij uit, de dunne draadjes zorgen voor de flashlube toevoeging.

http://i50.tinypic.com/sfdzkz.png

ME7 spruitstuk Roel, daar zit gasklep midden onder.
Locatie van het nippel zit wel redelijk op de zelfde plek, maar daar recht onder zit het gasklep dus bij ME7.
Ik vind het troep en zal het nooit monteren.
Gewoon met een goeie afstelling rijden en er is echt geen extra "smering" nodig.
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

RoelNL

Aha het nieuwe blok ok.

Ik dacht dat het juist daar wel aanbevolen werd maar dat kan aan mij liggen en bij de hydraulische klepstoters juist niet. Ik wilde het er graag op hebben juist vanwege de nog minder smerende werking van gas en de hogere verbrandings temp. Maar die keus moet ieder voor zich weten natuurlijk.

leons850

Citaat van: RoelNL op 25-04-2016 11:02:59
Aha het nieuwe blok ok.

Ik dacht dat het juist daar wel aanbevolen werd maar dat kan aan mij liggen en bij de hydraulische klepstoters juist niet. Ik wilde het er graag op hebben juist vanwege de nog minder smerende werking van gas en de hogere verbrandings temp. Maar die keus moet ieder voor zich weten natuurlijk.

Nieuwe blok had ik vermeld:
Citaat van: leons850 op 25-04-2016 10:38:30
De LPI installatie die ik voor de N klaar heb liggen zit ook een flashlube systeem bij.

Misschien overheen gelezen.

Het klopt wat je zegt, veel mensen raden het aan op motoren met vaste stoters.
Ik stel de kleppen dan liever zelf een keer want ik geloof niet dat met een drupje olie je de problemen weg neemt.
In mijn S70 (heeft dan wel hydro stoters) heb ik het om die reden ook niet.

Mijn inziens is het oplichting, gewoon zorgen voor een juiste AFR dan vallen die temperaturen bij een standaard auto reuze mee.

Lunadust

Bij blokken met vaste klepstoters heb je binnen een half uur de klepspeling gecontroleerd.

Mijn ervaring leert dat er tot ongeveer 4 ton niet gesteld hoeft te worden.
Het voordeel (in mijn ogen) van vast t.o.v. hydraulische is dat je de slijtage aan de klepzittingen en de kleppen kunt zien en meten.
Je kan daar dan actie op ondernemen.

Bij hydraulische stoters zit je ineens met een verbrandde klep. en kun je dus niks aan zien komen.

Inderdaad is de "klepsmering" een onzinverhaal, vooral bij onze reeds harde klepzittingen.

Het roest verhaal van Shell zou zeker bij de diesels met commonrail en andere moderne inspuit regelingen wel eens waar kunnen zijn. Bij alle brandstoffen word biotroep gemengd, en dus water, die moderne systemen kunnen niet tegen water.
De fossiele brandstoffen zijn koolWATERstof verbindingen.
Techneut, geen dichter.

RoelNL

De verbrandings temp zal altijd hoger zijn op LPG. Hoeveel wenselijk is voor een auto is afhankelijk van het materiaal van de kleppen en rand-delen die erop zitten.

Wat ik zo snel op internet kan vinden is dat het al snel 30 tot 50 graden omhoog gaat op LPG en daar gaat een AFR meting niks aan veranderen hoe arm of rijk het ook staat, maar ik denk dat dit inderdaad geen problemen gaat geven omdat het material daar prima geschikt voor is en dat zie je ook terug hier op het forum aan het aantal km die gereden worden op LPG.

Ok een slechte AFR (arm is behoorlijk funest voor je auto) want dan zou de temp plots wel omhoog schieten en dus verbrande kleppen als gevolg kunnen hebben en misschien nog wel meer.

Staat nog een kein stukje over het flashlube.
Geen reclame
http://www.autobedrijf-mulders.nl/LPG-inbouw.html

jkV70

Blijkbaar is het ontwerp van de cilinderkop heel erg goed geslaagd qua warmteafvoer rond de kleppen en zijn deze motoren dus goed geschikt voor de hogere verbrandingstemperaturen van LPG.

Citaat van: RoelNL op 25-04-2016 12:02:17
De verbrandings temp zal altijd hoger zijn op LPG. Hoeveel wenselijk is voor een auto is afhankelijk van het materiaal van de kleppen en rand-delen die erop zitten.

Wat ik zo snel op internet kan vinden is dat het al snel 30 tot 50 graden omhoog gaat op LPG en daar gaat een AFR meting niks aan veranderen hoe arm of rijk het ook staat, maar ik denk dat dit inderdaad geen problemen gaat geven omdat het material daar prima geschikt voor is en dat zie je ook terug hier op het forum aan het aantal km die gereden worden op LPG.

Ok een slechte AFR (arm is behoorlijk funest voor je auto) want dan zou de temp plots wel omhoog schieten en dus verbrande kleppen als gevolg kunnen hebben en misschien nog wel meer.

Geen reclame
Land Rover Discovery 300 Tdi (1997) 340.000 km, Skoda Octavia Combi 1.6 Tdi 110pk DSG7 (2017)

Vroeger: 245 GLE AT (1978) , 245 GLi AT lpg (1984), 244 2.3 AT (1987), 945 TD AT (1990)
en ook: Mini 850 & 1000, VW Golf 1.3 Mk.I, VW Passat 1.6D Estate Mk.II, Land Rover Discovery 200 Tdi, Range Rover Classic TD->300 Tdi, Citroën Xsara Coupe HDi 90pk, Citroën C3 HDi 60pk, Citroën AX 1.1i, Citroën C5 HDi 110pk Break ph.1, BMW 520i E34, Peugeot 205 Cabrio 1.1i, Citroën Xantia 1.9TD Break, Citroën Xantia HDi 90pk Break, Land Rover Discovery 300 Tdi Commercial

Piet

Ok een slechte AFR (arm is behoorlijk funest voor je auto) want dan zou de temp plots wel omhoog schieten en dus verbrande kleppen als gevolg kunnen hebben.

Bij LPG ligt dat anders.
Waar inspuiten van extra benzine verkoelend werk is dat bij LPG juist niet het geval.
Verrijking bij LPG brengt dan juist het gevaar van verbrande kleppen etc dichterbij.
Een juiste AFR is wel degelijk van belang.

Maar je hoort overigens inderdaad maar weinig over problemen met LPG bij onze motoren, vaste of hydraulische stoters gelijk.

Piet

Geen reclame

In dat stukje wordt gesteld dat door flashlube metaal op metaalcontact tussen de klep en klepzitting wordt voorkomen.
Dat geeft toch te denken als je bedenkt dat juist via dat contact de klep zijn hitte moet kwijt raken......

razorx

Dank je Piet. Je hebt weer wat half gelezen boekjeskennis geëlimineerd.

leons850

Citaat van: Piet op 25-04-2016 12:36:15
Geen reclame

In dat stukje wordt gesteld dat door flashlube metaal op metaalcontact tussen de klep en klepzitting wordt voorkomen.
Dat geeft toch te denken als je bedenkt dat juist via dat contact de klep zijn hitte moet kwijt raken......

Dat zat ik nou ook juist te denken...

Roel, met een AFR meting kun je zien hoe je mengsel is, aan de hand daarvan kun je bepalen of het juist is of niet, te arm of te rijk mengsel zoals Piet al zegt word dus ook heen (flashlube of niet).
Beter zet je er een EGT sensor in, kun je zien bij welke AFR je EGT's het laagste zijn, ga je daar een fractie boven (rijker) zitten op lpg omdat onze auto's geen controle hebben op het mengsel (standaard).
Iets rijker is dan prettiger waar rijk wat langzamer in temperatuur toe neemt dan arm.

Verder blijf ik er bij dat flashlube troep is.
Krijg je ook koolaanslag van lijkt me en je sensoren zullen er nooit blij mee zijn.
Nou komt dit bij ME7 wel wat nauwkeuriger dan bij M4.4

RoelNL

Reagerend op Leon

Juist andersom mijninziens, flashlube is koeler dan de cilinderkop en zorgt voor koeling aan de kleppen?

Reagerend op Piet en Razorx
Even een vraagje mbt de de hoeveelheid gas.

Verbrand altijd "al het gas" als er teveel ingespoten is? Ik dacht juist dat als er teveel lucht naar binnen gaat juist de temp omhoog gaat en niet met meer gas.

Weinig gas is toch teveel zuurstof dus een arme verbranding en daardoor juist een hoge verbrandingstemp.?
Veel gas is met te weinig zuurstof word toch een onvolledige verbranding en de verbrandingstemp. dus lager?

Mijn gasinbouwer zei inderdaad ook dat gas geen verkoelende werking heft maar dat staat los van de AFR meting.

Edit.

Mijn bovenstaande reactie staat los van het wel of niet gelijk willen hebben want ik ben gewoon benieuwd hoe het precies zit want ik weet dat gewoon niet.

Ik heb namelijk van horen zeggen dat een beetje arm goed schijnt te zijn of het zo is weet ik niet, maar als ik piet en RazorX mag geloven is dus arm lopen niet perse een hoge verbrandingstemp.?