[AT] Schokje bij gaan naar lockup in 2e versnelling

Gestart door konniekip, 30-03-2005 23:07:34

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

konniekip

Ik heb er nooit zo opgelet, maar de laatste tijd valt me op , dat als ik in de stad rijd en de bak schakelt tussen 1-2, hij met een zeer klein schokje in de lockup van de 2e versnelling gaat. Niet noemenswaardig verder. Dit is me in de 3-4e versnelling nog nooit opgevallen. Kennen meer leden dit?

ed

Had ik ook in de lock-up naar 4. Ging ook met een schokje gepaard, niet echt vloeiend meer. Na oliewissel als een zonnetje. Je hebt wat te doen dus.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

elianmars

Ik heb 't al meer gelezen, maar weet nog niet wat 't is....

Wie kan me vertellen wat lock-up is?? :-[ :-[

elianmars


mehn

Citaat van: elianmars op 20-04-2005 23:57:02
Ludo, alweer bedankt voor je uitleg! :) ;)

Dan kun je bij een niet-automaat ook simuleren. Is alleen niet zo goed voor de koppeling, die begint dan flink te roken  ;D

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Rudi

Citaat van: konniekip op 30-03-2005 23:07:34
Ik heb er nooit zo opgelet, maar de laatste tijd valt me op , dat als ik in de stad rijd en de bak schakelt tussen 1-2, hij met een zeer klein schokje in de lockup van de 2e versnelling gaat. Niet noemenswaardig verder. Dit is me in de 3-4e versnelling nog nooit opgevallen. Kennen meer leden dit?

Sinds de oliewissel is het me ook opgevallen :(  bijzonder storend...
Dr.Go-Fast...

Keesjan

Ik heb de ervaring dat het "schokje" bij de tweede versnelling ook te maken lijkt te hebben met het toerental van de motor. Bij plm 2500 tot 3000 toeren gaat ie bij mij als een mes door de boter en schakelt hij binnen een tiende van een seconde in 2. Als ik optrek rijdend achter een langzame bestuurder en met plm 1500 toeren de bak opschakelt, geeft ie een soort duwtje of schokje. Ook bij terugschakelen bij lage toeren doet hij het wel eens. Het lijkt mij eigenlijk vrij normaal.
Olie is 1000km geleden gewisseld (niet geflushed) en de kleur is mooi rood. Misschien dat ik er nog eens een extra atf-wissel tegenaan gooi. Zo veel kost die vloeistof ook niet.

Keesjan

Rudi

Toen ik vannacht naar m'n werk reed weer zo'n vreemde schok,met zo'n 25km/u op de rotonde af,van te voren al het gas los,net of hij dan weer een versnelling zoekt of zo terwijl ik geen gas geef.Ondanks dat ik niet al te helder meer ben sinds vannacht 01.15 lijkt het me niet normaal ???

Als ik gewoon rij heb ik geen last,vanmiddag op de terugweg ook niet opgevallen.
Dr.Go-Fast...

reneetje

Als het net voelt alsof je over iets heen rijdt , dan is het waarschijnlijk je visco koppeling.
Tenminste , ik sprak een tijdje geleden iemand met een R AWD, en die omschreef het tenminste precies zo en een tijdje daarna overleed het koppelstuk. :-\

Rene :'(

Rudi

#9
Citaat van: reneetje op 23-05-2005 21:24:43
Als het net voelt alsof je over iets heen rijdt , dan is het waarschijnlijk je visco koppeling.
Tenminste , ik sprak een tijdje geleden iemand met een R AWD, en die omschreef het tenminste precies zo en een tijdje daarna overleed het koppelstuk. :-\

Rene :'(

Het komt uit de bak...maar goed het zal wel zo horen als ik de postings lees.Visco heeft een ander geluid,bij echt kapot zou je een krakend geluid moeten horen.Bij mijn laatste visco was het een bonkend geluid,en is volgens mij nog steeds heel.

Heb er nu wel een nieuwe onder,sinds een kleine 2 jaar.Bandenprofiel is ook nagenoeg gelijk....

Wat mij betreft mag de visco weer gaan,ondanks dat AWD veel mooier is, dan haal ik alles er onder weg,scheelt toch weer zo'n 200kg :D en daar zou het dan wel op uitdraaien,aangezien het feit dat ik geen 2e keer een visco kan betalen....

ps.jammer dat je eigenlijk van niemand een helder antwoord krijgt[AT specialisten,revisie bedrijven] want ik zit nou wel te twijfelen of ik dat filter moet vervangen.Kost weer een hoop olie en filter + man uren en dan zou de bak alsnog binnen een half jaar kunnen gaan....denk dat ik het er maar op aan laat komen,bak kan gereviseerd worden,dan weet ik zeker dat alles weer in orde is....

Dr.Go-Fast...

b0nkolok

Citeerondanks dat AWD veel mooier is, dan haal ik alles er onder weg  

225.000 km achter de rug en de viscose bak nog steeds OK.
Kleine schokjes met de AT zijn te verwaarlozen. Ik zie geen probleem. Het is wel de manier waarop je rijdt. Als je je AT forceert (bruusk optrekken en inhouden) dan krijgt ie klappen, ook je viscose. Gewoon hiermee rekening houden en 'vloeiend' oprijden/gas afnemen.
Stevig optrekken kan, maar dan 'doorhalen' als dat kan.
Mijn AT-bak is recent 'geflushed' en geeft geen krimp. Wat ik wel merk is een soort 2e 'kick-down' en lock-up (in S-stand) tot 5000-6000 t/pm na de RICA-chip wanneer ik eens een 'full-pull' doe. Dan wil ie wel.
Jan, meer dan 35 jaar Volvo gek

Rudi

Citaat van: b0nkolok op 30-05-2005 18:57:51
Citeerondanks dat AWD veel mooier is, dan haal ik alles er onder weg  

225.000 km achter de rug en de viscose bak nog steeds OK.
Kleine schokjes met de AT zijn te verwaarlozen. Ik zie geen probleem. Het is wel de manier waarop je rijdt. Als je je AT forceert (bruusk optrekken en inhouden) dan krijgt ie klappen, ook je viscose. Gewoon hiermee rekening houden en 'vloeiend' oprijden/gas afnemen.
Stevig optrekken kan, maar dan 'doorhalen' als dat kan.
Mijn AT-bak is recent 'geflushed' en geeft geen krimp. Wat ik wel merk is een soort 2e 'kick-down' en lock-up (in S-stand) tot 5000-6000 t/pm na de RICA-chip wanneer ik eens een 'full-pull' doe. Dan wil ie wel.

Ja denk ook dat het meevalt,tot nu toe geen problemen gehad :)

Dr.Go-Fast...