Handrem en remschijf, waar zit het probleem?

Gestart door Dionvr, 25-04-2016 22:51:07

Vorige topic - Volgende topic

Dionvr

Over 2 weken APK, dus het werd tijd dat de handrem het maar weer eens moest gaan doen. Het is een automaat dus gebruik hem nooit (dat is waarschijnlijk ook het probleem..).
Nieuwe remhoeven besteld, origineel Volvo, samen met een veren/klemmen setje. Alles nieuw. Zaterdag begonnen met alles te monteren.

1) Torx middenconsole los
2) Wielen eraf, remschijven eraf
3) Oude meuk eraf
4) Nieuwe beugeltjes erop
5) Nieuwe remhoeven erop samen met de veertjes
6) Oude (!) schijf eroverheen
6) Torx middenconsole iets aandraaien
7) Strak afstellen doormiddel van stel wieltje, met een harde kunstof hamer tikken op de schijf, telkens iets strakker afstellen.

Na verschillende pogingen, soms strakker, soms minder strak, soms de torx nog extra aandraaien blijft het probleem aanwezig:
Het blokkeert even, maar je trekt hem er heel makkelijk doorheen, waarna de werking volledig weg is.

Als ik de rechter rem te strak afstel, lijkt het alsof de remhoef in de binnenkant van de schijf hapt. Het lijkt alsof ik hem niet strak genoeg kan zetten, omdat die anders blijft hangen (vooruit draaien, achteruit is die dan weer gewoon vrij?)

Mijn vraag is eigenlijk, wat doe ik fout, en kunnen nieuwe schijven het probleem eventueel oplossen (de binnenkant van de huidige schijven is aardig verroest/ingesleten).

Remkabels werken, want het reageert, en buitenkabel zit overal netjes vast.

classicT5

Doe je wel de volgorde, voor los. Dan achter stellen tot net niet aanlopen, beide kanten. Dan pas voor stellen.

Dionvr

Citaat van: classicT5 op 25-04-2016 22:54:12
Doe je wel de volgorde, voor los. Dan achter stellen tot net niet aanlopen, beide kanten. Dan pas voor stellen.

Ja ook geprobeerd, zo staat die nu afgesteld. Met alleen in D houdt die hem tegen, maar heel klein beetje gas, trek je hem er zo doorheen. Ook merk je dat die duidelijk aan 1 kant (langer) blijft blokkeren, dus het loopt ergens niet goed.

j3r03n

Heb dit ook gehad, maar dan met goedkope remvoeringen. Trok ze er vanaf het begin zo doorheen en achteruit al helemaal geen remkracht. Ik kreeg het niet deftig afgesteld. Wel voldoende voor de keuring. Na vervanging met origineel Volvo remt hij nu als de beste. Maar goed, jij gebruikt origineel spul dus daar kan het niet aan liggen.
Misschien voor de hand liggend, maar remschijf van binnen goed schoongemaakt? Kabels goed gangbaar of gaan ze misschien erg stroef? Remvoeringen niet met vette handen aangeraakt? Keramisch vet op contactpunten achterplaat? Of misschien even van vooraf aan beginnen met inregelen.
Volvo V70 2.5 10v MT Vialle LPI Nautic Blue '98/MY99 - 281K km

UserID6342

Alles is eigenlijk al gezegd en idd het afstellen op de goede manier is belangrijk voor een goed werkende parkeerrem (!!)  Dus eerst achter afstellen en als laatste pas voor.  Ik zeg expres parkeerrem omdat het dat ook is, het is geen 'normale' handrem namelijk.

Dionvr

Bedankt voor de input, het probleem waar ik tegen aan loop bij het afstellen is dat bij de rechterkant van de parkeerrem ;-), als ik deze net iets te strak draai, draait die achteruit volledig vrij, en vooruit hapt die af en toe echt vast. Ook voel je met de band erop (ook geprobeerd) dat die in de veren trekt (en dus de remhoef mee omhoog trekt) en vervolgens weer los laat. Vandaar ook mijn vraag of het aan de schijven zou kunnen liggen.

We gaan het gewoon nog een keer allemaal demonteren, en vervolgens weer opnieuw afstellen, eerst bij de wielen. Dan bij de middenconsole.

T5-4life

Binnenkant van de trommel ook goed opgeschuurd?
C70 T5 coupe LPI 1998 413 dkm
C70 T5 cabrio 2000 236 dkm
S80 D5 2005 325 dkm

Dionvr

Citaat van: T5-4life op 26-04-2016 09:00:40

Gisteren alles nogmaals los gehad, bout onder console helemaal los. Vervolgens binnenkant schijf ontvet en opgeschuurd evenals de remhoeven zelf. Toen afgesteld zodat het net niet aanloopt, en vervolgens strakker gezet met de bout bij de middenconsole. Resultaat is aanzienlijk beter. Hij blokkeert nu gewoon, en het lijkt dus te werken. Op naar de APK maandag!

NinaPaul

Dacht eerst dat "remhoef" een tikfoutje was (het is geen fiets), maar je blijft het woord gebruiken, deze remdelen noemen we remschoenen.

Remhoef

Remschoenen
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

T5-4life

Citaat van: Dionvr op 28-04-2016 09:58:57
Citaat van: T5-4life op 26-04-2016 09:00:40

Gisteren alles nogmaals los gehad, bout onder console helemaal los. Vervolgens binnenkant schijf ontvet en opgeschuurd evenals de remhoeven zelf. Toen afgesteld zodat het net niet aanloopt, en vervolgens strakker gezet met de bout bij de middenconsole. Resultaat is aanzienlijk beter. Hij blokkeert nu gewoon, en het lijkt dus te werken. Op naar de APK maandag!
Nou nog een schietgebedje als de auto op de remmenbank gaat  ;D
C70 T5 coupe LPI 1998 413 dkm
C70 T5 cabrio 2000 236 dkm
S80 D5 2005 325 dkm

Dionvr

@NinaPaul, klopt, werk zelf in de fietsenbranche, vandaar waarschijnlijk de verwarring om ze zo te noemen ;-).

Dionvr

Ik mag er weer een jaar mee rijden, APK was in orde!

T5turbo

Citaat van: Dionvr op 02-05-2016 16:53:02
Ik mag er weer een jaar mee rijden, APK was in orde!

Goed te horen. Gefeliciteerd.  ;)
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift - that's why it's called the present!

626Ronin

ik was eerst begonnen met inremmen: nieuwe schoenen hebben per definitie een andere diameter dan oude trommels..
eerst een paar keer met de parkeerrem erop optrekken tot 50 km/h en dan weer los en koelrijden, en herhalen. daarna kan je pas gaan afstellen. verder: de remmentestbank draait je wielen "vooruit", dus achteruit wordt niet gemeten. toch?
00' Moondust metallic V70 classic, 140 pk, nieuwe Vogels VSI installatie bij 242K, verkocht bij 359K.

NinaPaul

Het "inremmen" van een parkeerrem door met 50km/h eraan trekken is vragen om problemen, als het al niet stuk gaat zullen ze veel te warm worden en glazuren/piepen/minder remmen.

Het volledig vastdraaien met de verstelling is genoeg om de schoenen te zetten, het gaat niet stuk EN het is minder werk.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz