3D printer ervaringen.

Gestart door razorx, 28-04-2016 18:49:45

Vorige topic - Volgende topic

Piet

6 inch ABS MAF behuizing....

razorx

Citaat van: Piet op 17-05-2016 22:07:45
6 inch ABS MAF behuizing....
Haha proest prfrrrt uche uche. Ik verslik me. ;D
Op zich in basis helemaal geen slecht idee qua passing en verloop. Zat natuurlijk al in je achterhoofd.
Eigenlijk een erg goede. ik kan tot 18 á 20 cm.

Citaat van: classicT5 op 17-05-2016 21:25:20
Wow, is nog een behoorlijke installatie. Ziet er indrukwekkend uit.

Al idee wat je gaat maken? Getuned kleppendeksel bv?
Als eerste een behuizing voor de carscope, daarna iets handigs voor de inbouw van de Ikwilalleswetenmeter en misschien dat ik later als het proces perfect onder controle is, op verzoek ook tekeningen van anderen verwerk tot een print.

triton

Met tocht bedoelde ik eigenlijk , de omgevingstemperatuur .

De tocht van eventuele bewegingen van jou of een deur die onverwachts opengaat.

De oplossing die ik toen had  , was het om een plexiglas kast erom te hebben en deze dicht te laten zolang de print gemaakt wordt .
Professioneel raddraaier

classicT5

Klinkt bijna alsof je een donkere kamer moet maken voor je 3d printer, indien rode lamp boven de deur brand mag je niet binnen komen. ;)

razorx

Een bak om de printer, al heb ik die niet, is wel aan te raden.
Het is simpelweg nog geen consumenten product.

Leuk is het wel .

razorx

Het is weer tijd voor een kleine update.

Om de resolutie van de printer te verhogen heb ik zoveel mogelijk punten van speling of frictie aangepakt.

Daarnaast heb ik het printbed nog eens opnieuw pas en vlak gezet. Na een softwarematige leveling verdeeld over 9 punten op het bed heeft de printer genoeg informatie om geringe hoogte verschillen te compenseren.

Innocenti kwam laastst met een terechte opmerking over tocht en de kwaliteit van je printoutput. Door een plotselinge afkoeling zal het ABS krimpen.

In het ideale geval bouw je dus een kast om je printer als die dat niet al heeft.

Edoch: In mijn werkkamer is zolang ik stil zit geen sprake van relevante temperatuurveranderingen of toch wel?

Ja de printer zelf veroorzaakt met de koelfan voor de extruder een tocht die voelbaar is boven het printbed.

Daar waar de fan lucht aanzuicht zit het probleem. Niet dat de laatste afdrukken zo slecht zijn. Integendeel ze zijn zelfs bovengemiddeld goed, maar het kan beter.

Aan de slag! Een opzetkokertje voor de fan was snel getekend. Links zie je het tekenprogramma, rechts wordt het naar de printer gestuurd.

Met dat kokertje op die fan wordt de luchtstroom net wat verplaatst voorbij het koelende ABS. Het kokertje gemonteerd op de fan voor de extruder (de kleine fan):

Voor de afdruk kwaliteit betekent dit dat de golvingen van een paar tientallen micron op verticale vlakken minder moet worden.

Op het vorige plaatje zie je ook dat ik toch overgegaan ben op het plakken van een Kapton sticker op de glasplaat. Ik dacht zonder te kunnen maar het werkt voor grote objecten heel fijn. Deze laag had ik goed verpest dus maar een nieuwe geplakt.

Sopje op het glas en Bouwmaat pasje in de buurt:

En uitstrijken maar.

Over twee uur weet ik of mijn plannetje werkte.

volvobug

Geweldig! Je eigen bedachte improvement voor de printer met diezelfde printer maken  8)
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

razorx

Bizarre gedachte inderdaad.
Ik zie nu terwijl de printer pas op 1/4 zit, dat de verbetering dramatisch is.

razorx

Citaat van: maruska op 15-05-2016 16:45:44
hoe is de ruwheid van het eindproduct Yits ?
Ik reageer hier nogmaals op omdat dit een cruciale vraag is.
Wat de X en de Y as aangaat bereik ik nu iets wat onder de 50 micrometer zit. Dat lijkt supernauwkeurig maar dat is het niet voor het oog of gevoel. Als resultaat is dit technisch gezien goed binnen het budget van 500 euro. Een kant en klaar product mag het tienvoudige kosten.

Dit mooie resultaat heb ik bereikt door eerst alle spelingen te elimineren. Daarna de acceleratie van de x en y as motoren drastisch te reduceren en nog wat parameters aan te passen. Goed smeren, opnieuw hard en softwarematig te eiken deed de rest. Oh ja en de riemen op een hogere spanning gezet. Tot ze een toon konden voortbrengen als een gitaarsnaar.

Standaard staat de firmware alleen maar ingesteld om indruk te maken. Een robot die de tafel laat schudden. Hielp niet echt qua nauwkeurigheid.

De afdruksnelheid mag laag. 30mm/s is goed. Deze waarde is onafhankelijk van de printer die je gebruikt. Waarom: Stel je voor dat jij of een ander me een kop erwtensoep om een bocht wil. Als je dat te snel doet gaat die soep over de rand. Het draadje ABS zal het zelfde doen bij een bocht. Massatraagheid. Als je dat beseft wil je de acceleratie ook wat lager. Mhh dan kom je nog een aantal andere parameters tegen. Dit is even wat uitzoekwerk met de gouden regel: Verander maar één ding tegelijk en test! ;D

Enfin. Ik heb de moeite genomen om de diverse spelingen te verminderen, de tandriemen wat meer aan te spannen tot ze een klank hebben als gitaarsnaar tot ze nog net geen toon voortbrengen, de lagers in te vetten.

Ik denk dat ik deze printer over een week durf in te zetten voor wat leuke projecten.

Wat een gegeven blijft is dat dit geen consumentenproduct is en dat de bediening vakwerk is, dat ik ook maar net leer. Leuk is het wel!
Citaat van: maruska op 15-05-2016 16:45:44
hoe is de ruwheid van het eindproduct Yits ?
Het gedeelte dat op het printbed ligt is glad en strak. De rest behoeft nabewerking. Al kan die moeite voor prototype gebruik aanvaardbaar zijn.

maruska

ik krijg jeukende handen Yits... enerzijds is het leuk om een relatieve low end machine te kopen en die te tweaken, anderzijds kost dit aardig wat tijd als ik je zo bezig zie (en jouw streven naar een bepaalde perfectie helpt natuurlijk niet ;D ).. toch maar eens gaan investeren in zo'n machine, want ik zie een hoop leuke doeleinden in mijn gebruiksmarkt, waar ik vaak nu nog zelf zit te zoeken en originele producten zit aan te passen naar mijn wens. leuk dit !
Accessoire verzamelaar - Bijna alle essentials in bezit
T-5R

)()()sT

Dit maken wij op de hogeschool ermee:

:)

razorx

Ach ja daar zijn ze natuurlijk ook ideaal voor. Mijn opa maakte de maquettes nog met de hand uit hout.

Dat is overigens een leuke printer die Ultimaker 2.
Een erg goede site over die Ultimaker en ook over Cura vind je hier:
http://support.3dverkstan.se/

Daf46

Hoi Yits,

Gaat snel bij jouw, gisteren eindelijk de laatste hand gelegd aan de bekabeling van mijn printer  :) (moet nog wat gefatsoeneerd worden :-[).
Hopelijk deze avond een eerste test ...

Weet je overigens welk type extruder er op uw printer zit, deze had ik nog nooit gezien ?
Ik heb deze:
http://reprap.org/wiki/Greg's_Hinged_Extruder

razorx

Die bedrading bezorgde me wat extra zorgen. De video manual klopte niet. Grr.
Succes vanavond!

Ik denk dat mijn extruder gemaakt is door Hta3d.

Daf46

Citaat van: razorx op 25-05-2016 10:48:46
Die bedrading bezorgde me wat extra zorgen. De video manual klopte niet. Grr.
Succes vanavond!

Ik denk dat mijn extruder gemaakt is door Hta3d.
Bij mij is het met een PDF manual, maar moest vaak 3 keer lezen voor ik doorhad hoe het eigenlijk moest. Had wel het voordeel dat de verkoper mij bij aankoop in de winkel al op een aantal 'tricky' punten had gewezen.