3D printer ervaringen.

Gestart door razorx, 28-04-2016 18:49:45

Vorige topic - Volgende topic

razorx

Dank je voor de link Caroline. Een leuk stukje. Als je op youtube zoekt naar Apis Cor zie je de printer in werking. De printer staat in het midden van het huis en draait met zijn arm rond.

razorx

Goedenavond!

De afgelopen dagen waren even een teleurstelling. De XL printer bleek de gewenste snelheid niet te halen.
Goed, ik leg de lat hoog met 133mm/s maar mijn eerste printer redt die snelheid wel.

Het viel mij op dat de beweging in de X richting niet soepel ging. Zeg maar een soort van plakken voordat het "karretje" vrij kon schuiven.
Dit is een normaal gedrag voor kunststof lagers, maar niet in die mate. Even voor het beeld:

Raar. Vlak na de fabrikage liep alles toch soepel. Ineens besefte ik het. Het "karretje" is van ABS. Dat kan wat krimpen met de tijd of temperatuur. Je hebt het dan over een paar tientallen micron maar dat is precies genoeg om die ellende te veroorzaken.

Het karretje in PLA geprint en het probleem is voorbij. PLA is wat maatvaster dan ABS.

Over materialen gesproken, even een heel korte uitleg.
Er zijn twee soorten kunststof die in de 3D wereld veel worden gebruikt:
1. PLA heel hard, maatvast, kan slecht tegen temperaturen waar wij ook slecht tegen kunnen. Niet geschikt voor in de auto op een zonnige dag.
2. ABS iets zachter daardoor extreem slagvast, goed hittebestendig.

Natuurlijk zijn er nog vele andere materialen. Ik beperk me tot één andere: PETG. Zeg maar een verbeterde versie van het PET van de PET flessen.
Een goede combinatie van de goede eigenschappen van PLA en ABS. Heel sterk, slagvast, warmtebestendig en maatvast.
Mag in combinatie met voedsel gebruikt worden.

Leuk dacht ik. Nog maar één soort filament en niet iedere keer van rol wisselen. Enfin een rol van het Nederlandse merk Real gekocht.

Ik ben dagen bezig geweest om dit kunststof te begrijpen. Inplaats van mooie test kubusjes kwamen er klosjes plasticwol uit de printkop. Ik besloot even niet eigenwijs te doen en me wat beter in te lezen. Al snel werd het me duidelijk dat PETG drie harde eisen stelt:
1. Niet te snel printen. Het materiaal is daar te stroperig voor.
2. Ietsje meer ruimte tussen de printkop en het printbed.
3. De uitgespoten hoeveelheid kunststof moet veel preciezer kloppen dan Bij ABS of PLA

Daarmee gewapend ging ik weer printen met dat Real filement. Een aluminium printbed, een glazen printbed. Van alles probeerde ik.
Mooi werd het resultaat niet echt. En dat terwijl iedere 3D gebruiker zowat lyrisch is over PETG.

Toen maar eens een kilo rol van een ander merk besteld. Het merk was Reprapper.

Het viel me meteen op dat het materiaal toch wat anders was dan dat van Real. Wat print dit fijn!

Zo zie je maar weer dat het ook aan het gebruikte materiaal kan liggen.
Een maand of zo terug stapte de winkel 123-3d voor haar huismerk over op een ander merk PLA. Van "Apollo" naar "Jupiter".
Het gevolg was dat ik de volle 133mm/s printsnelheid met PLA niet meer haalde.

Wees dus niet te zuinig op het filament dat je koopt.

Piet

Ik las ergens dat PETG ook geen verwarmd printbed nodig zou hebben.
Heb je dat ook geprobeerd?

razorx

Een heated bed blijft aan te raden. is een must
Het gaat zonder, maar een beetje op het randje als je hogere snelheden wilt. Net nog wat testjes gedaan zonder printbedverwarming. De eerste laag hecht dan te slecht. Een heated bed is voor een tientje toe te voegen en is in de software ook geen drama om in te schakelen. De Marlin open source software is zeer leesbaar geschreven en dus makkelijk aan te passen.

Ik zal nog updaten. Doe nu een serie van 10tallen kubusjes met petg en iedere keer een parameter aanpassen. De enige manier helaas. Resultaten zijn beter en beter. Al veel beter dan met PLA of ABS.

razorx

Ik heb even wat frustrerende dagen met dat PETG gehad. Iedereen roemt dat materiaal. Het is sterk, mooi, het print strak.
Niet bij mij. Het resultaat was soms heel goed. Soms.

Om een lang verhaal kort te maken. Het lag aan de printkop. Die voldeed aan de eisen voor kunststoffen als ABS en PLA. Maar zodra ik met dat mooie PETG wilde printen kwam de vloeibare kunststof uit de kop en bleef aan die kop plakken. Veel van wat ik met dit nieuwe materiaal wilde printen eindigde niet in strakke geometrische vormen, maar in kluwentjes kunststof draad.

Enfin, een dure printkop van E3D besteld.Het verschil is verbluffend.
De streep vloeibare kunststof komt nu niet kronkelend uit de kop maar als een rechte lijn als je de kop vrij laat lopen. Niks geen kluwentjes wol meer.

Ik heb ook nog wat plaatjes met wat uitleg. De net nieuw geprintte printkop:

Bovenin komt het kunststof, de vaste inkt, als draad binnen.
Achter het wiel zit een motor, die trekt de kunstof draad naar beneden naar het deel dat de prestaties van de printkop in hoge mate bepaalt:
Het hotend.

Dat deel smelt de kunststof draad om het vervolgens door de "nozzle" te laten gaan. Dat is de spuitmond. 0,4mm opening is een mooi gemiddelde.
Die zie je niet in het plaatje. Wat je wel ziet is de koeling van het eerste deel van de kunststof invoer en aan de rechter kant de koeling van het object tijdens het printen. Bij PLA is dit een noodzaak wil je een strak resultaat hebben.

Dan nog een plaatje van mijn nieuwe printkop aan de linkerkant:

Voor de genen die een 3D printer hebben zal het misschien opvallen dat er een siliconen hoesje om de printkop zit. Dit zorgt voor minder afkoeling van te kop tijdens het printen met PLA.

Zucht. Wat is het moeilijk zo veel complexe materie in niet te veel woorden samen te vatten. Zou dit beter werken?:
Ik heb een nieuwe originele E3D hotend gemonteerd. Die loste mijn problemen met PETG volledig op.
De imitatie versie voldeed prima voor ABS en PLA, niet voor PETG.

De op zich goede imitatie kost een tientje, het origineel tussen de 35 en de 80 euro. Het is het waard.

maruska

u.l.t.i.m.a.k.e.r-p.r.o-v.2.0 :D
Accessoire verzamelaar - Bijna alle essentials in bezit
T-5R

elmarconi

Citaat van: razorx op 09-03-2017 00:17:30

Ik heb een nieuwe originele E3D hotend gemonteerd. Die loste mijn problemen met PETG volledig op.

Ik heb toch serieus een paar minuten gedacht dat het een schrijffout was...  :eusa_think:

hortend, hangend, latent...

--
Autogas Inside . . .

razorx

Goedemorgen.
Op printervlak is er heel veel gebeurd. Zo veel dat ik niet eens de tijd heb gevonden om alles in foto's weer te leggen.
De XL printer Mark 1 ;) is bijna klaar om uit te leveren.
Deze 3d printer kan in een wat groter formaat printen. Het grootste verschil met gangbare 3d printers is de kunststof lagering.

Metalen lagers hebben het grote nadeel dat ze smering nodig hebben en dat ze relatief snel slijten of zich zelfs invreten in de stang waarom ze moeten glijden. Ik heb inmiddels genoeg ervaring opgedaan met andere lagers om die te begrijpen. Dan heb ik het over bronzen lagers, versinterde lagers en polymere kunststof lagers.

Die laatste zijn een geval apart heb ik gemerkt. Gebruik je zoals het hoort zijn het de mooiste lagers die er zijn. Snap je ze niet of doe je ook maar iets verkeerd, heb je pech en werken ze niet.

Enfin ;) met de Mark 1 XL printer gaat het goed. De printer maakt haar eerste bewengen met een fluweel zacht zoevend geluid en is snel. Heel snel.

Tijd voor wat plaatjes. De printkop heeft en silicone hoesje gekregen. Dit zorgt voor een constantere temperatuur van de printkop. Een merkbare verbetering. Dat lichtblauwe ding bovenin.

Bij sommige kunststoffen zoal PLA is het belangrijk dat de terwijl je laag na laag kunststof aanbrengt, je die kunststof ook koelt.

Prima toch? Dat kan. Alleen als je het object koelt tijdens het printen blaas je ook lucht naar de printkop. En die moest juist heel warm blijven.

Om dat probleem te ondervangen bestaan er nu die silicone hoesjes voor de printkop.

Tijd voor plaatjes: Silicone hoesje voor de printkop en een heel lastig object om te printen.:

;) Toen kwamen er twee Aldi stellingkasten binnen.

Stellingkasten maak je aan de muur vast met een beugeltje. Dezen waren meegeleverd.

Hier wordt 3D printen leuk. Nu, met wat ervaring gewapend heb ik een beter passend beugeltje snel getekend. Dan nog even printen en kijken of het past. Het filmpje:
www.paerl.it/volvo/2017032102.mp4
(Mijn proef konijn printer)

Het uiteindelijke resultaat is in alle richtingen sterker dan het origineel. Het is de eerste keer dat ik dit resultaat heb door de juiste instellingen en materiaal.

Als laatste nog een plaatje. Origineel in het wit en imi in het zwart.:

UserID6342

Blijf het een geweldig iets vinden  :eusa_clap: :eusa_clap: :eusa_clap:

stuuraandeverkeerdekant

Leg je dan ook ff een foldertje in de Aldi om de klanten erop te wijzen welke aftermarket producten er verkrijgbaar zijn?  ;)

Ziet er wederom super mooi uit hoe je zo'n strak en simpel dingetje kunt produceren. De 'magie' zit hem er voor mij in dat er sommige dingen zijn waar je (in het algemeen) altijd van uitging dat je die niet zelf kon maken, zoals bijna alles van kunstof materiaal eigenlijk. En dat dat nu door de 3D printer wél mogelijk is! En het blijft leuk om te zien   :eusa_clap:
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

Ewout Schalkwijk

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

maruska

dat je die aldi stellingen geprint krijgt zeg ! poe ;D

het ziet er uit als een mooi apparaat Yits, die gaat vast een goede plek krijgen.. En mooi stil inderdaad... deze zou je zowat naast je bed kunnen laten draaien...
Accessoire verzamelaar - Bijna alle essentials in bezit
T-5R

hilko73

Ik vind het allemaal geweldig Yits. Maar ik raad je ten zeerste aan om die brandblusser te vervangen. Poeder is nogal funest voor alle apparatuur die je hebt staan, en een stootje bluspoeder per ongeluk is net zo schadelijk als de blusser leegblazen bij een brandje. En ik weet uit ervaring dat dat soort "ongelukjes" weleens voor willen komen.
't Is een soort van systeem! (© Buurman & Buurman)

razorx

Ok Hilko, dank je.
Wat raad je mij aan als blusser?

TonV70R

Weer leuk om te lezen Yits.
Honda Supermagna 1987
Ducati 749 2006
MG TF 2002
Focus wagon 2012
Focus Wagon ST line 2022