3D printer ervaringen.

Gestart door razorx, 28-04-2016 18:49:45

Vorige topic - Volgende topic

razorx

@Groen V70: Ik ben heel enthousiast geworden over die remote bediening middels de Raspberry en Octoprint.
Wel zo rustig: Printer in een andere kamer en bedienen via WiFi.

Dank je voor de tip.

groen V70

Citaat van: razorx op 14-10-2017 19:33:37
@Groen V70: Ik ben heel enthousiast geworden over die remote bediening middels de Raspberry en Octoprint.
Wel zo rustig: Printer in een andere kamer en bedienen via WiFi.

Dank je voor de tip.

Geen dank, als je wat wil weten hoe te installeren enz. dan laat je het maar weten.

gr
I have my Dream

razorx

Even heel kort maar erg leuk en goed gedaan.

Iemand heeft een Ikea Lack tafeltje van 10 euro gebruikt als frame of basis voor een 3d printer.
Ik was dit filmje alweer vergeten totdat ik er een paar dagen terug opnieuw op stuitte.

https://www.youtube.com/watch?v=Chjj19YUT6g

Prachtig voorbeeld van lateraal denken. Geniet!

razorx

Soms, en dat zal eenieder met een 3D printer herkennen, wil het niet.
Je kan niet meer op maximale snelheid printen, het ziet er niet uit. Met PETG is het resultaat extreem draderig. Ik noem maar wat.
Voorheen ging het printen wel goed.

Als je printer op orde is en je je settings goed hebt en goed hebt kunnen printen stel ik het volgende:
Je hebt een probleem met je heatbreak of je Nozzle.

Neem als Heatbreak alleen de originele E3D. Ze zijn wat duur, 14 euro of zo maar zijn het waard. Slijten niet en gedragen zich keurig.
Wat nozzles aangaat, Ze raken gaandeweg verstopt of beschadigd. Meestal krijg je ze wel schoon met een gasbrandertje. Vervang ze, voor die paar centen hoef je geen moeite te doen. Ik heb er voor gekozen een goede voorraad te hebben.

Zo zit ik al een maand te prutsen met wat complexere PETG afdrukken. Wat ik printte zat vol met draden blobs en weet ik veel wat meer aan ongein.
Simpelweg een andere nozzle veranderde die rampen machine in die geweldige printer die het was.

Een consumentenproduct is het zeker nog niet. En trap niet in de autocalibratie leugens van een aantal fabrikanten. Onder de paar duizend euro, moet je er echt bij blijven. Daar boven? Kweenie.

Leuk is het wel!

razorx

Citaat van: groen V70 op 13-10-2017 13:41:32
..
ik ben ook al een tijdje bezig met een 3D printer, een Anet A6  is toch weer net iets anders dan een PRUSA clone.

om dit allemaal van afstand te bekijken en te bedienen heb ik een Raspberry Pi 3 met camera en een RELAY board bij de printer staan.
op de Pi een Linux met Octoprint en vanuit Octoprint kan ik de 3D printer aan en uit zetten, het licht aan en uit zetten, de ventilator bedienen die de omkasting de dampen afzuigt,  met de camera kan je het object wat je print in de gaten houden. verder kan je de gehele printer bedienen.

zo kan ik van overal het printen in de gaten houden en eventueel stoppen als het niet goed gaat.
..
Dit was een gouden tip, dank je.

Voor de niet insiders: Die Raspberry is een goedkope computer. Voor een euro of 30 heb je een model B.
Dat computertje heeft USB wifi, een camera aansluiting en nog veel meer.

Ik heb ook die Raspberry gekocht en kan de printer waar ik maar wil neerzetten zodat ik geen last heb van het geluid.
Door jouw advies kan ik hem nu prima aansturen via WiFi.

Gisteren heb ik een camera'tje besteld om aan de raspberry te hangen zodat ik de opdracht ook op afstand kan zien.

Errug leuk!

razorx

Goedenavond!

De Ultimaker 2 clone is eindelijk helemaal klaar.

Al met al best een klus. Zoals ik de printer standaard binnen kreeg was de printkop niet goed en de extruder te zwak. Voor de rest een goed doordacht ontwerp met goede componenten. Een ideale basis om voor heel weinig een bovengemiddeld goede printer te maken.

Het meest grappige is dat ik de printer nu met Cura 15.4 (van Ultimaker) met de standaard instellingen kan aansturen. Geen enkele printparameter hoefde ik aan te passen voor een optimaal resultaat. Een waarachtige kloon!

Standaard heeft de door mij gebuikte basis printer geen behuizingen voor de elektronica. Ook kan de bedrading wat rommelig lopen. Dat moest aangepakt worden.

Tijd voor plaatjes en een filmpje:

Er moest natuurlijk een nette behuizing voor het bedieningspaneel gemaakt worden.

De meegeleverde printkop was onbruikbaar. Ik heb gekozen voor een E3D gebaseerde printkop en een Ultimaker compatibele behuizing.

De bedrading loopt nu netjes door een kabelslang. Het calibratiemechaniek voor de Z-as heb ik degelijker gemaakt.

De standaard extruder was te zwak. Op basis van een ontwerp dat ik op Thingiverse vond heb ik een "pitt bull" extruder gemaakt die het filament met hoge kracht en snelheid door de printkop kan douwen.

De 20A voeding is door een 30A exemplaar vervangen. Deze beschikt over een automatische ventillatie regeling. Ik heb een kapje geprint voor de veiligheid. Daarin zit een schakelaar, zekeringhouder en een euro chassisdeel.

Het processorgedeelte heeft ook een behuizing gekregen met koeling. In deze behuizing is genoeg ruimte over om het overschot aan draad netjes weg te werken.

Als je je laptop niet wilt gebruiken om de printer aan te sturen kan dat ook met een goedkoop Raspberry computertje en via Wifi. De behuizing is een aangepaste versie van iets dat ik op internet vond. Een camera past in de aansluiting bij de brede sleuf.

Het verwarmde printbed heb ik voorzien van een isolatielaag van kurk. Zodat dat bed geen warmte aan de onderkant verliest.

Al met al best veel werk. Ook om alles mooi passend te maken. Maar ik heb hier nu een zeer fijne printer aan.

Filmpje van het soepele bewegingsmechaniek:
www.paerl.it/volvo/2017122701.MP4

Nu alle aanpassingen en benodigde materialen nog even netjes documenteren.

Op naar een koel glas lijnolie.
Proost!

Piet

Mooi werk, Herr Yits !!

razorx

Danke schön. I can walk! ;D

Nu pas. Met een volledig perfect werkende printer, kan ik goed onderscheid maken tussen de verschillende filamenten.
Het voormalige huismerk van 123-3D Apollo was goed. Het huidige: Jupiter is redelijk.

Het verschil: De draderigheid. Na een afdruk met het Jupiter filament houd je nog wat draderigheid over. Dunne draadjes kunststof her en der.
Het komt er op neer dat je wat kunststof afzettingen weg moet snijden. Gelukkig verkopen ze ook Real filament. Wat duurder, maar het maakt echt verschil.  

Dit duurdere filament geeft een direct bruikbare print zonder te slijpen of weg te snijden.

Dit weet ik nu pas zeker met een perfecte printer.

UserID6342

Ewout Schalkwijk

Schitterend werk Yits, mooi filmpje ook. Betekent nu dat er een eind aan dit topic komt? :eusa_think: Dan wil ik je vragen om weer snel met iets nieuws te beginnen want je ontdekkingsreizen door nieuwe gadgets zijn erg leuk om te volgen. ;D

Goeie jaarwisseling alvast!
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

razorx

Jij ook een goede jaarwisseling Ewout.
Ik denk dat de 3D ontdekkingsreis inderdaad afgelopen is.

arjenT5R

Onderdelen printen voor je 3D printer met je 3D printer........
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Daf46

Mijn printer ook weer even upgraded:
Titan Aero extruder+hotend in plaats van Gregs hinged extruder met j-head.

De J-head was volledig verstopt en een drama om uit elkaar te krijgen.
Printkop is heel wat lichter nu.

razorx

Mooi! En dat E3d sokje doet ook wel wat.
Hoe bevalt de Titan Aero?

Daf46

Bevalt vrij goed, in ieder geval veel beter dan mijn vorige setup.
Deze thing (https://www.thingiverse.com/thing:1019953) lukte op 1 omgevallen zuiltje na (mogelijk door onder-extrusie daar moet ik dus nog wat mee spelen)

Vrij eenvoudig in te bouwen mede dankzij de x-carriage die bij in de kit zat en de duidelijke handleidingen van E3D.

Bij de vorige setup had ik ook nog geen print-fan :eusa_shifty:, nu wel (zit achter de carriage) , een wereld van verschil  :)