Welke motor is de beste keuze?

Gestart door Goudas Glorie, 07-05-2016 21:35:39

Vorige topic - Volgende topic

Goudas Glorie

Beste leden,

Momenteel ben ik in het bezit van een 850 GLE '94 met 276.000 op de teller. Rijd super, maar mis toch de ruimte en daar het besluit genomen om opzoek te gaan naar een V70 op LPG G3 met (als het lukken wil) full option met minimaal 170 pk.

Hier komt mijn vraag. Ik zie oudere V70's staan met 2.5 blokken, de nieuwere 2.4 en vandaag zag ik een 2.0T.
Als je net als ik opzoek bent naar een V70 op LPG, met een budget van zo'n € 3000,- welke motor zouden jullie aanraden en waarom?

Mocht iemand interesse hebben in mijn 850, hij mag voor weinig naar een nieuwe baas.

Volvo 850 GLE E2 (sedan) Gekocht van Volvo dealer(www.reede.nl) omdat de 1e eigenaar was overleden. Dus van 1e eigenaar. Auto altijd bij deze dealer in onderhoud geweest.
Geen roest, maar wel hier en daar wat lichte gebruikssporen. Niets bijzonders hoor, gewoon een fijne, nette, veilige en vlotte auto die zijn onderhoud netjes heeft gehad.
Zgan banden, zeer net interieur, elect. ramen voor, elect. spiegels, radio-cd.

Kenteken: HT-FV-44
Km stand: 276.000
Kleur: groen
APK: 1-3-2017

Als u interesse heeft in mijn goed rijdende 850, neem dan contact met me op. Graag met een financieel voorstel

Foto's op verzoek. Krijg ze niet geüpload!
"It is nice to be important, but it is more important to be nice."

classicT5

Meest betrouwbaar zijn de 2.5 20v N/A. Ook goedkoopste in onderhoud. Mooiste geluid ;)

2.3 turbo ook goed blok, maar wel duurder/ lastiger in onderhoud. Wel bak aan vermogen.

2.5T, tja, daar zijn de meningen over verdeeld. Schijnt vaak te scheuren. Flink koppel onderin.

Gebruik de zoekfunctie maar eens.

850-R

2.0 T5 of 2.3 T5 is naar mijn mening de beste keuze, verschil tussen een 2.0 en 2.3 voel je trouwens ook amper. Deze blokken kunnen heel veel kracht hebben zonder problemen. Verbruik is ook vrijwel gelijk aan een N/A (tot dat je je rechtervoet gebruikt  :eusa_whistle:)

Hogere kosten bij een turbo model merk ik helemaal niets van, al het onderhoud is namelijk (vrijwel) gelijk aan elkaar.
Daily: Volvo 855 R blackstone 360.000 km
Project: Volvo 855 T-5 silversand 190.000 km
Project: Volvo 855 T-5 nautic blue pearl 270.000 km

spijky

Meningen zijn inderdaad verdeeld.

Ik rijd al 6 jaar een 2.5T van 245.000 naar inmiddels 365.000 km op lpi.

Probleemloos, ook met de caravan er achter.

Meerder malen al bergen beklommen waar je liever niet met een caravan over wil.

Ik kom dan ook verder niet over de 4000 tpm heen. Motor heeft genoeg power onderin.
Echt heerlijk om mee te rijden.

Er zijn ook al genoeg 2.3 turbo blokken die de 300.000km of 350.000km niet hebben gehaald.

My Bricksquad:
V70R FWD 2.3 Aut.  Nautic Blue Pearl
850 2.3 T-5R AUT Cream Yellow
242 2.1DL AUT.'77 Mojava Beige

Spin!

Citaat van: classicT5 op 07-05-2016 22:42:45
Meest betrouwbaar zijn de 2.5 20v N/A. Ook goedkoopste in onderhoud. Mooiste geluid ;)

Ik kan me een puzzelrit herinneren waarbij we op een post een decibelmeter hadden en men moest raden hoeveel dB uit de uitlaat kwam.

Er kwamen 3" JT, katlozen en talloze Ferrita's voorbij, maar de meeste decibellen kwamen uit een 2.5-10v standaard uitvoering.

Ik zeg dat een 10v het mooiste geluid produceert. Daar heb je mijns inziens ook gelijk het beste blok. Zeker wanneer het gaat om LPG inbouw.

www.vm-parts.nl

rpakuypers

Citaat van: Spin! op 08-05-2016 09:21:01

Ik kan me een puzzelrit herinneren waarbij we op een post een decibelmeter hadden en men moest raden hoeveel dB uit de uitlaat kwam.

Er kwamen 3" JT, katlozen en talloze Ferrita's voorbij, maar de meeste decibellen kwamen uit een 2.5-10v standaard uitvoering.

Ik zeg dat een 10v het mooiste geluid produceert. Daar heb je mijns inziens ook gelijk het beste blok. Zeker wanneer het gaat om LPG inbouw.

En dat kan ik uit ervaring beamen ......

Groet,
Roger

diederickvolvo

Citaat van: -D©©©L- op 08-05-2016 09:40:18
Citaat van: Spin! op 08-05-2016 09:21:01

de 2.0 en 2.5 10V blokken zijn wel wat vaker olie verstokers. Oorzaak is het goedkopere materiaal dat intern gebruikt is. Ze kunnen er wel heel oud mee worden (wel de kat en lambda sonde een keer vervangen door de oliestook). Het lagere vermogen is voor normaal woon-werk verkeer niet echt een issue.
De lage druk 2.5T en 2.4T blokken zijn gevoeliger voor opgestapeld onderhoud, zeker qua ontsteking en brandstof voorziening. Bijna alle gevallen van stukgelopen blokken zijn hier tot terug te herleiden. Het lage koppel onderin (zeker als er "gechipped" is), daagt uit tot laag in toeren rijden. Dit is qua koeling en oliedruk niet echt fijn als er zwaar getrokken moet worden (caravans, vakantiebepakking).
de hoge druk turbo modellen, 2.3 en 2.0 zijn ook probleemloos, maar dagen een bepaalde categorie bestuurders uit tot "trappen". Niet zelden is dezelfde groep die weinig tot geen onderhoud doet buiten de APK verplichtingen. resultaat: veel "hokken" op de markt.

de 2.0 en 2.5 20V modellen hebben wel de goede materiaalkwaliteit van de turboblokken, en "doen" tot 4000 rpm precies hetzelfde als de 10V blokken. Daarboven leggen ze er nog een schepje bijop. Prettig met zware lasten en ook het toeren gebied waar je moet zijn als je 1600 kilo aan de trekhaak een helling op zeult.

Een late v70 classic met een 2.4 non turbo kan beter overweg met de mooie eigenschappen van LPG en vanwege de variabelenokkenastiming ook een leuk koppel onderin. Deze blokken kunnen, ondanks de vaste klepstoters, met de juiste LPG installatie probleemloos 500.000 km lopen. met als bonuspunt een veiliger carrosserie en betere roestbescherming.

Daarnaast zie je natuurlijk veel eigenaren die de eigen keuze het allerbeste vinden voor iedereen, om diverse redenen goed verklaarbaar.  ;D

Het lage koppel onderin (zeker als er "gechipped" is), daagt uit tot laag in toeren rijden. Dit is qua koeling en oliedruk niet echt fijn als er zwaar getrokken moet worden (caravans, vakantiebepakking).

Perfecte beschrijving maar bedoelt u niet het hoge koppel onderin? Dat vind ik het ideale aan een 2.5t.

Goudas Glorie

Beste leden,

Dank voor jullie uitgebreide reactie, echter is het me nog niet duidelijk welke motor ik nu zou moeten kiezen.

Ik zal zelden iets achter de wagen hebben hangen, en al helemaal niet door bergachtig landschap.
Het zijn voornamelijk snelweg km met 80 % alleen de bestuurder zonder al te veel bagage. Ik hou er van om lekker op te schieten en een beetje power bij het optrekken. Niet overdreven. Ik kan me prima vinden in de 2.5 die in mijn 850 hangt, maar als ik overga op een V70 met LPG, dan zou deze toch iets inleveren qua performance is mijn idee. Vandaar dat ik dacht aan een 170 pk of hoger. 

Mijn wens is: een V70 full option, automaat, strak in de lak (geen zilvergrijze), genoeg power, die zijn onderhoud netjes heeft gehad. Dit alles voor max € 3000,- en waar ik mijn huidige 850 sedan kan inruilen. (wat de motor betreft, daar ben ik nog niet uit)  ???
Mocht iemand iets dergelijks weten, of zou je willen ruilen (met bijbetaling vanaf mijn kant) neem dan even contact met me op.

KIM

Met een moderne LPG installatie hoef je niet tot nauwelijks in te boeten aan vermogen.
Als ik jouw verhaal zo lees zou ik omkijken naar een 20V zonder turbo. Heerlijk betrouwbaar en voldoende vermogen voor ons vlakke landje.
Dit is ook de variant die DCCCL tipt als beste keuze.

Lunadust

Als ik je wensenlijst zo zie word dat een 2.4 170 pk automaat.
Heerlijk soepele motor waarmee je heel veel fijne km kan maken.

Veel plezier en succes met de zoektocht
Techneut, geen dichter.

Goudas Glorie

Citaat van: Lunadust op 08-05-2016 12:21:26
Als ik je wensenlijst zo zie word dat een 2.4 170 pk automaat.
Heerlijk soepele motor waarmee je heel veel fijne km kan maken.

Veel plezier en succes met de zoektocht

Thanks,

Daar ging/gaat ook mijn voorkeur naar uit, maar wil graag de juiste keuze (proberen) te maken. Vandaar dat ik jullie om advies vroeg. Allen dank daarvoor, toppie!
Daarnaast hebben de nieuwere (2.4) modellen meer opties, zoals stuurwielbediening ed.
Mochten er nog tips of tricks te binnenschieten....

Lunadust

Bij stuurwielbediening praten we over een N.
Hele fijne auto, maar wel een stuk zwaarder als een classic.
De classics zijn ook geleverd met de 170 pk 2.4 en automaat.
Techneut, geen dichter.

Goudas Glorie

Citaat van: Lunadust op 08-05-2016 13:46:42
Bij stuurwielbediening praten we over een N.
Hele fijne auto, maar wel een stuk zwaarder als een classic.
De classics zijn ook geleverd met de 170 pk 2.4 en automaat.

Ben nog aan het stoeien met de variaties. Comfort, Sportline, de T en de R.
Ik wil een zo uitgebreid mogelijk model. In elk geval LPG3, automaat en 170 of meer PK, 2,4 motor, boordcomputer. Welke kan je dan aanraden?
Als kan, telefoon en geïntegreerde navigatie.

Welke kan je dan aanraden?

henry classic v70

Ik zou eerst naar het aanbod kijken en dan een keuze maken...
Budget > uitgebreid mogelijk model kan een moeilijke zoektocht worden
Staan redelijk wat V70N-en te koop.
Dan is er nog de keuze uit af-fabriek bifuel of achteraf ingebouwde installatie
620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

Lunadust

Ik zelf zou dan een N t5 van 2003 of jonger uit duitsland halen
En daar lpg erin laten leggen (als dat er nog niet in zit)

Voordeel van Duitsland; gunstigere prijzen, completere auto's
En indien er daar reeds lpg is ingebouwd word het meergewicht niet bij het kenteken vermeld. En dat kan zomaar 2 klasses belasting schelen t.o.v. later in nld lpg inbouwen.
Techneut, geen dichter.