Turbo controleren

Gestart door Woger, 13-05-2016 13:30:27

Vorige topic - Volgende topic

Woger

Sinds ik de auto heb (C70 T5) heb ik continue het idee dat de auto moeite heeft zijn gewicht te verplaatsen. Ik had in gedachte om hem maar te laten chippen, maar ik mis ook een beetje het duwtje in de rug van het aan slaan van een turbo. Nu wil ik sowieso even de wastgate afstelling controleren volgens het halve maan principe, maar krijg vooralsnog nog de bouten van de hitteschild niet los  :eusa_wall:. Echter na wat meer lees werk hier, bedacht ik me ook dat ik nog nooit de turbo heb gehoord. Geen fluiten, draaien ofzo. Hoe kan ik de turbo testen? Kan ik de auto warm rijden, dan stil gaan staan en even flink gas geven en dan weer los laten. En ik las dat de turbo nog even blijft na draaien als je de motor uitzet. Hoe lang is dat en kan je dat goed horen? Ik heb zo'n bluetooth OBD2 dongletje, wat zou die aan moeten geven?

)()()sT

Bij mijn C70 hoor ik ook niets, en vind het ook een logge en gezapige rijder (niks mis mee), in tegenstelling tot m'n R. Die hoor je fluiten en die heeft een duw in de rug 8)
Een lagedruk turbo zal dat toch niet hebben denk ik hoor.
Eventueel eens een drukmeter erop zetten?

classicT5

Een goede turbo hoor je niet. Als die fluit is eigenlijk teken dat er ergens onbalans zit, fluiten zijn drukpulsen. Wees dus blij dat die stil is :)

Je turbo levert zijn volle druk al vanaf zon 1800 toeren. Duw in de rug is relatief, maar mijn ervaring met T5 blok is dat vanaf 4.000 toeren die pas flink van plaats gaat. Ervoor gebeurt niet heel veel.

Nadraaien hoor je niet van een turbo.

Weet zo niet of je mbv torque pro ook de TCV waardes ed kunt uitlezen. Je TCV zou nog een reden kunnen zijn dat je niet volle druk haalt. Heb je al gekeken of je auto wel de topsnelheid haalt? Of bijvoorbeeld een acceleratiemeting van bv 80-120, dan heb je een idee of die wel zijn vermogen haalt.

Woger

Topsnelheid lijkt me niet zo'n goed idee  ;D
van 80 naar 120 moet wel lukken, maar weet eigenlijk geen standaard waardes.

KIM

Een turbo zal na uitzetten van de motor maximaal nog een seconde of tien draaien.
Bij stationair draait ie trouwens ook al alleen levert ie dan geen (over)druk.

Lunadust

Hoi Woger,

Zo te zien heb je een ME7 wagen,
Hier gaat het halve maan principe niet op. als je je WG wel zo afstelt zal je heel snel weggaan bij het stoplicht en bij ongeveer 140 km/h is het uit met de pret.
Een WG van een ME7 auto stel je af met 0,24 bar voorspanning, hij mag pas gaan bewegen bij 0,25 bar.

Techneut, geen dichter.

Woger

Citaat van: Lunadust op 13-05-2016 15:06:08
Hoi Woger,

Zo te zien heb je een ME7 wagen,
Hier gaat het halve maan principe niet op. als je je WG wel zo afstelt zal je heel snel weggaan bij het stoplicht en bij ongeveer 140 km/h is het uit met de pret.
Een WG van een ME7 auto stel je af met 0,24 bar voorspanning, hij mag pas gaan bewegen bij 0,25 bar.

Dat is mooi, ik mag namelijk niet harder dan 140 in Nederland  ;D
Maar afstellen op druk gaat me niet lukken. Heb wel eens iemand een slangetje zien aansluiten op zijn band om daar de druk vandaan te halen, maar dan heb ik nog steeds een meter/afstelknop nodig.

Lunadust

Als je een fietspomp met manometer hebt en je gebruikt bv
een colafles als buffer kun je vrij nauwkeurig druk geven.
Techneut, geen dichter.

Woger

Ik heb wel een fietspomp met manometer, maar begrijp niet helemaal wat ik met die cola fles moet doen.