Caravan trekken met automaat. Wat te doen en wat te laten.

Gestart door Klepper, 19-05-2016 21:56:47

Vorige topic - Volgende topic

Klepper

Over een maand ga ik met de caravan naar Spanje met m'n V70 t-5 automaat. Moet ik flushen of misschien zelfs reviseren?. Km stand is 230.000. En hoe te "schakelen" bij klimmen en dalen?
Ex 850 20V, ex V70 t-5, nu V70n.

UserID6342

Lees je eigen even goed in over 'onze' automaten.  Wat ik persoonlijk, al sinds jaar en dag doe bij een automaat en niet alleen bij Volvo's, is zelf schakelen en absoluut uit de D blijven met een wat zwaardere caravan.  Juist om te voorkomen dat hij continue wisselt van schakelen naar de lock-up toe.  Zodra de bak dit gaat doen heb je binnen no-time je olie verbrand.  Voordeel tevens van zelf schakelen is dat je continu de goede aandrijving, lees toerengebied, tot je beschikking hebt.

)()()sT

Op echt vlakke stukken durfde ik heus wel (vooral met een turbo) in D te rijden, maar zodra het maar wat begon te stijgen / tegenwind gelijk de pook in 3. Qua toeren zit je met die lange overbrenging dan net of je de handbak in de 4 zet. Veel hellingen reed ik met m'n gechipte R dan met gemak op, en soms gewoon de hendel in L. Rijdend gaat ie dan de 2 in en dat is bij 80 km/u 3500/4000 rpm dus prima te doen.

Zoals Dirk zegt: handmatig de boel bij houden! Net als bij een handbak ben je de berg dan voor en tuf je met gemak de helling op (net als bij een handbak tijdig terugschakelen)...

arjen850

Citaat van: Dirk342 op 20-05-2016 06:25:39
Lees je eigen even goed in over 'onze' automaten.  Wat ik persoonlijk, al sinds jaar en dag doe bij een automaat en niet alleen bij Volvo's, is zelf schakelen en absoluut uit de D blijven met een wat zwaardere caravan.  Juist om te voorkomen dat hij continue wisselt van schakelen naar de lock-up toe.  Zodra de bak dit gaat doen heb je binnen no-time je olie verbrand.  Voordeel tevens van zelf schakelen is dat je continu de goede aandrijving, lees toerengebied, tot je beschikking hebt.

En zet hem even in de sport stand.

UserID25761

V70 classic

Het allerbelangrijkst.
Zorg dat je in de lock-up rijd.

De koppelomvormer warmt nl je bak t meest op.
Dan krijg je frituurvet ipv ATF waarin je remplaten lekker gebakken worden.
En dat eventuele koelertje red dat echt niet hoor. 

Grts
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

UserID6342

Mwuh, je kunt beter 3500 rpm draaien zonder lockup als 1250 met lockup....  het laatste gaat je bak echt niet leuk vinden en je zit heel link op het schakelpunt van wel / geen lockup.  Juist dat op / afschakelen naar de lockup doet je olie verbranden.....

UserID6342

Dikke eensch !!  Mensen weten gewoon niet hoe ze met een automaat en (zware) aanhanger / caravan moeten rijden en dan krijg je de meest spannende spookverhalen die je nu net NIET moet doen !

KIM

Ik heb zelf met de tester gereden om de temperatuurhuishouding in de bak in de gaten te kunnen houden.
Ik kan je vertellen dat het gebruik van de lock-up de enige methode is om de temperatuur met een caravan erachter onder controle te houden. Bij 1250 toeren in de lock- up heb ik nog niet voor elkaar gekregen; ik moet op de snelweg  100 kunnen rijden om die lock-up te bewerkstelligen. En zelfs dan is de geringste belasting voldoende om de lock-up uit te schakelen.
Doel van de derde versnelling is dan ook om de lock-up in 3 het hoogste verzet te laten zijn.

Ik ben trouwens heel benieuwd waarom de AT geen koeling zou hebben in lock-up...

UserID6342

Citaat van: KIM op 22-05-2016 12:38:34
.... ik moet op de snelweg  100 kunnen rijden om die lock-up te bewerkstelligen. En zelfs dan is de geringste belasting voldoende om de lock-up uit te schakelen.

Ik ben trouwens heel benieuwd waarom de AT geen koeling zou hebben in lock-up...
Over het eerste stukje; dan zit je precies op dat linke moment dat de automaat van lockup naar geen lockup blijft schakelen !  Een wat meer ervaren automaatrijder zal dit herkennen maar het gros niet !  Ergo de bak blijft op en af schakelen naar de lockup toe, olie word kokend heet en verbrand !!  Geloof me, daar heb je nog geen 200km voor nodig om dit voor elkaar te kunnen hebben....Ik heb er echt meer als voldoende zo kapot zien staan met de bak......  Gewoon omdat ze het niet in de gaten hadden / hebben gehad.

Over het niet koelen in de lockup, zie verhaal Marco want hij was me voor ;D

V70 classic

Citaat van: -D©©©L- op 22-05-2016 13:16:58
...

Omdat er een omschakelaar in het hydraulisch circuit zit die de koeler laat werken zodra de lockup losgedrukt wordt.  

Zonder lockup:

http://www.dcccl.nl/migrated/www.dcccl.nl/projecten/images/volvo850forum/422R/automaat_bak_koeler/5042LE-4th.png

met lockup:

http://www.dcccl.nl/migrated/www.dcccl.nl/projecten/images/volvo850forum/422R/automaat_bak_koeler/5042LE-4th-TCC.png

En waarom zou dat zo zijn denken jullie???
Een automaat die geschakeld staat wekt niet meer warmte op dan een MT
Het is de koppelomvormer die te heet word en je olie verbrand.

Een koppelomvormer heeft ong 10% slip.
Dit is hydraulische slip en dat hebben ze allemaal want dr is geen fisieke koppeling.
Dit betekend dus dat de gemiddelde 850 een 10KW kacheltje tussen de motor en transmissie heeft staan.
Daar is die koeler voor, echter die houd dit maar heel even vol.
T ding is er gewoon te klein voor.
En daarom heeft die bak ook een llock-up.
Das om het brandstof gebruik te beperken, en om dus de warmte binnen de perken te houden.
Anders zou je net een shovel een dikke koelert moeten wegwerken.

Ga jij nu vrolijk ala Dirkje continu op de koppelomvormer rijden.
Dan brand die 10Kw kachel continu .
Op den duur zal als het goed is de electronica ingrijpen en de lock-up inschakelen.
Doet ie dit niet dan rook je je bak op.
Dus in lock-up rijden en de motor toeren laten maken.

Maar goed ik zal er geen verstand ven hebben he.
Heb een jaartje of 15 in die sjips gezeten met bouwmachinnes ed.

Groet.

Blackfox

Citaat van: V70 classic op 22-05-2016 18:18:42
...

Omdat er een omschakelaar in het hydraulisch circuit zit die de koeler laat werken zodra de lockup losgedrukt wordt. 

Zonder lockup:

http://www.dcccl.nl/migrated/www.dcccl.nl/projecten/images/volvo850forum/422R/automaat_bak_koeler/5042LE-4th.png

met lockup:

http://www.dcccl.nl/migrated/www.dcccl.nl/projecten/images/volvo850forum/422R/automaat_bak_koeler/5042LE-4th-TCC.png

Dit is hydraulische slip en dat hebben ze allemaal want dr is geen fisieke koppeling.
Dit betekend dus dat de gemiddelde 850 een 10KW kacheltje tussen de motor en transmissie heeft staan.
Das om het brandstof gebruik te beperken, en om dus de warmte binnen de perken te houden.

Op den duur zal als het goed is de electronica ingrijpen en de lock-up inschakelen.

Groet.

En zo is het en niet anders ;)

V70 classic

Citaat van: -D©©©L- op 22-05-2016 19:38:37
Citaat van: V70 classic op 22-05-2016 18:18:42
...

Zonder lockup:

met lockup:

Groet.

Ik denk niks, ik constateer alleen dat er geen koeling is in lockup. Een bak die erg warm loopt door het steeds uit de lockup vallen, komt niet alleen door de verliezen maar ook door het onderbroken raken van de koeling al heel snel in warmte problemen. 3500 toeren zonder lockup bij constante snelheid is lastig te realiseren. Ik kreeg de R bakken altijd al wel in lockup in 4 bij ongeveer 80 km/h. 
De stall-speed en de daaraan gerelateerde K-factor van de betreffende koppelomvormer doet ook nog een duit in het zakje als het op verliezen aan komt.
Wat dat betreft (is wat off-topic) is een diesel koppelomvormer nog geen hele gekke keuze voor een blok met verhoogt vermogen.
De genoemde 10% is er bij het wegrijden wel, maar daarna zal het teruglopen naar 2 a 3 %. Het is geen shovel met vooruit-stop-achteruit verkeer.
maar ach, wie ben ik. Heb er toch geen verstand van.  ;)

Zet m maar eens met een caravan in een klim en blijf maar trappen zoals hier aanbevolen.
Dan gaat ie niet in lock-up omdat ie gewoon niet op de goede snelheid komt.
Blijft ie slippen.
En jij zit dan al op de bodem he want hij wil niet harder en je moest toeren trappen.

Als je nu een meter op je olie zou hebben net bij bijvoorbeeld een zwaartransport-trekker (is misschien een beter voorbeeld)dan loopt die meter binnen no time in t rood.

en dat is nu net wat ze dus adviseren.
Verder weet ik niet of jij er verstand van hebt ik ken je niet.
Ik weet enkel dat t advies niet deugd.

henry classic v70

Citaat van: -D©©©L- op 22-05-2016 19:38:37

maar ach, wie ben ik. Heb er toch geen verstand van.  ;)

Nou doe je jezelf tekort Marco..  :eusa_eh: ;)

Citaat van: V70 classic op 22-05-2016 20:02:07

Verder weet ik niet of jij er verstand van hebt

... lees de blogs maar eens van D©©©L
620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4