Caravan trekken met automaat. Wat te doen en wat te laten.

Gestart door Klepper, 19-05-2016 21:56:47

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Lunadust

Citaat van: RoelNL op 23-05-2016 14:08:31
Citaat van: Woger op 23-05-2016 13:59:53
De beste oplossing lijkt mij om gewoon niet mer een caravan te gaan rijden  ;D

Precies  ;D. Dat schiet tenminste ook lekker op  ;)

Ik ben voor.
Techneut, geen dichter.

Klepper

Ik ben ook voor, helaas moet ik op vakantie met het ding omdat het zo "gezellig" is. En je maakt zo makkelijk contact, voornamelijk met de hulpdiensten. :eusa_doh:
Ex 850 20V, ex V70 t-5, nu V70n.

Lunadust

Citaat van: Klepper op 23-05-2016 14:31:59
Ik ben ook voor, helaas moet ik op vakantie met het ding omdat het zo "gezellig" is. En je maakt zo makkelijk contact, voornamelijk met de hulpdiensten. :eusa_doh:

Als je er dan perse in moet verblijven, op locatie iets huren?  ;D
Techneut, geen dichter.

RoelNL

Citaat van: Klepper op 23-05-2016 14:10:10
Dus in de praktijk?

Vlakke weg: bak in 3 , 95 km/u, lock up?
Klimmen: bak in 2, 80km/u, lock up?
Dalen: bak in 2 en remmen op de motor of bak in D en snelheid op laten lopen en af toe even bijremmen?

Verder: zeker flushen maar beter ( deels) reviseren? Of nog beter( verstandiger), het oude beest met rust laten en met een lease Octavia TDI gaan?

Bij de 3e versnelling zit je wel eerder in de lock-up. Bij mijn auto al bij 65km/h op de teller, alles daarna is gewoon lock-up tenzij je gas gaat geven natuurlijk.

Of er in de Le (2e en 1e) versnelling lock-up op zit weet ik niet.

Zelf rij ik zelde met aanhanger. Toen ik op vakantie was in Frankrijk voor de wintersport (auto goed vol) had ik met het afdalen afhankelijk van de snelheid en percentage dalen de 3e of L versnelling gekozen.
Verschil is dat aandrijving dan anders is. Vanuit de wielen ipv de motor. En als ik dan nog steeds te hard ging naar mijn zin even flink bijremmen maar niet continu op lichtjes remmen want dan krijg je rem problemen.

Als je met een leasehok kan gaan, zou ik dat altijd doen hoor ;-)

Zelf zou ik zo met mijn v70 een berg op rijden, volgepakt met van alles en nog wat, is toch enkel een auto die zwaar beladen is. Met een zware caravan erachter zou ik zoveel mogelijk in een lock-up willen rijden met flink wat motor toeren.
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

KIM

Tsja, de bak in de R gaat inmiddels al 528.000 km mee. Ik heb daarbij de laatste 200.000 elke 30.000 km de olie ververst.
Ook is de koeler pas later ingebouwd.

Ik hield eigenlijk tijdens het rijden continu de temperatuur in de gaten. Op vlakke wegen kun je best in D blijven rijden; rond de 100 en lichte belasting rijdt je dan in 4 lock-up. Zodra het bergop gaat is het eigenlijk beter om de bak in 3 te zetten. Bij 95 draait ie dan een behoorlijke hoeveelheid toeren.
De 2e versnelling heeft eigenlijk geen lock-up; alleen bij oververhitting wordt in deze versnelling de lock-up ingeschakeld. De 2 zit niet in je schakelpatroon maar die 2 als max. versnelling kun je krijgen als je bij een snelheid, hoger dan 20 km/h de selectorhandle naar 1 zet.
Vanuit stilstand blijft de bak in deze selectorhandlepositie in de eerste versnelling rijden. Je kunt m dan naar de 2 krijgen door de selectorhandle even naar 3 te brengen en vervolgens weer terug naar 1.

Op temperatuur rijden blijft wat mij betreft het beste maar dan zul je een extra temperatuursensor en uitleesmogelijkheid moeten plaatsen.

KIM

Oh, ja. Hou er even rekening mee dat bergaf in een lage versnelling ook tot opwarming van de bak leidt.

BBS

Citaat van: Klepper op 23-05-2016 14:31:59
Ik ben ook voor, helaas moet ik op vakantie met het ding omdat het zo "gezellig" is. En je maakt zo makkelijk contact, voornamelijk met de hulpdiensten. :eusa_doh:
Als je gewoon onderhoud hebt gedaan valt dat reuze mee.
En onderhoud is iets meer dan een klap vet in de oplooprem en controle verlichting :evil:
Volvoloos....

Jan_D.

Met een 850 AT en een caravan erachter heb ik zo'n 30.000 km gereden (Kip met 1300kg max.). Niet alleen op vlakke wegen gereden maar ook wel eens stukken met 8 tot 10% omhoog. Zorg ervoor dat de zaak technisch in orde is (ook de olie dus!) Motor op toeren houden is belangrijk. Op vlakke wegen is ongeveer 100km/u of iets mee een lekkere snelheid zoals hierboven al door KIM is aangegeven. Dat werkt echt!
Voor wie naar een V70N over wil stappen: omdat de automaat snel opschakelt en pas bij erg lage toerentallen terugschakelt, moet je dan wel bijna altijd handmatig gaan werken. Anders zakt het toerental onder de 2000 rpm voor de bak terugschakelt. Dat kost misschien iets minder benzine, maar vergroot de kans op motorschade.

petrolhead2.5


classicT5

Als ik het goed herinner zit er ook nog verschil lock up tussen een n/a en turbo automaat. N/a lock up schakelt eerder in. Ecu is dacht ik anders van een n/a.

petrolhead2.5

Citaat van: classicT5 op 23-05-2016 22:46:31
Als ik het goed herinner zit er ook nog verschil lock up tussen een n/a en turbo automaat. N/a lock up schakelt eerder in. Ecu is dacht ik anders van een n/a.
dat lijkt me inderdaad zeer logisch. Het koppel ongeacht waar het piekpunt wordt bereikt ligt gemiddeld genomen over een breder bereik bij de turbo motoren waarschijnlijk hoger als bij een N/A motor.

UserID6342

Troost je Marco, ik was 'm al kwijt met het vergelijk met een zwaar transport en/of shovel automaatbak ???

Klepper

Ik durf het amper te schrijven maar de boswachtergroene V70 is ingeruild op een V70n.
Ex 850 20V, ex V70 t-5, nu V70n.

elianmars

Citaat van: Klepper op 26-05-2016 23:13:04
Ik durf het amper te schrijven maar de boswachtergroene V70 is ingeruild op een V70n.


Zo kun je het ook oplossen  ;D

Sbv

Citaat van: Klepper op 26-05-2016 23:13:04
Ik durf het amper te schrijven maar de boswachtergroene V70 is ingeruild op een V70n.

handbak ? Ja dan kan topic gesloten worden  ;D