Caravan trekken met automaat. Wat te doen en wat te laten.

Gestart door Klepper, 19-05-2016 21:56:47

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

BBS

Maar hoe moet het uiteindelijk dan wél als je aan de voet van een lange klim staat? :eusa_think:

Ik snap dat je hem in de "3" moet zetten....
Volvoloos....

Lunadust

Gas erop.
Buigen of barsten.

Zowiezo lekker tegen de 100 of harder zetten.
Kan zowel de auto als de caravan goed tegen. Dan staat ie in de lock up en blijft alles lekker heel.
Berg af terug naar 3  of 2 en relaxed naar beneden laten rollen.
Techneut, geen dichter.

KIM

Tsja met de caravan erachter krijg ik de R toch echt niet in de 4 lock-up onder de 100 en alleen in de lock-up situatie zag ik de temperatuur dalen.
Als ik m dan niet in de 4 lock-up krijg dan moet ie maar terug naar 3 want in die lock-up krijgt ie m dan nog wel.

Als je m lang genoeg in D laat staan zonder dat de lock-up inkomt dan gaat het systeem vanzelf naar de beveiligingsmodus waarbij de 4e versnelling niet meer beschikbaar wordt.
Deze info is op basis van uitgebreide metingen die ik heb uitgevoerd tijdens mijn vakantie naar Italië.

Maar goed, zoals Dirk al aangeeft zul je wel kennis moeten hebben van wanneer de lock-up schakelt.

cornelis-b

Nu gaat dit allemaal over een caravan maar hoe zit dit met een vouwwagen met een totaal gewicht van maximaal 500 kilo. Toen ik dat ding ophaalde had ik niet eens het idee dat er wat achter de 855R hing en zat ik al op ruim 120.
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij


Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

The Demon

Citaat van: cornelis-b op 22-05-2016 22:14:16
Nu gaat dit allemaal over een caravan maar hoe zit dit met een vouwwagen met een totaal gewicht van maximaal 500 kilo. Toen ik dat ding ophaalde had ik niet eens het idee dat er wat achter de 855R hing en zat ik al op ruim 120.
Ik denk dat een 855R niet eens in de gaten heeft dat er iets van 500 KG achter hangt.

BBS

Citaat van: cornelis-b op 22-05-2016 22:14:16
Nu gaat dit allemaal over een caravan maar hoe zit dit met een vouwwagen met een totaal gewicht van maximaal 500 kilo. Toen ik dat ding ophaalde had ik niet eens het idee dat er wat achter de 855R hing en zat ik al op ruim 120.
Een vouwwagen merk je niet eens. Dan kun je gewoon de D gebruiken.
Zelf heb ik ook al een paar keer met een kleine aanhangwagen gereden of met de boot en dat gaat prima in de D. Dan valt 'ie mooi in de lock-up en gewoon gaan.

Waar het mij om gaat, als er echt aan getrokken moet worden, een grote caravan bijvoorbeeld of een dikke aanhangwagen waar ruim 2 ton aan spul op ligt. Want dat zal ik waarschijnlijk in het najaar nodig hebben.....
En dat ga je in D niet redden, een netto treingewicht van tegen de 4 ton. (Jaja ik weet, mag niet....... Maar kan wel ;D)
Volvoloos....

UserID6342

Het zal wel aan mij liggen dat ik de vergelijking niet snap nu ??  Het principe van een of zwaar-transport automaatbak en/of shovel automaatbak is al geheel anders als die van een 850/x70 automaat met een flinke caravan der achter....

RoelNL

Zelf rijd ik het liefst zoveel mogelijk in de lock-up. Grote voordeel is mijn inziens je dat toeren juist lager blijven. De automaat hoeft geen olie hoeft rond te pompen de koeler in want er is op dat moment een vaste verbinding en dan heb je een beetje hetzelfde idee als in een handbak, die heeft ook geen olie koeling nodig.

Bij een handbak kan je ook een slippende koppeling hebben maar iedereen weet dat je dan je koppelingsplaten aan het opfikken bent en dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn.

De kopppelomvormer doet eigenlijk een beetje hetzelfde, met dat verschil dat erop dat moment olie doorheen stroomt om het te koelen vanuit de oliekoeler, dus gemaakt is om te slippen maar er is niet voor niks een lock-up. Dat is mijn inziens om de slip te voorkomen wanneer het kan en het brandstofverbruik te verminderen.

Het lastige is dat de lock-up weg gaat op moment dat je je gaspedaal wat dieper intrapt en er heel veel slip op de automaat komt en mijn inziens kan dat niet goed zijn als je het heel lang doet.

Lock-up werking is er altijd rond de 1850 a 1900tpm en ook afhankelijk van de stand van het gaspedaal.

4e versnelling lock-up +- 85 km/h(teller 90km/h)
3e versnelling lock-up +- 60 km/h(teller 65km/h)
Le versnelling lock-up of geen lock-up?


Ik heb zelf 1x met mijn v70 aut een 850 op kar richting Tilburg gereden en ik vond het toch wel fijn als de lock-up ingeschakeld werd want heel de tijd in de slippende koppeling is mijn inziens echt niet goed. In Nederland heb je soms ook een heuveltje en toen heb ik maar gewoon terug geschakeld richting de 3e versnelling omdat ik de D toch ging slippen ondanks dat ik 100 a 105km/h reed (je gaat toch gas bijgeven om de snelheid vast te houden), je draait wat meer toeren maar de slip was er niet meer.
De belasting op de motor is op dat moment ook een stuk minder want je draait meer toeren dus betere motorkoeling. De overbrenging is ook beter omdat die minder hoog is bijv. 1:1 en geen 1:0.7 oid zoals in de laatse versnelling vaak is.

Als je op internet leest waarom de meeste automaten kapot gaan komt het omdat ze te warm zijn geworden. De warmte onstaat door de slippende koppelomvormer en het tekort aan koeling. Als je dan in de bergen rijdt met een grote caravan erachter en je hebt heel de tijd een slippende koppelomvormer ben je gewoon je automaat aan het overkoken zeg maar. Je hebt dan echt een extra oliekoeler nodig om te zorgen dat de olie niet te warm wordt.
Het is helemaal funest als je in de file omhoog moet met grote caravan erachter en niet boven de 50km/h komt want dan heb je bijna geen rijwind koeling meer, voor de motor is het minder erg want dan springt de ventilator wel aan.
Welke temperatuur de ideale werktemperatuur van een automaat is weet ik niet.

Er zit ook een bepaalde marge in de gaspedaalstand en de mate van "snel" gasgeven want als je niet snel gasgeeft blijft de automaat gewoon in lock-up terwijl je toch gas geeft.

Nog een paar leuke sites over automaten.

http://www.mvwautotechniek.nl/Motor/Transmissie/koppelomvormer.htm
http://www.lrch.nl/kennisbank/automatische-versnellingsbak-types-werking-en-onderhoud
https://www.lrch.nl/forum/viewtopic.php?t=6478#p52684
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

KIM

De temperatuur waarbij de bak in beveiligingsmodus gaat is in ieder geval 125 C.

Ik heb tijdens mijn reis na 1 keer deze beveiligingsmodus te hebben ervaren altijd 120 graden als max waarde aangehouden. Als ik de baktemperatuur niet omlaag kon krijgen ging de auto aan de kant. Uiteindelijk heb ik dat 1x moeten doen maar dat was omdat ik op een bergpas reed met diverse haarspeld bochten. Je moet dan elke keer weer terug naar de 1e versnelling en de bak laten opschakelen. In de 1e versnelling heb je gewoonweg niet voldoende rijwindkoeling. Zonder de haarspeldbochten had ik de combinatie gemakkelijk in zijn 3 lock-up de helling op kunnen laten tokkelen; power genoeg.

Trouwens, je hebt wel iets koeling van de koelventilator want er zit standaard een bakkoeler in de radiateur.

RoelNL

Citaat van: KIM op 23-05-2016 11:15:02

Trouwens, je hebt wel iets koeling van de koelventilator want er zit standaard een bakkoeler in de radiateur.

Maar die zit vooral voor de lamellen van de radiateur waar de KVS doorheen loopt. Het betekent inderdaad dat het aan de zijkant (zwarte gedeelte) een klein een heel klein beetje gekoeld word.
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

henry classic v70

Citaat van: KIM op 23-05-2016 11:15:02
Trouwens, je hebt wel iets koeling van de koelventilator want er zit standaard een bakkoeler in de radiateur.

In de autosport wordt de bakolie ook extra gekoeld (MT)
Als er veel wordt gereden met een aanhanger of caravan of men gaat de bergen in met zoiets dan is een iets grotere bakoliekoeler (dus niet die Kornelis bedoelt) geen gekke optie..
Enige wat dan rest is een goede plaats zoeken waar de koeler en fan geplaatst kunnen worden  
600.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
265.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

KIM

Die extra bakkoeler heb ik er daarom ook op zitten. Helaas is de Volvo oplossing niet een oplossing waarbij de koeler de lucht vanuit de koelvin krijgt.

Woger

De beste oplossing lijkt mij om gewoon niet mer een caravan te gaan rijden  ;D

RoelNL

Citaat van: Woger op 23-05-2016 13:59:53
De beste oplossing lijkt mij om gewoon niet mer een caravan te gaan rijden  ;D

Precies  ;D. Dat schiet tenminste ook lekker op  ;)
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

Klepper

Dus in de praktijk?

Vlakke weg: bak in 3 , 95 km/u, lock up?
Klimmen: bak in 2, 80km/u, lock up?
Dalen: bak in 2 en remmen op de motor of bak in D en snelheid op laten lopen en af toe even bijremmen?

Verder: zeker flushen maar beter ( deels) reviseren? Of nog beter( verstandiger), het oude beest met rust laten en met een lease Octavia TDI gaan?
Ex 850 20V, ex V70 t-5, nu V70n.