Verschil voorste en achterste lambdasonde T-5

Gestart door Died850, 31-05-2016 19:18:15

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Died850

Ik was een beetje aan het kijken voor een nieuwe lambdasonde voor mijn T-5 en toen viel mij op dat er een voorste sonde is en een achterste.
Nu weet ik dat mijn T-5 alleen een voorste sonde heeft, maar ik vroeg mij af wat precies het verschil is tussen die 2. Ik weet dat de achterste een langere kabel heeft. Maar ik las ook iets dat die alleen de waarde leest van de katalysator? En is het bijvoorbeeld mogelijk om een achterste sonde op de plek te plaatsen van de voorste sonde en visa versa, of krijg je dan fouten metingen gezien beide sondes op verschillende waardes zijn ingesteld?
Ben heel benieuwd ;D.

BM92

De voorste sonde meet de zuurstof hoeveelheid die uit de cilinders komt, geeft deze waarde aan de motorcomputer door en deze regelt de brandstof hoeveelheid die er in de cilinders komt. De achterste sonde zit na de katalysator gemonteerd en meet de werking van de katalysator. Als het uitlaatgas dat uit de katalysator komt niet juist is, kan dat bijvoorbeeld duiden op slecht werkende voorste lambdasonde of katalysator. De achterste sensor is ook pas verplicht na 2000 of 2001 dacht ik

Ik weet niet of je de voorste en achterste sensor om kunt wisselen, je zal hem er denk ik wel in geschroefd krijgen maar de stekkers zullen waarschijnlijk anders zijn. Ik zou het iig niet proberen ;)

KIM

In principe is de werking gelijk, dus zou je ze om moeten kunnen wisselen (behalve bij een 10V en auto's met ME7 want die hebben wezenlijk andere 1e sondes).
Probleem is wel dat de stekkers inderdaad niet passen en ik weet ook niet hoe het zit met de penbezetting.

Died850

Bedankt voor de reacties! Het is wel duidelijk, ik ga gewoon naar een verse voorste sonde zoeken ;). Nu nog eens kijken waar een goedkope bosch sonde te vinden is...

KIM

Kijk even in het blog van Cornelis-b; hij heeft een originele Bosch voor relatief weinig geld aangeschaft. Ik heb m daar ook maar besteld.

cornelis-b

#5
Citaat van: Died850 op 01-06-2016 23:53:23
Bedankt voor de reacties! Het is wel duidelijk, ik ga gewoon naar een verse voorste sonde zoeken ;). Nu nog eens kijken waar een goedkope bosch sonde te vinden is...

Kijk even op www.besteonderdelen.nl duurt een dag of vijf voor je hem binnen hebt maar het scheelt je echt heel veel geld.

Volgens mij heb je deze nodig: http://www.besteonderdelen.nl/bosch-1148886.html
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij


Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

Woger


FGG

Volgens mij heeft de eerste een corrigerende functie en de tweede een controlerende functie

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think: