enorm roken na olie wissel

Gestart door clubman, 01-06-2016 18:19:23

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

blauweroffel

Op de een of andere manier olie in de turbo terecht gekomen?

BR

Ludo

Rijd de auto wel naar behoren?.
Met een losse intercoolerslang bv krijg je ook zo'n rookontwikkeling.

Broabander

Citaat van: clubman op 01-06-2016 20:22:27
ergens rustig laten lopen [....] roken werd wel minder [....] gas geven daarna en poef weer alles wit blauw.

- Dit klinkt als klepseals, weet je 100% zeker dat het van tevoren niet was?

- Juiste peilstok (niet overvult)?

- Iets anders aan de auto gedaan afgelopen week?

- Verkeerde brandstof getankt?
EX: 1995 Volvo 854 2.5 10V LPG

Eindstand (07-03-2013): 650.000

Nu: '04 VW Polo 1.4 Aut.

clubman

Ja dezelfde dag nog opgehaald van de keuring en daarvoor ook stukken gereden en 0,0 roken.ook niet na stationair draaien en dan gasgeven
En ja ik vermoed ook dat er olie in de turbo is gekomen maar hoe????
Goede peilstok , geen idee ik ga er vanuit dat deze gewoon bij de auto hoord .kan ik dit controleren? Of zien aan iets

Woger

Vind deze toch wel interessant. Al iets verder gekomen?

twotone

Citaat van: Woger op 03-06-2016 21:28:34
Vind deze toch wel interessant. Al iets verder gekomen?

Vind dit ook wel een heel aparte inderdaad, ben reuze benieuwd wat nou de oorzaak is   :eusa_think:
Het oneindige alter 1 project, wie begint daar nou toch aan.. :P

Peultje

Apart probleem. Eerst was het niet en nu wel. Kan je dus een plotselinge mechanische storing of versleten delen nagenoeg uitsluiten. Blijft dus over mijns inziens of teveel olie in het carter maar met vijf liter is dat weinig plausibel of misschien een hoge oliedruk. Dat ie rookt bij hogere toeren zou daar op kunnen wijzen. Als je het filter bent vergeten bent te plaatsen gaat de olie veel gemakkeliker rond met hogere drukken elders tot gevolg. Of praat ik nu quatsch? Dit zou misschien een verklaring zijn. Kwaliteit olie bij viscositeiten binnen het normale zou geen oorzaak moeten kunnen zijn.
Rode V70 R AWD 1999 B5234T8

The Demon

Citaat van: Peultje op 04-06-2016 14:36:08
Als je het filter bent vergeten bent te plaatsen gaat de olie veel gemakkeliker rond met hogere drukken elders tot gevolg. Of praat ik nu quatsch?
Zonder oliefilter zal de olie vrij snel uit het blok verdwijnen denk ik, dus daar gaat hij niet van roken uit de uitlaat.

Peultje

#23
Dat lijkt mij ook maar dan had je een plas onder de bolide zien ontstaan. Ik bedoel natuurlijk geen papieren filterelement in de plastic filterhouder terug gedaan.
Rode V70 R AWD 1999 B5234T8

glenfiddich1983

#24
Hoeveel liter olie kwam er uit bij het olie vervangen?
Vijf liter vullen lijkt normaal, tenzij je er natuurlijk maar drie liter uit hebt laten lopen ;)

Of wellicht is het nieuwe filter niet goed (verstopping?)
Ik verzin maar wat :)

Hoofdauto: Volvo V70 2.4D (2010, Diesel, 207.000 km)
2e auto: Volvo 940 Turbo (1991, Benzine, 300.000 km)

clubman

nou ja dat is dus ook mijn probleem ??? ???

het is een 2.5t  en rookte totaal niet ook niet bij stationair draaien en dan een puist gas geven dus ga ik ee van uit dat dat allemaal goed is.daarna opgehaald van de keuring ook niks aan de hand, volgende dag olie afgetapt en nieuw bosch filter geplaatst en valvoline 10w40 erin gedaan eerst 4 liter daarna tot peil gevult staat nu tussen min en max.

daarna na het starten roken als een malle en zo erg dat een compleet voetbalveld in rook opging ;D
rest mij de vraag kan se olie op een of andere manier met snel vullen in de cilinders of turbo komen???
roken is nu wel bijna weg maar nog niet helemaal

wat voor nr staat er bij 2.5T eigenaren op de peilstok onderaan??
hoeveel olie wisselen jullie inc filter??
heeft iemand al action valvoline gebruikt?

ik weet het ff niet meer :eusa_wall:

V70R^2

Bijzonder verhaal, van een afstandje zo via het web eigenlijk voor ons geen diagnose te stellen.

Waar woon je, misschien een behulpzame forummer in de buurt die even een kijkje kan nemen?

Het kan zoveel zijn, een kapotte olieschaapveer, of juist een die heel vies was en nu schoon ivm verse olie en dus gewoon olie door laat, uitgeharde klepseals die onder het vuil zaten maar nu niet meer en dus olie de cilinderkamer inlekken..

Je oliekeuze is niets mis mee, overigens zou een klein beetje afwijkende viscositeit dit soort problemen ook niet kunnen veroorzaken (tenzij ineens 0w-20 ofzo).

clubman

flevoland,
maar als het de klepseals of schraapveer zou zijn zou het langzaam moeten opkomen lijkt mij,en niet gelijk op het moment dat deze loopt,correct me if i am wrong.

wat kan er misgaan met olie eruit en erin ::) ???

Hengeveld

Wat interessant zou zijn, is om de olie af te tappen via de carterplug en deze afgetapte olie weer terug te doen via de vuldop. Als hij dan weer zo rookt, weet je dat hij lekt bij de kop. Tijdens het vullen komt er meer olie in de kop dan normaal. En waarschijnlijk zijn het dan de klepseals, want iets anders kan ik niet bedenken.

Peultje

#29
Ik heb er nu Action Valvoline 10W40 in. Geen probleem. Er gaat bij verversen met filterwisselen zo'n 5.5 liter in tot halverwege peilstokniveauaanduidingsgebied
Rode V70 R AWD 1999 B5234T8