850 automaat

Gestart door Rene van Wieren, 18-06-2016 14:41:58

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Rene van Wieren

Ik ben een beetje om me heen aan het kijken voor een 850R. Nu heb ik hier en daar gehoord dat de automaatbakken van Volvo niet het sterkste punt zijn. Is dit waar of valt het allemaal wel mee?
Future Volvo driver

elianmars

Er rijden er nog genoeg rond waarvan de bak na 2-3 ton (of meer) probleemloos schakelt.
Als je wilt, kan alles kapot, maar als je er normaal mee omgaat en de olie regelmatig vernieuwt, kun je er heel lang mee doen.

KIM

Tsja, ik heb Met mijn R automaat al 530.000 km gereden... Zwak? Alleen als je een stoplichtsprinter bent.

classicT5

Bakken zijn erg sterk juist, zijn van aisin/ toyota en zitten ook in lexussen. Gaan niet vaak kapot in vergelijk met andere automaten van bv zf of gm.

janpy

ongeveer 450,000 km
niks aan de hand
Volvo 850 R automaat lpi Groen

UserID25761

mijn automaat schakelt al 593000 km  :D  en helemaal niets aan de hand.

classicT5

Denk dat je info hebt gehoord over geartronic bakken, die zitten in d v70N. In het begin waren daar wel wat dingen mee. Maar volgens mij geen slechte bak. Qua rijden vind niet iedereen dat de beste automaat.

pcpg.janssen

De oude AW50-42 is een prima bak die zelden kapot gaat bij normaal gebruik. Zelfs zonder enig onderhoud houden ze het lang (in mijn geval bijna 400.000km) vol. De opvolger, de AW55-50/AW55-51 is niet minder degelijk maar is van 1999 tot 2002 standaard geprogrammeerd om bij stilstand de bak in N te zetten. Dit had als gevolg dat de remband op de eerste versnelling harder sleet dan de rest en uiteindelijk niets meer deed (terwijl de rest van de bak nog in orde was). Later is dit uitgeprogrameert.

Een automaat niet geschikt voor stoplicht sprintjes. Een automaat staat slip toe en als je regelmatig zwaar gaat belasten, wordt de bak heet, verliest de ATF zijn werking en krijg je schade. Een ATF werkt optimaal tussen de 80 en 15 graden. Iedere 10 graden die je daar boven komt, halveert de levensduur van je ATF. Vanaf 125 graden zullen de rubber seals hard worden, rond de 140 graden krijg je slip op de rembanden en ga je dan door, zullen de rembanden verbranden en ben je snel uitgereden.
Je kunt dit deels te voorkomen door te zorgen voor meer koeling en regelmatig onderhoud (flushen).

Wil je gaan tunen en scheuren, neem dan lekker een handbak. Wil je over het algemeen rustig en comfortabel rijden, maar wel wat extra's onder je rechter voet hebben om af en toe eens wat lol mee te hebben, dan zijn die 850 en V70 automaten prima.

850-R

#8
De automaat bak van mijn vorige 850 T5 '96 was inderdaad een Aisin aw50-42, die was gesneuvelt bij 240.000 km...
Maar dat komt waarschijnlijk doordat de vorige eigenaar nooit de bak had geflusht of wat dan ook, want de olie was echt zwart, niet normaal. (Had ook mijzelf de schuld kunnen geven maar ik had m pas een paar dagen  ;D)
Dus let goed op de kleur van de olie (moet rood/roze zijn op de (gele) peilstok, vraag het voor de zekerheid nog even na wanneer die voor het laatst is geflusht.
Ik denk wanneer de versnellingsbak goed onderhoud heeft  gehad dat die makkelijk de 400.000 kan passeren.
Daily: Volvo 855 R blackstone 360.000 km
Project: Volvo 855 T-5 silversand 190.000 km
Project: Volvo 855 T-5 nautic blue pearl 270.000 km

cornelis-b

Ik zit nu bijna op 365000 en het bakje schakelt als een zonnetje. Ik ben zeker geen rustige rijder en hou van doorgaan echter stoplichtsprintjes doe ik niet, laat de wagen naast me maar gaan die kom ik 500 meter verder wel weer voorbij ;D ;D

Wel de bak vorig jaar preventief laten flushen .
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij


Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

Rene van Wieren

Oke, bedankt voor de info jongens. Daar kan ik wat mee. En hoe zit het met het trekken van een karretje? Ik heb er af en toe wel eens een karretje of boottrailer achter. Niet vaak hoor maar het gebeurt wel eens.
Future Volvo driver

vincen tdi

De wereld is rond dus als je lang genoeg onderweg bent kom je elkaar altijd weer tegen :D

Rene van Wieren

Future Volvo driver

cornelis-b

Citaat van: Rene van Wieren op 20-06-2016 21:00:50
Oke, bedankt voor de info jongens. Daar kan ik wat mee. En hoe zit het met het trekken van een karretje? Ik heb er af en toe wel eens een karretje of boottrailer achter. Niet vaak hoor maar het gebeurt wel eens.

Rustig gas geven om te voorkomen dat je het onderstel onder het klaphok uittrekt ;D ;D

Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij


Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien