1 achterremblok verloren onder het rijden.

Gestart door gero, 24-06-2016 12:06:58

Vorige topic - Volgende topic

gero

Ik kwam gisterenavond thuis van mijn werk, ik moest even draaien om te parkeren en ik voelde dat mijn rempedaal opeens diep naar beneden zakte.
Ik parkeerde de auto, trapte nog een paar keer op de rem en toen voelde ik wel vastigheid.
De volgende ochtend zag ik op die bewuste plek een remblok liggen, het zal toch niet, ja hoor een ATE remblok.
Een kleine 10.000 km geleden had ik wel mijn achterschijven+blokken +de bijbehorende paspennen +
veerclip vervangen.
Dus vanmorgen even de rechtse achterwiel even af gehaald en ja hoor,1 remblok is eraf , en de 2 paspennen zijn eruit getrild, kennelijk heb ik de veerclip verkeerd om gemonteerd.
Nu is de zuiger helemaal naar buiten gegaan en ik krijg het met geen mogelijkheid terug.
Betekend dit nu dat ik een nieuwe remklauw moet monteren?

Voor de zekerheid de linker achterrem gecontroleerd, hier zat de veerclip ook verkeerd om,maar de paspennen zaten er nog half in.

JeroenP

Maak eens een foto hoe het geheel er nu uit ziet, ben wel benieuwd!

Als de zuiger nog wel in de klauw zit en er niet helemaal uit is kan je proberen de klauw los te maken en door te kantelen hem een heel klein beetje terug te duwen. Als de klauw eraf is een grote waterpomp tang pakken en de zuiger er terug in duwen.
Volvo C70 2.3 T5 '98 Pacific /Nautic / Dark blue pearl met 365.000km

gero

Ik heb de klauw gedemonteerd en met een waterpomptang geprobeerd om de zuiger terug te drukken , maar deze zit goed vast .

classicT5

Remdruk even eraf doen (ontluchtingsnippel losdraaien)? Dan moet die toch echt wel terugkomen. Niet vergeten erna weer te ontluchten.

gero

Citaat van: classicT5 op 24-06-2016 12:30:23
Remdruk even eraf doen (ontluchtingsnippel losdraaien)? Dan moet die toch echt wel terugkomen. Niet vergeten erna weer te ontluchten.

Ik moet vanmiddag werken, ik heb alvast een set paspennen+ clip besteld bij de dealer, het komt morgenvroeg binnen, best wel snel trouwens .
Ik zal morgen eens opnieuw proberen , druk aflaten en dan maar hopen dat die zuiger teruggaat.

JeroenP

Zuiger ook meteen ff goed schoon gespoten met remreiniger en daarna ff beetje vet ertussen?
Volvo C70 2.3 T5 '98 Pacific /Nautic / Dark blue pearl met 365.000km

volvobug

Ik vermoed toch dat de borgpennen niet goed hebben gezeten, deze komen echt niet los door het ontbreken of niet goed zitten van de veerclip. De pennen moet je echt volledig met de kop in de klauw "hameren", dat is met beleid met een hamertje volledig in de klauw tikken.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

classicT5

En goed oppassen met de remvloeistof, als je de zuiger terugduwt en je ontluchtingsnippel staat open. Is agressief spul dat oa lak aanvreet.

gero

Citaat van: volvobug op 24-06-2016 13:30:26
Ik vermoed toch dat de borgpennen niet goed hebben gezeten, deze komen echt niet los door het ontbreken of niet goed zitten van de veerclip. De pennen moet je echt volledig met de kop in de klauw "hameren", dat is met beleid met een hamertje volledig in de klauw tikken.

En toch had ik dat gedaan volledig met behulp ven een hamer erin tikken, maar die clip zit er niet voor niks, om toch de boel op spanning te houden.
Ik heb er gedurende die 10.000 km toch niks van gemerkt , en af en toe ga ik flink op de rem staan ( op een afrit in de nacht) om te kijken hoe de auto reageert .

Aan de linkerkant waren de 2 borgpennen al half eruit , de clip zat ook verkeerd.

Het is maar dat ik gisterenavond mijn rem pedaal opeens zo diep kon indrukken, maar ja ik ben allang blij dat er geen ongelukken gebeurd zijn.

V70geRwin

Citaat van: classicT5 op 24-06-2016 13:38:40
En goed oppassen met de remvloeistof, als je de zuiger terugduwt en je ontluchtingsnippel staat open. Is agressief spul dat oa lak aanvreet.

Rem potje onder de kap open draaien is beter, het hoeft er niet uit namelijk  ;)

UserID6342

Citaat van: gero op 24-06-2016 14:13:43
Het is maar dat ik gisterenavond mijn rem pedaal opeens zo diep kon indrukken, maar ja ik ben allang blij dat er geen ongelukken gebeurd zijn.
Ik ook ! En dat is ook precies de reden waarom ik vind dat particulieren niet zelf aan hun remmen moet klooien....

classicT5

Hey Dirk, we zijn niet allemaal hetzelfde hoor  ;)

Zit al jaren met een gerust hart aan mijn remmen  ;D

Peultje

Citaat van: JeroenP op 24-06-2016 13:20:50
Zuiger ook meteen ff goed schoon gespoten met remreiniger en daarna ff beetje vet ertussen?
zeker geen vet op zaken in contact met remvloeistof! Enkel rempasta.
Rode V70 R AWD 1999 B5234T8

gero

Citaat van: Dirk342 op 24-06-2016 15:28:55
Citaat van: gero op 24-06-2016 14:13:43
Ik ook ! En dat is ook precies de reden waarom ik vind dat particulieren niet zelf aan hun remmen moet klooien....

Weet je wat het is Dirk , toen ik 10.000 km geleden aan mijn remmen werkte , was ik toch goed bezig dacht ik bij mezelf.
Nieuwe schijven , remblokken, borgpennen,borgclip (alleen de handremvoering+klauwen niet ,deze waren nog recent).
Ik had niet het gevoel dat ik aan het klooien was .
Ik ben nu toch benieuwd waar het aan ligt , die borgpennen niet diep genoeg , of die veerclip verkeerd gemonteerd.

UserID6342

Maak eens een foto Audy van de clip zoals deze gemonteerd zat ? Dan is het zo duidelijk of deze verkeerd zat, maar in principe kun je deze clip niet verkeerd monteren...