Verbruik boordcomputer werkt niet

Gestart door Frax, 29-06-2016 21:29:47

Vorige topic - Volgende topic

Frax

Hallo iedereen,

Sinds de aanschaf van mijn V70 (1997) werken de zaken omtrent verbruik niet op mijn boordcomputer. Zo is het actuele verbruik en gemiddelde verbruik 0 en kan ik steeds meer km op een tank rijden. Mijn actieradius staat momenteel op bijna 6.000km. Het is me nog niet gebeurt dat ik er benzine uit moest gooien dus er is iets mis  ;D Gemiddelde snelheid, buitentemperatuur, afgelegde afstand en tijd werken wel goed. Heb de boordcomputer al meerdere keren gereset.

De analoge benzinemeter werkt goed overigens. Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen.

Alvast bedankt.

Frax

Heeft niemand een idee waar ik het zou moeten zoeken?

haasje

Mijn eerste ingeving zou zijn dat hij een signaal mist vanaf de ecu. Bovenop je tellers zitten 2 connectors, controleer eerst eens of deze er goed in zitten en er geen draden los zitten.

Frax

Dank voor je reactie haasje. Ik moet er nog wel bij vermelden dat ik een dergelijk probleem ook al ergens anders tegen kwam, alleen het verschil is dat ik geen streepjes zie maar dat er gewoon 0.0 staat bij gem. verbruik en ook 0.0 bij actueel verbruik.

Maarten-t5

De boordcomputer krijgt een signaal van de ecu dat afhangt van de duty cycle van de injectoren.
Volgens mij is het signaal wat de boordcomputer binnenkrijgt ook een duty cycle, alleen dan gecorrigeerd door de ecu naargelang de injectorconstante.
Als dit signaal 1 kant op staat (bijvoorbeeld constant laag) zou de boordcomputer dat kunnen interpreteren als dichtstaande injectoren en is het berekende verbruik 0.
Ik denk ook dat je het in die signaaldraad moet zoeken.

Frax

Oke dank voor de info. Heeft iemand een tekening wat welke draad is van de stekkers bovenop de tellerbak?

cornelis-b

Kennis van mij had een soortgelijk probleem met zijn V70 en na een software update bij de dealer werkte alles weer normaal. Het schijnt dat de BC van de X70 serie software matig moet worden geprogrammeerd in de ECU. Zal vast wel iemand zijn die daar meer over kan vertellen.
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij

Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien