Meedenkers gevraagd voor aandrijfprobleem van de XC

Gestart door KIM, 30-06-2016 17:22:23

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

classicT5

Heb je spanbanden met ratels? Kun je daarmee makkelijk je auto op de brug doen ipv duwen (bij gemis aan handjes).

Ja, blijft raar, koppelomvormer zou moeten slippen? Wat het nou is?

KIM

Zo heb ik m er op gekregen ja.
Zo'n XC is echt mega zwaar en ik heb nu een lichte pijn in mijn rug...

850 T5 Freak

Komt goed, maar terwijl hij uitviel hoorde je bijgeluiden of iets dergelijks? En als je zegt dat wanneer je contact uitzet en weer aan en hij werkt weer lijkt het me stug dat het iets mechanisch is... Wat betreft de HO plek zat om hem er tussen uit te pakken  :eusa_shifty:, bouten aan bak los, cardan los, naar rechts schuiven van de bus, HO naar beneden draaien dus de cardan flens gaat omhoog en zo krijg je hem er tussenuit!!! En pas op met je rug!!!
Volvo 850 T5-R - Volvo XC90 V8 AWD - Yamaha YZF R6 Replica

classicT5

#18
Welke electronica zou er dan voor verantwoordelijk zijn dat de auto in zijn N schiet? Kan me daar niets bij bedenken.

Btw, vergelijkbaar?

http://forums.swedespeed.com/showthread.php?196047-Strange-tranny-issue-acted-like-I-shifted-into-neutral-while-driving

UserID6342

Citaat van: 850 T5 Freak op 30-06-2016 23:17:29
....Wat betreft de HO plek zat om hem er tussen uit te pakken  :eusa_shifty:, bouten aan bak los, cardan los, naar rechts schuiven van de bus, HO naar beneden draaien dus de cardan flens gaat omhoog en zo krijg je hem er tussenuit!!! En pas op met je rug!!!
Ook ik heb zo wel eens lopen k*tten om een H.O. er tussen uit te krijgen en ja, ook ik heb toen het subframe moeten laten zakken omdat je 'm er anders echt niet tussen uit kreeg....

Bij de ene auto pak je 'm, met wat frotten, er wel zo tussen uit en bij de ander moet het subframe toch echt zakken (auto BJ)..  Er schijnt dus wel degelijk verschil in te zitten..

KIM

ME7 helpt volgens mij ook niet.
Misschien als ik de DP weghaal want die kan pas weg als de HO gedemonteerd is.

Vulk

Ik vind het bijzonder dat auto nog 75km normaal heeft gereden na de eerste keer. Als het iets mechanisch is, dan is kapot = kapot, toch?


UserID6342

#22
Citaat van: KIM op 30-06-2016 21:43:47
De rechter aandrijfas gaat door de HO heen het diff van de bak in. De HO zelf wordt aangedreven vanuit de bak dmv een holle bus met binnenvertanding. Door die bus loopt dus de rechter aandrijfas maar is daar niet mee verbonden.

De HO ligt nu los en ik heb zowel de as als de bus er uit. Tot nu toe is er aan de vertanding niets te zien dat wijst op ernstige slijtage. Ik begin dus een beetje te vrezen voor het diff in de bak of de koppelomvormer.

Op het werk heb ik een open gemaakte bak liggen. Daar ga ik maar eens kijken hoe het diff in elkaar steekt.

Als je dit zo zegt Kornelis, zou de lengte van een normale as t.o.v een AWD rechter voorwielas gelijk zijn aan elkaar terwijl deze toch echt verschillend zijn in lengte (en dikte).  Het rechtervoorwiel word wel degelijk aangedreven voor de H.O. en niet door de bak zelf... Is ook een van de dingen waarom het bandenprofiel niet meer als 2 mm mag verschillen anders extreme slijtage van het geheel van de AWD (en niet alleen voor het AWD spul achter)...

Het enigste wat gelijk is aan een AWD as en not AWD, is de linker voorwielas....  Deze is exact hetzelfde aan elkaar en kan ook gewoon kriskras door elkaar heen gebruikt worden...

I stand corrected ! Assen zijn idd even lang qua lengte en AWD as is idd dunner (gedeelte wat door de H.O. heen gaat. Thanks Arjen voor de duidelijke foto.

Bouke

Er zit toch tussen de bak en de Ho een een soort asstompje , die kan ook verrot zijn toch?

UserID6342

Dat is die 'bus' Bouke waar over gesproken word..

Peultje

#25

De rechter aandrijfas van mijn AWD gaat toch echt dwars door de holle as van de HO de bak in. De HO staat dus volkomen los van de voorwielaandrijving. De achterwielen worden via een bus met binnenvertanding die los om de rechtervoorwielaandrijfas draait apart van de rechtervoorwielaandrijving via de HO aangedreven.

Dit is ook logisch anders zou in een bocht als het rechtervoorwiel meer of minder toeren dan gemiddeld maakt het gemiddelde toerental van de achterwielen gelijk zijn aan dat lagere of hogere toerental van dat rechtervoorwiel en dat gaat toch echt wringen.
Rode V70 R AWD 1999 B5234T8

classicT5

75 km rijden zou met kapotte koppelomvormer kunnen als het snelweg kilometers zijn -> automaat gaat dan in de lock-up.

KIM

Even het bewijs dat as en bus gewoon nog intact zijn:








Voor het behalen van van het snelwegtempo moet je wel gebruik maken van de koppelomvormer. Ik heb de auto ook nog stilgezet bij het tankstation om te wachten op de helpende hand van Triton (waarvoor nog dank). Vervolgens ben ik gewoon weer verder gereden.

Wellicht is toch de stator in de koppelomvormer defect: Die werkt met een eenrichtingslager dat misschien niet meer goed werkt. Helaas kan dat alleen beoordeeld worden door de koppelomvormer open te slijpen.

Piere

Ga je de uitdaging aan om enkel de koppelomvormer te vervangen of ga je meteen voor de complete bak?


Wat die HO betreft; ik haal'm er ook uit zonder het subframe te laten zakken. Zowel bij een AT als een MT, zowel bij links- als rechtsgestuurde auto's. Het gaat wel iets makkelijker als je die achterste flens er eerst afhaalt.
Some people get all the Breaks, Volvo's got just what it takes.

http://plsvolvoprojects.blogspot.com/

triton

Als ooggetuige wil ik nog even reageren ,
er was wel een geluid hoorbaar (soort zingend geluid).
Toen we stilstonden na de rotonde was er inderdaad geen aandrijving meer .
Stuur volledig naar links geen aandrijving , stuur volledig naar rechts wel aandrijving .
Rechtuit geen aandrijving .
Als je volledig naar rechts stuurt duwt hij dan de as de bak in of trekt hij hem eruit ?
Bij wijze van spreken dan .....
Professioneel raddraaier