The Beginners Guide to owning a V70

Gestart door stuuraandeverkeerdekant, 14-07-2016 01:39:59

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

bebe66

Citaat van: stuuraandeverkeerdekant op 01-10-2017 15:41:54
Dus gestaagd gaan we verder. Op dit moment zijn we bezig met het ontwarren van de electra-logica van de vorige eigenaar. Een klusser die overduidelijk een teveel aan groene kabel had liggen...



Altijd weer leuk om jouw verslagen te lezen.

Die groene kabel is helaas origineel Citroën; het is de bedoeling dat je naar de gekleurde sokjes bij de connectors kijkt...
Volvo V70N 140PK AT 2002
Volvo 855 2.0 T-5 1994-verkocht
Volvo 855 2.5 20v 1994-verkocht
Volvo 855 2.5 10v 1996-verkocht

stuuraandeverkeerdekant

Citaat van: bebe66 op 01-10-2017 21:41:29
Die groene kabel is helaas origineel Citroën; het is de bedoeling dat je naar de gekleurde sokjes bij de connectors kijkt...
Serieus?! Dat had ik echt niet verwacht! Niet alles aan de 2CV is super dus  :(  Er zitten weinig kousjes omheen, dus die zijn we nu zelf aan het aanbrengen. Op de kabels en op een wiring diagram zodat het op papier in de auto wat overzichtelijker wordt.

PS: Herkende je de groene kabels trouwens uit een eigen 2CV?
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

BBS

Daar zit tenminste nog een beetje logica in. Bij Volvo is er helemaal geen logica in die snoerentroep. Laat staan dat er überhaupt nog eens ergens een draad op de juiste manier gedocumenteerd is :eusa_wall:

Succes Thijs met die groene spaghetti ;) ;D
Volvoloos....

bebe66

Citaat van: stuuraandeverkeerdekant op 01-10-2017 21:45:40
Citaat van: bebe66 op 01-10-2017 21:41:29
Die groene kabel is helaas origineel Citroën; het is de bedoeling dat je naar de gekleurde sokjes bij de connectors kijkt...
Serieus?! Dat had ik echt niet verwacht! Niet alles aan de 2CV is super dus  :(  Er zitten weinig kousjes omheen, dus die zijn we nu zelf aan het aanbrengen. Op de kabels en op een wiring diagram zodat het op papier in de auto wat overzichtelijker wordt.

PS: Herkende je de groene kabels trouwens uit een eigen 2CV?

Yep, heb er in de loop der jaren 5 gesloopt, allemaal met groene kabels...
Volvo V70N 140PK AT 2002
Volvo 855 2.0 T-5 1994-verkocht
Volvo 855 2.5 20v 1994-verkocht
Volvo 855 2.5 10v 1996-verkocht

stuuraandeverkeerdekant

Uhmm, dat slopen... Was dat met opzet, of begon je net als ik vol goede hoop en moed?

En dank, Bert Jan. Kan wel een beetje succes gebruiken hiero. Spaghetti eten ben ik goed in, maar dit is andere koek.
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

bebe66

Met deze ben je voor eeuwig verlost van het roestprobleem, maar die prijs.... :eusa_think:

https://link.marktplaats.nl/m1204018584
Volvo V70N 140PK AT 2002
Volvo 855 2.0 T-5 1994-verkocht
Volvo 855 2.5 20v 1994-verkocht
Volvo 855 2.5 10v 1996-verkocht

stuuraandeverkeerdekant

Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

bebe66

Citaat van: stuuraandeverkeerdekant op 01-10-2017 22:34:30
Uhmm, dat slopen... Was dat met opzet, of begon je net als ik vol goede hoop en moed?

En dank, Bert Jan. Kan wel een beetje succes gebruiken hiero. Spaghetti eten ben ik goed in, maar dit is andere koek.

Paar keer met goede moed begonnen, en dan bleek het chassis en koets toch te slecht om er nog wat van te maken.
Nu kocht je 10 jaar geleden nog een opknapper voor 500-700 euro met een paar maanden APK. Leuk om effe mee te rijden en daarna te slopen voor de goede onderdelen.

Uiteindelijk met een redelijke koets en een verzinkt chassis begonnen. Ben ik nu al een paar jaar mee bezig, hoop er aankomend voorjaar mee te kunnen rijden.

Van de 5 heb ik er nu nog 2 die moeten blijven rijden.
Volvo V70N 140PK AT 2002
Volvo 855 2.0 T-5 1994-verkocht
Volvo 855 2.5 20v 1994-verkocht
Volvo 855 2.5 10v 1996-verkocht

bebe66

Volvo V70N 140PK AT 2002
Volvo 855 2.0 T-5 1994-verkocht
Volvo 855 2.5 20v 1994-verkocht
Volvo 855 2.5 10v 1996-verkocht

UserID6342

#969
Citaat van: bebe66 op 01-10-2017 22:29:50
Citaat van: stuuraandeverkeerdekant op 01-10-2017 21:45:40
Citaat van: bebe66 op 01-10-2017 21:41:29
Die groene kabel is helaas origineel Citroën; het is de bedoeling dat je naar de gekleurde sokjes bij de connectors kijkt...
Serieus?! Dat had ik echt niet verwacht! Niet alles aan de 2CV is super dus  :(  Er zitten weinig kousjes omheen, dus die zijn we nu zelf aan het aanbrengen. Op de kabels en op een wiring diagram zodat het op papier in de auto wat overzichtelijker wordt.

PS: Herkende je de groene kabels trouwens uit een eigen 2CV?

Yep, heb er in de loop der jaren 5 gesloopt, allemaal met groene kabels...
Het is voor mij al even geleden, maar die groene spaghetti komt mij ook bekend voor als ex Citroën monteur ;D ;D.  Idd horen er er ruitertjes aan het begin en het eind van de kabels te zitten (denk dat die wel allemaal er al afgerot zijn overigens) maar gelukkig is het bekabelingsysteem van een Eendje vrij simpel.  Heb ze ooit wel eens een keer compleet vernieuwd en er toen meteen gekleurde kabels ingetrokken.  Werkt ook ietsjes fijner.

Voor de rest goed bezig geweest Thijs en de deur is erg netjes geworden zo.  Zeker al met een knikkerbus  :eusa_clap: :eusa_clap:. Idd is de ervaring met het lassen opdoen gewoon een kwestie van doen.  Naar mate je vaker last en ook met meer verschillende materialen, krijg je het ook beter onder de knie.  Echter vergis je niet, dat dikke materiaal is makkelijk om te lassen, hoe dunner het word hoe lastiger het is (vaak) ;D.

Heb dat ook heel sterk namelijk gezien bij Jeffrey.  Als lasser laste hij in het begin zwaar materiaal o.a. schepen, droogdoks en mobiele kranen.  Hij heeft hier pas plaatmateriaal leren lassen op verschillende plekken en verschillende lasposities en werkt nu als lasser bij een gespecialiseerd bedrijf in plaatmateriaal waar hij hele mooie doorgroei mogelijkheden heeft als jong manneke.

stuuraandeverkeerdekant

Citaat van: bebe66 op 01-10-2017 22:40:16
Nu kocht je 10 jaar geleden nog een opknapper voor 500-700 euro met een paar maanden APK. Leuk om effe mee te rijden en daarna te slopen voor de goede onderdelen.
Andere tijden, zucht....  :eusa_drool:


Citaat van: Dirk342 op 02-10-2017 05:33:13
Echter vergis je niet, dat dikke materiaal is makkelijk om te lassen, hoe dunner het word hoe lastiger het is (vaak) ;D.

Heb dat ook heel sterk namelijk gezien bij Jeffrey.  Als lasser laste hij in het begin zwaar materiaal o.a. schepen, droogdoks en mobiele kranen.  Hij heeft hier pas plaatmateriaal leren lassen op verschillende plekken en verschillende lasposities en werkt nu als lasser bij een gespecialiseerd bedrijf in plaatmateriaal waar hij hele mooie doorgroei mogelijkheden heeft als jong manneke.
Heb vandaag wat lopen spelen met dunne plaatmateriaal. Werd een behoorlijke kliederboel, maar na een tijdje verschenen er (her en der  :eusa_think:) ook wel mooie verbindingen   :eusa_clap:

Ik moest laatst nog aan Jeffrey denken toen een bevriend fotograaf vertelde dat er zo'n tekort is aan lassers dat ze ze ze in de haven van Amsterdam uit Portugal laten komen.

Fijn dat hij nu zo'n mooie plek heeft om te leren en voor de kost te zorgen. Altijd een goeie combi.
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

stuuraandeverkeerdekant

#971
Speciality Tools

Voor de verzameling speciaal gereedschap... Vanmiddag even in de werkplaats bezig geweest om een sleutel om een hoekje te maken   ;D








Dit stukje gereedschap is heel handig om afgelopen vrijdag de benzinepomp van de GSA er opnieuw in te zetten.

Hmmmmm, afgelopen vrijdag....  :eusa_think:   Ach, hij moet er in de toekomst vast nog een keer uit !

Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

UserID6342

#972
 ;D ;D :eusa_clap: :eusa_clap: Zo heb ik hier ook een paar Gamma sleutels liggen die speciaal voor dit doel zijn gekocht en vermaakt ;D. Ideaal voor oliedrukzenders e.d. omdat je er anders niet goed bijkomt.

En ja, tekort aan (goede) lassers is een feit.  Dat er Portugeese lassers in A'dam lopen is helaas ook een kwestie van geld :(. Portugezen zijn nu eenmaal goedkoper als Nederlanders en/of Engelsen.  Qua lassen zijn de Engelsen beduidend beter (en duurder), de Portugezen worden via een uitzendconstructie hier naar toe gehaald, net zoals wij vroeger deden met het uitzendbureau en Duitsers hier lieten werken.  Maar je ziet dat wel meer bij de 'handjes' beroepen helaas. Vervolgens tegen het minimumloon laten werken en een riante reiskostenvergoeding geven (voor zover ik weet nog steeds aftrekbaar en onbelast voor de werkgever) zodat het voor de Portugezen ook nog interessant blijft.

Died850

#973
Citaat van: stuuraandeverkeerdekant op 01-10-2017 16:27:31
Deur Spuiten

Ik heb trouwens veel goede tips uit dit YouTube filmpjegehaald. Dus voor iedereen die ook aan de slag gaat, kijk dat filmpje. Wordt het veel beter uitgelegd dan ik hier ooit kan doen.

Vooral de tip om met een plankje en in een kruislings patroon te schuren heb ik ter harte genomen. Plus het langzaam opwerken van grof naar fijn schuurpapier. Eerst korrel 80, toen 180. Voor het spuiten telkens goed afnemen met een schone doek.

Eerst een laag Spray Putty erop.


Goede tip! Heb het filmpje bekeken en ga dat ook toepassen op mijn Alfa project! Had jij niet met die polyhars dat het te hard werd en lastig te schuren was, om het mooi glad te krijgen?

stuuraandeverkeerdekant

Citaat van: Dirk342 op 03-10-2017 06:41:56
;D ;D :eusa_clap: :eusa_clap: Zo heb ik hier ook een paar Gamma sleutels liggen die speciaal voor dit doel zijn gekocht en vermaakt ;D. Ideaal voor oliedrukzenders e.d. omdat je er anders niet goed bijkomt.
Super leuk om zelf zo wat gereedschap te kunnen maken. Welke maten en hoeken hebben de sleutels die je aangepast hebt voor de oliedrukzenders trouwens?

Citaat van: Died850 op 04-10-2017 11:21:20
Had jij niet met die polyhars dat het te hard werd en lastig te schuren was, om het mooi glad te krijgen?
Wordt inderdaad keihard, maar dat is juist fijn. Het allereerste grove schuurwerk heb ik trouwens wel met een schuurmachine gedaan. Op die manier lukte het om de hars min of meer gelijk te krijgen met de rest. Daarna ben ik met een plankje en korrel 80 of 180 aan de slag gegaan.
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!