The Beginners Guide to owning a V70

Gestart door stuuraandeverkeerdekant, 14-07-2016 01:39:59

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

UserID6342

Citaat van: stuuraandeverkeerdekant op 05-10-2017 14:59:06
Citaat van: Dirk342 op 03-10-2017 06:41:56
;D ;D :eusa_clap: :eusa_clap: Zo heb ik hier ook een paar Gamma sleutels liggen die speciaal voor dit doel zijn gekocht en vermaakt ;D. Ideaal voor oliedrukzenders e.d. omdat je er anders niet goed bijkomt.
Super leuk om zelf zo wat gereedschap te kunnen maken. Welke maten en hoeken hebben de sleutels die je aangepast hebt voor de oliedrukzenders trouwens?
17 en 19 beide haaks om gelast. De oliedrukzender bij Volvo is 24, maar had die maat nodig bij zowel de 850 alsmede de 760 ;D.

Died850

Citaat van: stuuraandeverkeerdekant op 05-10-2017 14:59:06

Wordt inderdaad keihard, maar dat is juist fijn. Het allereerste grove schuurwerk heb ik trouwens wel met een schuurmachine gedaan. Op die manier lukte het om de hars min of meer gelijk te krijgen met de rest. Daarna ben ik met een plankje en korrel 80 of 180 aan de slag gegaan.


Oke ga het eens proberen!

Paulsson

Citaat van: stuuraandeverkeerdekant op 05-10-2017 14:59:06
Wordt inderdaad keihard, maar dat is juist fijn. Het allereerste grove schuurwerk heb ik trouwens wel met een schuurmachine gedaan. Op die manier lukte het om de hars min of meer gelijk te krijgen met de rest. Daarna ben ik met een plankje en korrel 80 of 180 aan de slag gegaan.


Haha ai ai ai ben ik de enige die deze tekst op een alternatieve wijze interpreteert? ;D


Volvo V70 2.4 170 pk NA MT DOP 'Pablo'
Lees de blog over Pablo hier

stuuraandeverkeerdekant

#978
Lekstroom

Zo actief als ik vorige zomer op dit forum was, zo afwezig was ik het afgelopen halfjaar. Ik heb voor het eerst in mijn leven kennisgemaakt met depressie, met als gevolg dat ik wat minder aan de auto's sleutelde, en wat meer aan mijzelf. En eigenlijk lijkt dat ook wel weer heel erg op het klussen aan auto's: soms moeilijk, pijnlijk en frustrerend. Maar ook leerzaam, verrassend en - als er vooruitgang in zit - erg bevredigend.

Maar zo af en toe komt er nog wel eens wat autotechnisch voorbij, en realiseer ik me hoe leuk dat eigenlijk is. Zeker wanneer het de auto van iemand anders is, en je er ook nog eens iemand anders mee kunt helpen.

Mijn oom had zijn Nissan Primera met startkabels aan de praat gekregen en bij mij voor de deur gezet. Hij had er net een nieuwe accu in zitten, maar die was alweer leeg. Dus voor mij de vraag: wat is het probleem?

Het kleine beetje ervaring dat ik met dit onderwerp had, kwam van de GSA. Daar bleef laatst het accu lampje op de dashboard branden, en hij leek ook steeds moeilijker te starten. Na wat testjes met de voltmeter, bleek dat het voltage met draaiende motor niet omhoog ging, maar rond de 12 volt bleef hangen. Iets met de dynamo dus, dachten we. Dynamo eruit, koolborsteltje bekijken, en toen we hem al bijna wilde wegbrengen nog eens goed naar zijn oude woonplaats gekeken waar we dit vonden:



Ik had geen verdere gedachten gewijdt aan het feit dat de dynamo er redelijk makkelijk uitkwam. Ik dacht waarschijnlijk dat de V snaar er gewoon losjes was afgegleden. Maar daar was dus meteen het probleem. Nieuwe v snaar erop en lopen maar weer!

Terug naar de Nissan Primera. Daar was dit niet het geval, want het voltage ging netjes omhoog tot zo'n 14 a 14.5 volt, dus die v-snaar zat erop (bij deze auto zie je hem aan het zijkant van het blok gewoon lopen, dus dat was snel gezien). Ook aan de dynamo lag het niet.

Bij de eerste meting miste ik de lekstroom (waarschijnlijk verkeerd gemeten, maar kan ook aan de goedkope multimeter liggen die ik gebruikte) dus was mijn hoofd al aan het breken over wat het verder zou kunnen zijn. Iets met alarm misschien? Maar toen ik later, met wat meer tijd en mijn amperetang, nog eens ging kijken, was de lekstroom niet te missen.



Ik kan me herinneren dat de toelaatbaren lekstroom ergens in de buurt van de 0.1 ampere ligt en zag hier dus wel wat ruimte voor verbetering... Dus als eerste alle zekeringen er stuk voor stuk uitgetrokken om te zien waar het vandaan kwam. En dat was hier dus.



Deze zekering nam bijna het volledige aantal ampere voor zijn rekening. Na wat zoeken door de auto (ik zag geen lampjes aan) vond ik in de achterbak het lampje dat aanging toen ik de klep open deed. Het enige lampje in het interieur dat wel leek te branden. Mijn telefoon op filmen gezet en in de kofferbak gelegd. Klep dicht, klep open en filmpje bekijken. En ja hoor, toen de klep dicht ging ging het lampje één seconde uit, om daarna meteen weer aan te gaan. De tijdelijke oplossing voor nu is om dit lampje er gewoon even uit te halen. Als ik binnenkort meer tijd heb zal ik eens gaan kijken naar het systeempje dat er voor moet zorgen dat de lamp ook daadwerkelijk uitgaat.

Mijn oom rijdt in ieder geval weer.  
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

Martijn-V70

Ik miste je inderdaad al een tijdje, balen dat een depressie de reden is. Goed om te lezen dat het sleutelen aan jezelf werkt en ook bevredigend is. Wel een beetje jammer dat de eerste de beste sleutelervaring die je hier weer deelt dan een nissan primera moet zijn, maar dat is je vergeven.  ;D Gekheid natuurlijk, goed om je hier weer actief te zien, en sterkte met de weg die je gaat!  :eusa_clap:

gero

Citaat van: stuuraandeverkeerdekant op 12-02-2018 12:04:10
Lekstroom

Zo actief als ik vorige zomer op dit forum was, zo afwezig was ik het afgelopen halfjaar. Ik heb voor het eerst in mijn leven kennisgemaakt met depressie, met als gevolg dat ik wat minder aan de auto's sleutelde, en wat meer aan mijzelf. En eigenlijk lijkt dat ook wel weer heel erg op het klussen aan auto's: soms moeilijk, pijnlijk en frustrerend. Maar ook leerzaam, verrassend en - als er vooruitgang in zit - erg bevredigend.

Maar zo af en toe komt er nog wel eens wat autotechnisch voorbij, en realiseer ik me hoe leuk dat eigenlijk is. Zeker wanneer het de auto van iemand anders is, en je er ook nog eens iemand anders mee kunt helpen.

Mijn oom had zijn Nissan Primera met startkabels aan de praat gekregen en bij mij voor de deur gezet. Hij had er net een nieuwe accu in zitten, maar die was alweer leeg. Dus voor mij de vraag: wat is het probleem?

Het kleine beetje ervaring dat ik met dit onderwerp had, kwam van de GSA. Daar bleef laatst het accu lampje op de dashboard branden, en hij leek ook steeds moeilijker te starten. Na wat testjes met de voltmeter, bleek dat het voltage met draaiende motor niet omhoog ging, maar rond de 12 volt bleef hangen. Iets met de dynamo dus, dachten we. Dynamo eruit, koolborsteltje bekijken, en toen we hem al bijna wilde wegbrengen nog eens goed naar zijn oude woonplaats gekeken waar we dit vonden:

http://sadvk.jalbum.net/lekstroom/slides/d54fd180-d7bd-4369-b216-e1cc2ff48501.jpg

Ik had geen verdere gedachten gewijdt aan het feit dat de dynamo er redelijk makkelijk uitkwam. Ik dacht waarschijnlijk dat de V snaar er gewoon losjes was afgegleden. Maar daar was dus meteen het probleem. Nieuwe v snaar erop en lopen maar weer!

Terug naar de Nissan Primera. Daar was dit niet het geval, want het voltage ging netjes omhoog tot zo'n 14 a 14.5 volt, dus die v-snaar zat erop (bij deze auto zie je hem aan het zijkant van het blok gewoon lopen, dus dat was snel gezien). Ook aan de dynamo lag het niet.

Bij de eerste meting miste ik de lekstroom (waarschijnlijk verkeerd gemeten) dus was mijn hoofd al aan het breken over wat het verder zou kunnen zijn. Iets met alarm misschien? Maar toen ik later, en met wat meer tijd nog eens ging kijken, was de lekstroom niet te missen.

http://sadvk.jalbum.net/lekstroom/slides/IMG_3287.JPG

Dus als eerste alle zekeringen er stuk voor stuk uitgetrokken om te zien waar het vandaan kwam. En dat was hier dus.

http://sadvk.jalbum.net/lekstroom/slides/IMG_3290.jpg

Deze zekering nam bijna het volledige aantal ampere voor zijn rekening. Na wat zoeken door de auto (ik zag geen lampjes aan) vond ik in de achterbak het lampje dat aanging toen ik de klep open deed. Het enige lampje in het interieur dat wel leek te branden. Mijn telefoon op filmen gezet en in de kofferbak gelegd. Klep dicht, klep open en filmpje bekijken. En ja hoor, toen de klep dicht ging ging het lampje één seconde uit, om daarna meteen weer aan te gaan. De tijdelijke oplossing voor nu is om dit lampje er gewoon even uit te halen. Als ik binnenkort meer tijd heb zal ik eens gaan kijken naar het systeempje dat er voor moet zorgen dat de lamp ook daadwerkelijk uitgaat.

Mijn oom rijdt in ieder geval weer. 

Mooi verhaal, zo zie je maar met een beetje logisch denken kom je er wel uit,   de   depresies dat is wat minder  ik weet niet waar je woont maar hier in Brabant schijnt de zon volop 8)  , daar wordt je ook vanzelf vrolijk van :laugh: .
Ik wens je nog beterschap. :eusa_dance:

razorx

Zoals ik het lees ben je weer uit je depressie aan het klimmen. Goed om te horen.
Een mooi logische diagnose. Zoals je die Nissan hebt aangepakt. En een erg fijne en veelzijdige amperetang zo te zien.

V70geRwin

Goed bezig met die Nissan en succes en sterkte met je eigen "lekstroom"   ;)

volvobug

Citaat van: V70geRwin op 12-02-2018 14:34:26
..... sterkte met je eigen "lekstroom"   ;)

;D ;) Mee eens en iig bedankt voor de indirecte tip: heb gelijk zo'n tang besteld via Amazon.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Paulsson

Ik heb je een tijdje gemist Thijs, welkom terug. Niet makkelijk allemaal lijkt me, sterkte en veel (toekomstig) sleutelplezier gewenst :)


Volvo V70 2.4 170 pk NA MT DOP 'Pablo'
Lees de blog over Pablo hier

stuuraandeverkeerdekant

Citaat van: V70geRwin op 12-02-2018 14:34:26
....succes en sterkte met je eigen "lekstroom"   ;)
Das een mooie!

En goed gezien, razorx, die amperetang is echt heel prettig. Kost niet veel als ik het me goed herinner, maar doet des te meer! Ik begrijp dan ook volkomen dat je die amperetang meteen besteld hebt, Volvobug!
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

stuuraandeverkeerdekant

En dank voor de warme reacties. Goed om te horen!

En toekomstig sleutelwerk zit er wel weer in, want ik blijf een raar geluidje bij het (linker?) voorwiel horen. Een soort klik wanneer ik, na een tijdje achteruit te hebben gereden, weer vooruit ga of andersom. Heb me er nog niet in verdiept, maar kom hier ongetwijfeld terug met vraagtekens en/of verhalen. 
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

Paulsson

Citaat van: stuuraandeverkeerdekant op 12-02-2018 20:44:54
En dank voor de warme reacties. Goed om te horen!

En toekomstig sleutelwerk zit er wel weer in, want ik blijf een raar geluidje bij het (linker?) voorwiel horen. Een soort klik wanneer ik, na een tijdje achteruit te hebben gereden, weer vooruit ga of andersom. Heb me er nog niet in verdiept, maar kom hier ongetwijfeld terug met vraagtekens en/of verhalen. 

Oh nee! Dat is de kikker. Naast het zeehondje onder het stuur heb ik namelijk de eerste zomer dat ik Pablo had last gehad van de kikker.

Dat was bij mijn rechtervoorwiel. Een duidelijke piep/klik bij lastwisseling (abrupt van het gas af bijvoorbeeld). Bleek de centrale wielmoer achter het naafkapje te zijn die gewoon niet strak genoeg aangedraaid was, waardoor deze een metallisch piep geluidje maakte terwijl de aandrijfas lichtjes meebewoog. Samen met Ilja in 10 seconden gefixt :D

Misschien heb jij de kikker, misschien ook niet


Volvo V70 2.4 170 pk NA MT DOP 'Pablo'
Lees de blog over Pablo hier

stuuraandeverkeerdekant

Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

stuuraandeverkeerdekant

#989
Klik, Knak, Kraak en andere onomatopeeën (deel I)

Ik heb het linkerwiel er eens afgehaald en gekeken, zoals Paulsson suggereerde, of de naafbout los zat. Ik kon hem een klein stukje vaster draaien, maar daar lijkt mij het probleem niet te zitten. Ook de endlinks leken nog stevig te zitten (ook wel eens gelezen dat die van zich laten horen als ze aan hun einde zijn). Het enige wat me opviel was dat de rubbers van de stabilisator stang nogal droog en gespleten waren. Maar ik betwijfel het of dit nu echt zo'n probleem is. Andere wellicht meer ervaring mee?




Nieuwe banden

En dan, op de memorabele stand van 371.866 km, twee nieuwe 205/55R15 CONTINENTAL premiumcontact 2 banden op de voorkant laten zetten. De oude zaten net boven de 2mm profiel en dat was soms best te merken. Zeker wanneer ik bij wat regenachtig weer met een zekere snelheid door de bochten ging voelde ik toch wat onderstuur (en een mooi oranje lichtje op het dashboard). Nu vind ik dat meestal wel leuk, maar dan alleen als ik er zelf naar op zoek ben. Niet in een noodsituatie met twee kinderen op de achterbank. Dus die nieuwe banden voelen goed.

Gemeten aan de twee uiteindes van de linkervoorband was er een slijtage verschil van zo'n 1 mm. Omdat de auto een half jaartje geleden nog is uitgelijnd ga ik er nu even vanuit dat het sltijtage is van vóór de uitlijning. Maar ik zal het in de gaten houden. En dan na zo'n 10.000km even de voorbanden achter zetten en achter voor.

Ook nog even een nieuw H1 mistlampje erin gezet. Duurde wat langer dan zou hoeven, omdat ik niet begreep waarom de verse lamp het maar niet wilde doen. En toen de rechter lamp het plotseling ook niet meer deed duurde het even voordat ik het doorhad...  Een doorgebrande zekering was het antwoord. Ze doen het in ieder geval weer  ;D
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!