The Beginners Guide to owning a V70

Gestart door stuuraandeverkeerdekant, 14-07-2016 01:39:59

Vorige topic - Volgende topic

stuuraandeverkeerdekant

Citaat van: elianmars op 01-11-2016 18:37:45
Wij hebben de Maxi Cosi Priori gehad. Blauwe, omdat die zo mooi bij onze toenmalige blauwe auto pasten ;D

Stonden trouwens wel gewoon naar voren gericht. We hebben er een aanrijding mee gehad. Werden van achteren geramd. Dus toen kwam het goed uit dat ze naar voren gericht stonden ;D
Voordat de kinderstoeltjes compleet ondergesneeuwd worden in het MAPMAF verhaal: Dat is natuurlijk ook nog iets om over na te denken. Vanuit welke hoek denk je aangereden te worden? Hoop dat alles toen goed ging me jou en je koters? Ondertussen zoek ik gewoon even verder en zal ook eens naar die Maxi Cosi Priories kijken. Dank!
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

leons850

Ecu Denso LH3.2
64F7055 processor
29LV200bc flash
93C56 immo eeprom

:eusa_whistle:
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

Piet

Oh Denso.
Als ik me niet vergis zouden die relatief eenvoudig naar 170 pk te brengen moeten zijn  via de software..

Alleen LH3.2 van Denso?
Ik ken wel een LH 3.2 van Bosch

stuuraandeverkeerdekant

Net nog wat gelezen over auto's met ME7 en de voornaamste feature is de Electronic Throttle Body die Dirk ook al noemde. Dat is dan waarschijnlijk ook de reden waarom ik geen gaskabeltje kon vinden onder de motorklep om de toeren handmatig wat omhoog te laten gaan... Jammer, want dat leek me nou zo leuk om eens te doen  :P  

Citaat van: Piet op 02-11-2016 00:21:22
De stationair regelaar takt zijn lucht af na die LMM en bypasst de gasklep. De lucht die daardoor gaat is dus ook door de LMM gemeten en is dus geen "valse lucht"
Ik zat nog even te kijken op wat foto's en zie inderdaad de buis die de lucht aftapt voor het regelen van het stationair. Net links van het rode bakje met torx bitjes. Slim hoor, lucht wordt wel gemeten maar niet met de voet geregeld.

Citaat van: KIM op 02-11-2016 09:26:01
In dat geval is een MAP sensor met storing dus een direct probleem voor de brandstofvoorziening (anders dan een systeem waar ook nog een LMM in zit en waar de sensor een correctieve functie heeft).
Bij mij zitten er dus wel een MAP en een MAF in, dus als ik het dan goed begrijp heeft de MAP een corrigerende rol.

Wat wel blijft is dit punt:

Citaat van: KIM op 02-11-2016 09:26:01
1 bar (want MAP staat voor Manifold Absolute Pressure) geeft de sensor geen spanning af en naarmate de druk zakt gaat de spanning richting 5 V.

Bij een onlogisch signaal (0 V bij stationair kan niet want gasklep dicht leidt tot lage druk ofwel vacuum) zal het engine lampje gaan branden en wordt een storing gezet.
De gemiddelde luchtdruk op zeeniveau is ongeveer 1 bar las ik ergens. Dus wanneer hij 1 bar leest is dat gelijk als aan wanneer de motor uit staat en dus inderdaad een 'onlogisch signaal'. De reden van het 'check engine' lampje is dus dat de ECU denkt dat de MAP kapot is, en niet dat de LTFT meer dan 25% corrigeert.

In eerste instantie dacht ik dat het een te grote correctie was, en dat na een beetje rijden hij zichzelf weer weer zou terug-corrigeren waarna het lampje uit zou gaan. Maar nu de oorzaak waarschijnlijk ergens anders ligt... gaat de ECU ook herkennen dat de MAP weer correct werkt? Of is het handig even de accukabels los te halen en tegen elkaar te houden voor een reset?

Dan even de comments van Yits erbij (die ik nu beter begrijp):

Citaat van: razorx op 01-11-2016 21:02:16
Bij een N/A is dat lek an sich niet zo interessant. Goed er komt een heel klein beetje meer lucht in de motor dan gemeten, maar dat gebeurt via de stationair regelaar ook.
Er zit dus wel degelijk een verschil tussen het kleine beetje extra lucht via stationair regelaar (want gemeten door MAF) en door een loshangend slangetje (want niet gemeten bij binnenkomst en moet dus gecorrigeerd worden door STFT). Maar dat is in dit geval niet het belangrijkste punt en haast verwaarloosbaar met het effect van de verkeerde druk die de MAP meet.

Citaat van: razorx op 01-11-2016 21:02:16
De MAP sensor meet de absolute onderdruk in de inlaat. Lagere druk is meer luchtverplaatsing en vraagt om hogere hoeveelheid brandstofinjectie.

Is dat slangetje los, dan ziet de MAP sensor geen onderdruk van -0,x Bar maar ziet de omgevingsdruk. Bij een NA motor betekent dat dat er letterlijk 0 onderdruk is dus 0 luchtverplaatsing. Daar hoort ook een 0 aan brandstof bij.
Ik zou in eerste instantie denken dat meer lucht in de motor het vaciuum juist kleiner maakt (dichterbij de omgevingsdruk), maar zoals ik het nu begrijp = meer lucht erin ook meer lucht eruit is, waardoor het vaciuum juist groter wordt en de MAP sensor een hoger voltage aangeeft.

Langzamerhand begint zich een beeld te vormen in mijn hoofd    :eusa_clap:

stuuraandeverkeerdekant

Citaat van: leons850 op 02-11-2016 13:34:00
Ecu Denso LH3.2
64F7055 processor
29LV200bc flash
93C56 immo eeprom
Dit zijn alle software matige specificatie van mijn type auto? Van veel termen nog nooit gehoord!  

stuuraandeverkeerdekant

Citaat van: Piet op 02-11-2016 15:28:58
Oh Denso.
Er staat inderdaad 'Denso' op twee onderdelen. Op de LMM / MAF:

En, als het nummer en de info online klopt, op de idle control valve:

Citaat van: Piet op 02-11-2016 15:28:58
Als ik me niet vergis zouden die relatief eenvoudig naar 170 pk te brengen moeten zijn  via de software..
Als ik een keer €300 euro over heb lijkt me dat ook zeker leuk om te doen! Volgens Fasttech blijft het gebruik en uitstoot bij gelijke rijstijl precies hetzelfde.

razorx

Misha had dat indertijd laten doen. Reed best leuk.

stuuraandeverkeerdekant

Zo, nu de afwas maar eens doen   :eusa_whistle:

Piet

Een Denso ontstekingssysteem dus.

Ja, die 140pk versie is softwarematig best flink geknepen, zonde...

Maarten-t5

Denso dus en geen me7. Het schijnt dat het enige verschil tussen de 140 en 170 pk versie de mapping van het elektronisch gasklephuis is.
Bij de 140 pk versie gaat de gasklep op een gegeven moment niet meer volledig open om het vermogen te beperken.

Nuttige info van Leon.
De datasheet van de micro is online te downloaden, dus na disassemblen van de code kun je in principe het programma reversen.
Als er een goeie flashtool zou zijn voor deze ecu's is de upgrade naar 170 pk behoorlijk triviaal.

Zonder tool moet je solderen. Niet onmogelijk, maar minder convenient.

razorx

Deze ecu's zijn flashbaar over de k lijn.

UserID6342

Idd, my bad ! Sorry voor de verwarring...

stuuraandeverkeerdekant

Ik lees op volvoforums.org.uk inderdaad over Denso als vervanger van de ME7: 'Denso is simply another management system...put into SOME vehicles but only for a relatively short time ('99-2000) I think.'

Wat ik zelf wel verwarrend vind is dat dit een van de laatste classics is waardoor sommige motor specificaties in de buurt van de N komen. Hier trouwens nog een mooie link naar de hoe de VIN te lezen en wat alle codes beteken.

EDIT: Dit is wat ik nog tegenkwam op het Engelse forum...

ETM & Turbo = ME7
          ETM & N/A = Denso

stuuraandeverkeerdekant

Citaat van: razorx op 02-11-2016 16:58:31
Deze ecu's zijn flashbaar over de k lijn.
Zeg je hiermee dat het zelf naar 170 pk te zetten is ??   :eusa_drool: :eusa_drool:

(de preciese betekenis van flashen en de complete betekenis van de k lijn ontgaan me trouwens even)

Piet

Yup, dat zou moeten kunnen.