The Beginners Guide to owning a V70

Gestart door stuuraandeverkeerdekant, 14-07-2016 01:39:59

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

stuuraandeverkeerdekant

Heb een goedkoper exemplaar gevonden en besteld. Ben benieuwd!
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

stuuraandeverkeerdekant

Carterhelften en Vloeibare Pakking

Vandaag bezig geweest met het opbouwen van het blok van de 2CV. Heerlijk rustig werk. Schoon ook. Alles moet passen en wel zonder geweld. Een totaal andere ervaring dan een paar weken terug met die uitlaat of het vervangen van draagarmen  ;)

Dit is hoe we de dag begonnen. Twee schone carterhelften...



... en een tafel met onderdelen.



Als eerste de krukas en de nokkenas in het blok gelegd en op tijd gezet.



Daarna de pasvlakken schoongemaakt met wasbenzine en ingesmeerd met een klein beetje vloeibare pakking. Kikkergroen in een potje. Aangebracht op de lege carterhelft en daarna heel voorzichtig op de andere helft gezet.



Alle bouten aangedraaid op het juiste moment. Keerringen erin en de nieuwe zuigers + cilinders erop (met van de kolote ringetjes die telkens wegschieten).

En hier hoe we de dag eindigden   ;D



Morgen de cilinderkoppen erop, oliefilter, oliekoeler, brandstofpomp, ventilator en al het andere dat het tot een werkende motor maakt. En dan kan ie weer terug in de auto. Als het goed is weten we aan het eind van de dag of de lekkage voorgoed verleden tijd is!


Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

stuuraandeverkeerdekant

Citaat van: bebe66 op 25-07-2017 22:06:49
Ook een mooi boek:
https://www.asnbooks.shop/how-to-restore-citroen-2cv-door-lindsay-porter.html
Vandaag kwam t boek per post binnen. Echt een super goed boek zeg! Zo veel beeld, en gedetailleerd ook!  :eusa_clap:
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

razorx


arjenT5R

Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Paulsson



Volvo V70 2.4 170 pk NA MT DOP 'Pablo'
Lees de blog over Pablo hier

Maestro12

De ergernis over de slechte kwaliteit duurt langer dan de vreugde over de lage prijs!
V70, 1999, 481481km
7700 pk en 300.000 nm, is dat wat?

Paulsson

Citaat van: stuuraandeverkeerdekant op 16-06-2017 10:23:47
Citaat van: jefko op 15-06-2017 00:36:51
Even over het meteen vervangen van de andere stuurkogel. Bij mijn V70 in april 2016 bij de APK een stuurkogel en een draagarm met teveel speling. Ik heb toen meteen bij ATP 2xdraagarm, 2xstuurkogel,2xhoes,2xstabilisatiestang besteld voor totaal 106 euro en alles vervangen. Met uitlijnen en montage was ik daarbij maar 145 euro kwijt. En daarmee weer een paar jaar van dit gezeur af. Want daarvoor was er bij elke APK wel een of andere fusekogel of stuurkogel of rubberhoes niet okay.
Dit jaar zelfde aanpak: rondom remschijven en blokken en remschoenen en 2 remklauwen achter laten komen voor totaal 250 euro. Natuurlijk wel problemen gehad met de remleidingaansluiting, die niet losgaat. Zelfs niet met speciale sleutel. Daarom ook voor ca 40 euro bij Estate de 3 metalen remleidngen besteld en toen ging de montage van de klauwen en de leidingen soepeltjes.
Nu hik ik nog tegen een Caryterventilatie operatie aan. Daarom eerst maar eens de olie geflushed en daarna nieuwe olie en filter eropgezet. Kijken of dat wat oplevert.
Een pleidooi voor grondig aanpakken zo te lezen!
Ikzelf heb de motor ook een keer geflushed maar vond het resultaat nogal tegenvallen. Volgens mij had Sandor bij een wagen wel goede ervaringen, in dat hij merkte dat de wagen erna plotseling slechter liep omdat het vuil rond de zuigerveren en schraapveren weg was en er nu dus compressie verlies was (Sandor, corrigeer me maar als ik er naast zit  :)). Dat is op zich wel een mooi resultaat want dan weet je wat de zwakke plek is en kun je die gaan aanpakken.
Wat betreft de carterventilatie van jou, die zou ik gewoon gaan doen! Vond het eerlijk gezegd een fijner klusje dan de de draagarmen en spoorstangen. Vooral omdat je wat minder vanuit rare knonkels kracht moet zetten op bouten die eigenlijk niet los willen. Bij de carterventilatie moet er uiteraard wel meer los en eruit, maar als je van puzzelen houdt hoeft dat geen probleem te zijn  ;)

Ik ben even stuuraandeverkeerdekant zijn blog aan het bijlezen, en zie deze prijzen!  Rondom remschijven en blokken en remschoenen en 2 remklauwen achter laten komen voor totaal 250 euro? Hoe kan dat?


Volvo V70 2.4 170 pk NA MT DOP 'Pablo'
Lees de blog over Pablo hier

arjenT5R

Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Paulsson

Citaat van: arjenT5R op 29-07-2017 22:57:13
Citaat van: Maestro12 op 29-07-2017 22:41:37
Citaat van: arjenT5R op 29-07-2017 21:30:19
Ik wil ook een eend!!!  :D
https://c1.staticflickr.com/8/7113/7846817592_6d9ffd7136_c.jpg

;D ;D ;D

Deadproof! stuntman mike  ;D

@ Paulson dat is de wondere wereld van autodoc denk ik. pkwteile.de etc...

Echt bizar ;D Hij beschreef ook iets over ATP ofzo. Moet ik eens even verder induiken.

@stuuraandeverkeerdekant, het is eerder gezegd maar als ik zo alles bijlees, ongelofelijk hoeveel kennis jij hebt opgedaan, wat jij zelf allemaal aan het fixen bent en ook welke testjes jij doet met software en een simpele multimeter. Ik vind het knap! Ben eigenlijk ook een beetje jaloers - heb zelf 0 gereedschap en kennis om deze zaken uit te kunnen voeren (bijvoorbeeld draagarmen vervangen). Leer veel door te lezen maar het echt begrijpen en doen is andere koek.

Chapeau!


Volvo V70 2.4 170 pk NA MT DOP 'Pablo'
Lees de blog over Pablo hier

bebe66

Volvo V70N 140PK AT 2002
Volvo 855 2.0 T-5 1994-verkocht
Volvo 855 2.5 20v 1994-verkocht
Volvo 855 2.5 10v 1996-verkocht

bebe66

En als het motortje dan lekvrij is en goed loopt, soldeer je een Vellen ontsteking in elkaar. Kost geen drol en de Eend loopt er mooier van...
Volvo V70N 140PK AT 2002
Volvo 855 2.0 T-5 1994-verkocht
Volvo 855 2.5 20v 1994-verkocht
Volvo 855 2.5 10v 1996-verkocht

stuuraandeverkeerdekant

#912
Blok verder opbouwen

En weet ik of hij helemaal lekvrij is??

Ja en nee. Hij lekt geen olie. Maar dat kan ook komen omdat hij nog op de werkbank staat.... Het duurde toch wat langer dan gedacht, maar daar maakte ik me gelukkig niet druk om. Andere keren liep ik mijzelf te stressen om dingen af te maken, maar vandaag dachten we om half 5, het is goed zo. Volgende week verder.

Toch nog een heleboel gedaan vandaag. We begonnen met een tafel vol nieuwe onderdelen.



En een bak met kartonnen plaatjes met boutjes en moertjes.



Het was vooral een dag van onderdelen erop schroeven. Makkelijk omdat we het al drie keer eerder hadden gedaan, moeilijk omdat er toch altijd weer wat gebeurd dat je niet verwacht. Hier zit de oliekoeler er al op.



Maar dit plaatje laat zien dat het niet zonder slag of stoot ging.



Dat buisje hoort namelijk gewoon recht te zijn. Zonder teveel in detail te treden (laten we wel wezen, dit is blijft een Volvo forum) had het iets te maken met een rubberen ring/buisje dat moest afdichten maar te lang was voor ons doeleinde, waardoor hij bij het aandraaien het zachte aluminium begon te verbuigen. Een hoop erin en eruit halen. Opmeten. Er weer in zetten. Op de kop houden, en uiteindelijk onderdelen bijslijpen zodat het allemaal weer paste. Maar uiteindelijk is het dus allemaal gelukt. Past allemaal weer mooi en sluit goed af. Maar dan ben je dus wel anderhalf uur verder...

Ook nog een mooi plaatje van de koppelingplaat, gewoon omdat het een mooi ding is.  



En dit is hoe we de dag eindigden.



Best wel een beest als je het zo ziet.

Volgende week verder!
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

stuuraandeverkeerdekant

#913
Citaat van: Paulsson op 29-07-2017 23:31:18
@stuuraandeverkeerdekant, het is eerder gezegd maar als ik zo alles bijlees, ongelofelijk hoeveel kennis jij hebt opgedaan, wat jij zelf allemaal aan het fixen bent en ook welke testjes jij doet met software en een simpele multimeter. Ik vind het knap! Ben eigenlijk ook een beetje jaloers - heb zelf 0 gereedschap en kennis om deze zaken uit te kunnen voeren (bijvoorbeeld draagarmen vervangen). Leer veel door te lezen maar het echt begrijpen en doen is andere koek.

Chapeau!
Dank. Het is leuk om te doen, en wanneer je er eenmaal induikt, nog niet eens zo moeilijk ook! In ieder geval niet zo moeilijk als je vooraf altijd denkt  ;)  

Wat betreft gereedschap, ik zou de kringloopwinkels eens aflopen. Vorige week in Amsterdam ben ik in Noord door wat bakken met gereedschap wezen struinen, en heb voor 40 euro een flinke tas gereedschap meegenomen.



Waaronder een bijna complete set doppen van Gedore. Voor de grap heb ik ze daarna eens opgezocht op internet, en als nieuwprijs zag ik per dop zo'n 10 euro staan. En dat dubbelke knietje komt al gauw op zo'n 30 euro uit. Word je toch blij van   ;D



Mocht je niet tegen zoiets aanlopen, dan vind ik dit setje van Proxxon ook heel mooi. Niet duur voor de kwaliteit, en heb je meteen bougiedoppen erbij. In het afgelopen jaar heb ik mijzelf wel een paar keer getrakteerd op echt mooi spul (in mijn ogen dan), zoals Knipex tangen, maar ook gewoon veel tweedehands op Marktplaats gevonden. Gewoon rustig doorzoeken en voor je het weet heb je meer gereedschap dan plek om het op te bergen!

Citaat van: bebe66 op 30-07-2017 10:15:55
En als het motortje dan lekvrij is en goed loopt, soldeer je een Vellen ontsteking in elkaar. Kost geen drol en de Eend loopt er mooier van...
Daar ga ik eens op Googlen!
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

Paulsson

Thanks voor de tips! Geniaal om een bijna complete set te kunnen vinden bij de kringloop. Goed gereedschap maakt zeer veel uit. Ik ga tzt ook eens rondkijken.


Volvo V70 2.4 170 pk NA MT DOP 'Pablo'
Lees de blog over Pablo hier