OBDII compliant?

Gestart door peterT5, 29-01-2003 12:58:15

Vorige topic - Volgende topic

peterT5

Sinds twee jaar heb ik een geweldige T5 van maart '96.
Onlangs heb ik via het internet een scantool gekocht (www.scantool.net) om foutcodes enzo uit te lezen. (zelf benieuwd of de firmware geupdate kan worden via dit protocol als er een flash aanwezig is, kan dat?)
Via een klein internet onderzoekje begreep ik dat alle auto's vanaf '96 een OBDII compliant connector moeten hebben
:(beter lezen leerde later alleen amerika..). Anyway mijn volvo heeft dus een ODBII aansluiting, dus ik dacht, mooi, uitlezen kan ik dan...
Nu zijn er 3 standaarden voor OBDII waarvan de ISO variant in Europa gebruikt wordt (door de meeste merken; waaronder Volvo). Ik dus de ISO variant gekocht.
En wat blijkt; mijn volvo heeft een connector die dus daar niet aan voldoet,  >:(  :'(. Aan geen van de drie standaarden  !?? Terwijl er met dikke letters OBDII op mijn cente bakje staat...
Vraag: voldoet die connector misschien stiekem aan ISO of een andere variant als je de pin layout van de stekker wijzigt?
Iemand die mij kan helpen?

DannyB

Beste Peter

Kijk even op deze site http://www.obd-2.de , de ODBII aansluiting in mijn V70 van '97 voldoet wel aan de ISO norm.
Ik ben er nog steeds niet aan toe gekomen om een interface kabel aan te schaffen, maar het gratis bijgeleverde programma heb ik al bekeken en heeft zelfs een speciale functie, reset volvo service light!

Succes Danny

Goede_Vee

Ik sta op het punt om een universele reader te kopen. Mensen die hier ervaring mee hebben?
Een cirkel met drie hoeken noemt men ook wel driehoek

razorx

Citaat van: peterT5 op 29-01-2003 12:58:15
Sinds twee jaar heb ik een geweldige T5 van maart '96.
Onlangs heb ik via het internet een scantool gekocht (www.scantool.net) om foutcodes enzo uit te lezen. (zelf benieuwd of de firmware geupdate kan worden via dit protocol als er een flash aanwezig is, kan dat?)
Via een klein internet onderzoekje begreep ik dat alle auto's vanaf '96 een OBDII compliant connector moeten hebben
:(beter lezen leerde later alleen amerika..). Anyway mijn volvo heeft dus een ODBII aansluiting, dus ik dacht, mooi, uitlezen kan ik dan...
Nu zijn er 3 standaarden voor OBDII waarvan de ISO variant in Europa gebruikt wordt (door de meeste merken; waaronder Volvo). Ik dus de ISO variant gekocht.
En wat blijkt; mijn volvo heeft een connector die dus daar niet aan voldoet,  >:(  :'(. Aan geen van de drie standaarden  !?? Terwijl er met dikke letters OBDII op mijn cente bakje staat...
Vraag: voldoet die connector misschien stiekem aan ISO of een andere variant als je de pin layout van de stekker wijzigt?
Iemand die mij kan helpen?
Slecht nieuws '96 ers zijn ondanks de steker niet ODB-II compliant.

V.S. stelden in '96 als eis dat alle auto's fully ODB-II complient moeten zijn.
In Europa is die eis later doorgevoerd, vandaar.

Dcccl heeft dit ergens goed toegelicht.

Je kan een onbetaalbare volvotool kopen of zelf wat in elkaar frotten voor je 96er:

obdlezer

Vergeet het serieweerstandje dat wel in de tekst maar niet in het schema staat niet!

Over dit onderwerp is overigens al veel gepost.

thuur

Citaat van: razorx op 17-03-2008 21:46:20

..

Yep, in kort: enkel de stekker zelf is OBDII..

Gr ;)

razorx

Citaat van: thuur op 18-03-2008 00:30:07
Citaat van: razorx op 17-03-2008 21:46:20

..

Yep, in kort: enkel de stekker zelf is OBDII..

Gr ;)
Exact!

Goede_Vee

En bij de nieuwere volvo's, zeg V70 van november 98?

*heel-hard-hoop-doe*
Een cirkel met drie hoeken noemt men ook wel driehoek

irian paul

Daarvoor geldt heloaas het zelfde, OBD-II stekker maar geen OBD-II ISO.
zelfs mijn 1999tiger kregen we niet uitgelezen!

S. Brouwer

Citaat van: irian paul op 20-03-2008 10:29:07
Daarvoor geldt heloaas het zelfde, OBD-II stekker maar geen OBD-II ISO.
zelfs mijn 1999tiger kregen we niet uitgelezen!

Ik kan mijn s70 '97 er wel uitlezen met de obd stekker.. maar waar dat vanaf hangt kan ik je niet vertellen.

tackle

de anwb had hetzelfde bij mijn s70. Kon niets doen met die tester die hij had.

herbe777

Is een 855R uit 1996 wel uit te lezen?
Ik zag op internet een kabeltje met usb aansluiting. Is dit wel of niet aan te raden?
http://autos.tweedehands.net/accessoires/vagcom-usb-rs232-obd2-kabel-19-95.html

PEP

Mijn 855R geeft helaas ook *niets* aan via de OBD-II stekker... Kopen op eigen risico dus  8)

razorx

Citaat van: herbe777 op 20-03-2008 23:25:53
Is een 855R uit 1996 wel uit te lezen?
Ik zag op internet een kabeltje met usb aansluiting. Is dit wel of niet aan te raden?
http://autos.tweedehands.net/accessoires/vagcom-usb-rs232-obd2-kabel-19-95.html

Geen aanrader voor een '96er!
Je kan hooguit (met de juiste software) je instrumentenpaneel of ABS er mee uitlezen.

cas

waar haal ik de juiste software :-) heb obd2 kabel gekocht, maar de software wordt blijkbaar niet meegeleverd.....
Soms heb je van die dromen die je wakker houden,  tot je ze uitvoert....

hpkevertje

Toen ik op 6 maart bij de Carterventilatiemeeting in Waddinxveen aanwezig was heeft werkplaatschef William met een Volvo-uitleesapparaat een aantal zaken gereset, inclusief de service indicatie op nul. Hoewel e.e.a. op het laatste moment gebeurde kreeg ik niet de indruk dat er beperkingen waren en dat alles normaal uit te lezen was.
En toch heb ik een 850 uit juli '96 met een OBDII plug.
Ik zal eens informeren bij mijn eigen garage.