Koppeling hoog en speling aandrijving

Gestart door rjverbrugh, 01-08-2016 21:21:30

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

rjverbrugh

na het voorstellen wordt dit mijn eerste bericht. Mocht het in de verkeerde rubriekmstaan dan graag verplaatsen. Heb vandaag proefgereden ( voor het eerst) in een 850 2.0 T en wil graag hier mijn bevindingen posten, omdat ik geen ervaring heb met Typisch Volvo eigenschappen/kenmerken.
Gaat om een uit Italie geimporteerde 2.0 T5 met 235dkm.

Wat mij opviel was dat de koppeling vrij hoog zat en niet lekker aangreep, daardoor het idee dat ik met verhoogd toerental weg moest rijden. Al even gezocht hier, mogelijk duidt dat op een koppeling die bijna versleten is, verder geen rare geluiden gehoord. Wat me ook opviel was de speling in de aandrijflijn. Dat lijkt me niet normaal. Had het gevoel dat er bij gagsgeven even een vertraging in zat, net zoals bij gas los. Zoals gezegd, geen ervaring met de 850's, leek een beetje op wat mijn 200 Quattro had, maar dat was 4-wiel aan drijving.
Verder reed de auto wel goed, vond wel dat de turbo wat laat wakker werd, waardoor ik het gevol had toch vrij diep het gas in te moeten trappen voordat er wat gebeurde ( wederom vergeleken met de audi 5 cil turbo die ik had).

De auto zag er verder goed uit aan de buitenkant, binnen viel op dat er een stoffen interieur in zat en er geen electrisch verstelbare stoelen inzaten en  dat de airco het wel deed. Wat dan weer jammer is en me tegenstond was dat er een stuk van het hout van het dashboard boven het linker ventilatierooster weg was, en dat het dashboard re van de middenconsole op de naad met een soort van beugeltje bij elkaar gehouden werd met 2 parkers.( zal wel ooit gedemonteerd zijn geweest) . Ook was de stof  van de bestuurderstoel van een ander motief als de rest van de bekleding. En ja, hij staat op Vredestein banden....die zitten in mijn ogen op je fiets en niet onder je auto...).



Gaat om deze volvo:
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=292984478


Groeten Robbert

Lammert

Ten eerste: welkom!

Volgens de advertentie is de koppeling net vervangen, maar jouw rij ervaring doet anders vermoeden. In zo'n geval zou ik dubbel checken of de distributieriem ook echt recent is vervangen en de km stand uitlezen. Verder vind ik de vraagprijs vrij hoog omdat de 'nieuwstaat' uit de advertentie wel tegenvalt (afgaande op jouw verhaal)

De standaard 13g turbo op die 2 liters zou overigens wel vrij vlot in moeten komen.

rjverbrugh

Dank!
Distr, zit een sticker dat ie bij 201 dkm is vervangen. Koppeling kon de verkoper niet vertellen, zouik even na moeten vragen.
Tis ook mij eerste  ervaring met een 850, daarom ook even gepost. En ja nieuwstaat, misschien ben ik wel te kritisch, maar het zijn vaak de kleine dingen die het doen. Weet dus ook niet of op deze Italo R's zaken als leer/stof, electrische stoelen etc standaard waren. Auto zag er buiten wel goed uit, mooi in de lak, geen steenslag en alles wat erop zat werkte. Maar ja, dat hout en dat dashboard.

En vanaf hoeveel toeren moet die turbogoed oppakken? Bij mijn Audi (200 20v met 220pk) ging je vanaf 2000tpm als de brandweer.

classicT5

Vind hem nogal duur voor die staat. Die andere bestuurdersstoel tov de rest is geen goede indicatie over hoe het onderhoud ed is gedaan m.i. Km stand bij een italiaan is iets om te laten checken, de echte km stand is bij een dealer uit te lezen.

Voor dat geld kun je mooiere vinden, hier op het forum staan er ook nog wel.

Jurijn R

13G komt echt vroeg in. Mag geen gat in zitten, anders zit er iets niet lekker.  ;)

UserID6342

Vind hem vrij prijzig, en zeker voor een Italiaan.....  Tellerstand controleren want zeker met de Italiaanse auto's word er vaak mee gerommeld, die LV stoel hoort er al niet in, koppeling die hoog oppakt is gewoon versleten (en dat is al vrij snel voor die kmstand en nog meer reden om aan de juiste stand van de teller te twijfelen), 13G turbo moet heel mooi en meteen inkomen.

Reken bij deze auto nog op een aantal hoge reparatiekosten...

Berserk-Volvo

Prijzig is ie zeker..
Ik heb zelf ook zo'n 2.0T staan, stage 1. Rijdt als de brandweer!  ;D

"Wat me ook opviel was de speling in de aandrijflijn. Dat lijkt me niet normaal. Had het gevoel dat er bij gagsgeven even een vertraging in zat, net zoals bij gas los."

Doel je hiermee op een 'klap' of heb je het gevoel dat ie niet lekker reageert op het gaspedaal?
Bij dat laatste is de gaskabel waarschijnlijk aan vervanging toe.. Bij mijn 2.5T merkte ik een behoorlijk verschil in de zwaarte in het pedaal en snelheid waarbij de motor reageerde. De 2.0T was echt veel soepeler, en bij de 2.5T bleek dus het rubberen omhulsel van de gaskabel deels weggeteerd te zijn waardoor er vuil in kon komen en hij stroever ging lopen..

Het is maar een kleine ingreep maar in mijn geval loonde het de moeite
440 1.8i , 944 2.3T (L.Pr.) , V40 1.8 , 850 T5 2.0 , 850 193pk 2.5 Turbo, 760 met 2.3 Redblok uit 940.

-You never actually own a Volvo, you merely look after it for the next generation.

leons850

Vervang je motorrubbers maar eens.
Dan zal die "speling" waarschijnlijk opgelost zijn.
Tevens is de TPS (throttle position sensor) dan waarschijnlijk ook aan de beurt.
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

henry classic v70

Citaat van: rjverbrugh op 01-08-2016 22:35:50
En vanaf hoeveel toeren moet die turbogoed oppakken? Bij mijn Audi (200 20v met 220pk) ging je vanaf 2000tpm als de brandweer.

Is echt niet te vergelijken, is een hele andere motor en pakt heel anders op...
Met de 2.2 Audi motor (138pk) en de 2.5 Volvo (144pk) is dat al een groot verschil, zal met een turbo nog groter zijn.
Mijn ervaring met de Audi motor is dat deze veel vlotter weg is/sneller oppakt
600.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
265.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

Miyel

Citaat van: leons850 op 02-08-2016 09:03:03
Vervang je motorrubbers maar eens.
Dan zal die "speling" waarschijnlijk opgelost zijn.

Dat bokken bij gas / gas los deed die van mij ook, te wijten aan volledig ingezakte motorrubbers..
850 T-5R (Currently being renovated and modified)
V70N 2.4 T5 MY05 (Gezinsbak)

classicT5


henry classic v70

Citaat van: classicT5 op 02-08-2016 13:10:11
Denk dat je hier een betere aan hebt:

http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,81650.0.html

Inderdaad, ziet er veel beter uit en is van alles al aan gedaan
...èn een blog waar alles in staat http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,61956.0.html
600.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
265.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

rjverbrugh

Citaat van: henry classic v70 op 02-08-2016 13:18:53
Citaat van: classicT5 op 02-08-2016 13:10:11
Denk dat je hier een betere aan hebt:

http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,81650.0.html



Inderdaad, ziet er veel beter uit en is van alles al aan gedaan
...èn een blog waar alles in staat http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,61956.0.html
Heb me door de 162 pagina's heen geworsteld! Inderdaad een mooie auto, maar vooral veel gedaan en beschreven op cosmetisch gebied. Heb hem i.i.g. een bericht gestuurd.

Ten aanzien van de opmerkingen over die grijze, dank voor de reacties. laat deze wel even staan. Misschien gaat de vergelijking met de Audi 200 wel mank, maar het is de enige referentie die ik heb met een 5cil turbo motor (met ongeveer het zelfde vermogen heeft (Audi 220, deze Italiaan 211 op papier)). Misschien dat inderdaad motorsteunen gaar zijn, en ja die koppeling is op zijn eind. Van die gaskabel, dat zou wel eens kunnen zijn, mogelijk dat de respons daardoor wat stroef was. Maar dan nog verwacht je dat er vanaf 2000 tpm wel wat gebeurt. Misschien maar eerst een paar auto's proefrijden en dan verder zien.

Groeten Robbert

henry classic v70

Is inderdaad zeker de moeite waard om naar Zwolle af te reizen voor een proefrit.
...en zoals Dirk al terecht opmerkt bij de 855 van de autoscoutadv.
Citaat van: Dirk342 op 02-08-2016 06:29:40
Reken bij deze auto nog op een aantal hoge reparatiekosten...
dan zou de keuze niet zo moeilijk zijn  :)

600.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
265.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

bebe66

Citaat van: Jurijn R op 01-08-2016 22:50:10
13G komt echt vroeg in. Mag geen gat in zitten, anders zit er iets niet lekker.  ;)


Wat bedoel jij met 'echt vroeg'?

Ik heb sinds kort ook een 2.0 T5 met een 13G, maar moest wennen aan het feit dat je het gaspedaal best flink moet intrappen, en dat er pas boven de 3000 toeren wat gaat gebeuren (en dan gaat ie ook lekker....)
Is mijn eerste turbo, dus had geen vergelijkingsmateriaal.

Onder de 3000 toeren is er, voor mijn gevoel, weinig verschil met de GLT die ik eerst had?
Had stiekem gehoopt dat de T5 al rond de 2000 toeren lekker thuis zou zijn....
Volvo V70N 140PK AT 2002
Volvo 855 2.0 T-5 1994-verkocht
Volvo 855 2.5 20v 1994-verkocht
Volvo 855 2.5 10v 1996-verkocht