Olie op het blok????

Gestart door elianmars, 10-04-2005 21:43:59

Vorige topic - Volgende topic

reneetje

Reinigen met remmenreiniger,gewoon een bus aan wagen.
Daarna met perslucht droog/schoonblazen (ff de oogies dichtdoen ;))

Wauter

waarom het spruitstuk eraf? Als je de carterventilatie wil reinigen is het slangetje vervangen of schoonmaken voldoende en de dealer heeft een eenvoudig stukje gereedschap waarmee je de slang er op drukt. Het vergt wel enige concentratie, makkelijk is het niet.

elianmars

En hoe krijg je de olieafscheider dan schoon als die dicht zit? ;)

Reitse

Daarbij heb ik het sterke vermoeden, gezien de olievlek, dat een keerring van de olieafscheider het leven gelaten heeft. Ding moet er dus af. Voeg daaraan toe dat de flametrap in de luchtslang ook wel aardig smerig begint te worden wat leidt tot een schoonmaakactie (wat ook nog wel es best leuk kan zijn ;))

elianmars

Citaat van: Ludo op 05-06-2005 17:37:36
Citaat van: elianmars op 05-06-2005 15:57:17

als je regelmatig de motor goed laat werken gaat de olieafscheider niet dicht zitten.
schoonmaken kan eventueel ook door slangetjes losmaken waar ze het blok ingaan, dan perslucht erop.
of schoonblazen vóórdat je de olie wisselt.

Okay, maar als je de wagen koopt met een dichte afscheider?
Die van ons zat niet dicht, maar er zaten wel harde klontjes in. Die krijg je er toch niet zomaar uit geblazen?

Reitse

Citaat van: Ludo op 05-06-2005 17:37:36
Citaat van: elianmars op 05-06-2005 15:57:17

als je regelmatig de motor goed laat werken gaat de olieafscheider niet dicht zitten.
schoonmaken kan eventueel ook door slangetjes losmaken waar ze het blok ingaan, dan perslucht erop.
of schoonblazen vóórdat je de olie wisselt.
Slangetjes die het blok in gaan?? ikke nie hebbe nie ;) Heb nog het eerste systeem waarbij alles de luchtslang ingejaagd wordt. En verder wordt ook aangeraden de slang aan de flametrap te laten zitten, dan kan die alleen nog maar bij de olieafscheider los.

Reitse

Citaat van: Ludo op 05-06-2005 22:01:38
Citaat van: Reitse op 05-06-2005 21:46:02
En verder wordt ook aangeraden de slang aan de flametrap te laten zitten, dan kan die alleen nog maar bij de olieafscheider los.  

dat is eigenlijk ook de bedoeling, bij regelmatig onderhoud zal het niet zover komen dat de olieafscheider verstopt raakt.
Die leiding kom je niet bij zonder je het uitlaatspruitstuk loshaalt

Reitse

Vandaag ff onder de kap gedoken. Het grootste deel van de voorkant van het blok (radiateurkant) is vet/smerig. Kan met geen mogelijkheid ontdekken waar de olie vandaan komt. Ook aan distributiekant is het behoorlijk zwart geworden, daar zal ook wel het nodige weglopen.

En even voor de frustratie: dat boutje van Konniekip is prima bij te komen :D
Wederom een voordeel van het niet hebben van airco? ;)

konniekip

Citaat van: Reitse op 06-06-2005 14:32:54
Vandaag ff onder de kap gedoken. Het grootste deel van de voorkant van het blok (radiateurkant) is vet/smerig. Kan met geen mogelijkheid ontdekken waar de olie vandaan komt. Ook aan distributiekant is het behoorlijk zwart geworden, daar zal ook wel het nodige weglopen.

En even voor de frustratie: dat boutje van Konniekip is prima bij te komen :D
Wederom een voordeel van het niet hebben van airco? ;)
Ik denk het, bij mij zitten aircoleidingen in de weg.

Reitse

Vandaag APK-keuring gehad, meteen nieuwe D-riem erop.
Monteur ff gevraagd naar olielekkage. Hij kijkt wat "is dat alles?". Was niks ergs, paar druppies. Komt waarschijnlijk niet uit de keerringen maar uit een afdichting van de oliepomp. Kon ook zijn dat uit een afdichting kwam van een dekseltje vlak boven het oliefilter (die is ff losgehaald en met wat extra afdichting weer vastgezet).

elianmars

Citaat van: Reitse op 22-06-2005 12:31:12
Vandaag APK-keuring gehad, meteen nieuwe D-riem erop.
Monteur ff gevraagd naar olielekkage. Hij kijkt wat "is dat alles?". Was niks ergs, paar druppies. Komt waarschijnlijk niet uit de keerringen maar uit een afdichting van de oliepomp. Kon ook zijn dat uit een afdichting kwam van een dekseltje vlak boven het oliefilter (die is ff losgehaald en met wat extra afdichting weer vastgezet).

Bij ons hangen nu ook nog enkele druppies onder het blok. Het is niet veel, maar ik vind 't toch maar niks.....
Ik kan maar niet ontdekken waar 't nou vandaan komt..... :-\

thuur

Citaat van: elianmars op 22-06-2005 23:16:27
Bij ons hangen nu ook nog enkele druppies onder het blok. Het is niet veel, maar ik vind 't toch maar niks.....

Goed schoonvegen. Uiteindelijk moet je een spoor kunnen ontdekken.

Meest voorkomend is een harde rubber in je olievuldop. onder druk krijg je olie op je kleppendeksel (vaak onder de bougiekap) en uiteindelijk zal het ergens naar beneden lopen.

Of een keerring ergens. Nokkenassensor, krukas, ....

En dan blijven de overige pakkingen over: kop, carterpan, ..

Gr 8)

elianmars

Citaat van: thuur op 22-06-2005 23:43:05

Meest voorkomend is een harde rubber in je olievuldop. onder druk krijg je olie op je kleppendeksel (vaak onder de bougiekap) en uiteindelijk zal het ergens naar beneden lopen.

Gr 8)

Ik ben er een paar keer onder gekropen, alles droog gemaakt en daarna weer gekeken. Het komt volgens mij onder uit het blok vandaan. Ik ben toch bang dat de oliekeerring lekt.
Heb het idee dat het tussen het blok en de versnellingsbak vandaan komt.

thuur

Citaat van: elianmars op 23-06-2005 00:03:30

Gr 8)

Ik ben er een paar keer onder gekropen, alles droog gemaakt en daarna weer gekeken. Het komt volgens mij onder uit het blok vandaan. Ik ben toch bang dat de oliekeerring lekt.

Ai :-\

Keerring daar kost 35 euro. Voor de vervanging moet wel je bak los :(

Houd het even in de gaten! Hoe was het met de carterontluchting gesteld toen je de auto kocht?

Gr 8)

elianmars

Citaat van: thuur op 23-06-2005 00:28:36
Citaat van: elianmars op 23-06-2005 00:03:30

Gr 8)

Ai :-\

Keerring daar kost 35 euro. Voor de vervanging moet wel je bak los :(

Houd het even in de gaten! Hoe was het met de carterontluchting gesteld toen je de auto kocht?

Gr 8)

Carterontluchting was schoon. Ik heb alles losgehad om 't te bekijken. Geen problemen ermee.
Maar 't kan best zijn, dat de ontluchting al een keer (te laat) is schoongemaakt, waardoor de keerring kaduuk is gegaan........

Ik weet wel iemand die de keerring voor mij wil vervangen, ik wil alleen zeker weten dat 't de ring wel is, voordat alles voor niks los gaat.