cv ketel van slag ?

Gestart door Sbv, 12-08-2016 07:42:45

Vorige topic - Volgende topic

BBS

Expansievat is van boven water en onderin stikstof. Maar als je duidelijk verschil hoort is het dik in orde.
Volvoloos....

V70geRwin

Lekke driewegklep?
Zonder de koudewater aanvoer druk lekt er water uit het gesloten systeem naar je koudwater aanvoer leiding?

Drieweg klep zorgt voor het schakelen tussen leveren warm water en verwarmen van het huis, kan niet tegelijk.

BBS

Citaat van: V70geRwin op 12-08-2016 12:14:37
Lekke driewegklep?
Zonder de koudewater aanvoer druk lekt er water uit het gesloten systeem naar je koudwater aanvoer leiding?

Drieweg klep zorgt voor het schakelen tussen leveren warm water en verwarmen van het huis, kan niet tegelijk.
Als de driewegklep zou lekken dan worden de radiatoren in huis ongevraagd warm en het warme water ongevraagd lauw. De driewegklep wordt mechanisch door een klepmotor aangedreven. Die willen nog wel eens in de middenstand blijven staan maar veroorzaken geen storingsmelding ;)
Volvoloos....

Sbv

Bij mijn weten hebben we geen radiatoren die momenteel ongewenst warm zijn. Gelukkig niet, het is al warm genoeg is huis.

Vanavond maar eens verder op onderzoek en anders gaan we gewoon monteur bellen

classicT5

Ik heb ook een daalderop en als de druk onder de dacht 0,8 oid daalt geeft die geen warm water. Kan me zo niet herinneren dat die dan een foutcode geeft. Bijvullen was het bij mij en dan doet die het gewoon weer.

Drukverlies heeft die wel, moet zeker 1x per jaar bijvullen, maar expansievat is niet lek. Kwestie van op zijn tijd even kijken hoe de druk is en dan bijvullen.

V70geRwin

Citaat van: BBS op 12-08-2016 13:12:10
Citaat van: V70geRwin op 12-08-2016 12:14:37
Lekke driewegklep?

Als de driewegklep zou lekken dan worden de radiatoren in huis ongevraagd warm en het warme water ongevraagd lauw. De driewegklep wordt mechanisch door een klepmotor aangedreven. Die willen nog wel eens in de middenstand blijven staan maar veroorzaken geen storingsmelding ;)

Wat ik bedoel is het volgende: Normaal zal de klep niet lekken maar als de druk aan 1 kant wegvalt, de koudwater aanlever kant, zou de klep misschien net wel gaan lekken. De klep is gewoon een slijtagedeel. Aks me how i know last christmas.

Waarom: Het weghalen van de druk is de verandering die er geweest is en het systeem blijft nu wel op druk.

Sbv

Het is trouwens een Daalderop Combifort 24/50 van 2005

BBS

Drinkwater/consumptie water mag nooit enkel gescheiden zijn door middel van een driewegklep.
In dat geval zou een lekkende klep er dus voor kunnen zorgen dat vuil cv water in het drinkwater leidingnet zou kunnen komen?

De driewegklep schakelt alleen het verwarmde water uit de warmtewisselaar om naar de radiatoren en de verwarmingsspiraal/wisselaar van de boiler.

Maar een lage cv waterdruk kan inderdaad leiden tot uitval van de ketel, ook zonder storingen...
Volvoloos....

V70geRwin

Citaat van: BBS op 12-08-2016 15:16:24
Drinkwater/consumptie water mag nooit enkel gescheiden zijn door middel van een driewegklep.
In dat geval zou een lekkende klep er dus voor kunnen zorgen dat vuil cv water in het drinkwater leidingnet zou kunnen komen?

De driewegklep schakelt alleen het verwarmde water uit de warmtewisselaar om naar de radiatoren en de verwarmingsspiraal/wisselaar van de boiler.

Maar een lage cv waterdruk kan inderdaad leiden tot uitval van de ketel, ook zonder storingen...

Zie het nu ook dat drinkwater normaal niet bij CV water kan komen
Dan misschien een lekje in de warmte wisselaar, groen is het drinkwatercircuit;

Peultje

Druk in drinkwaterleiding is altijd hoger dan in CV watercircuit. Anders zou je de CV immers niet vanuit de drinkwaterleiding kunnen vullen. Bij een lek in de spiraal in de boiler neemt dus de druk in het CV circuit toe.
Rode V70 R AWD 1999 B5234T8

V70geRwin

Citaat van: Peultje op 12-08-2016 18:01:42
Druk in drinkwaterleiding is altijd hoger dan in CV watercircuit. Bij een lek in de spitaal in de boiler neemt dus de druk in hey CV circuit toe.

Dan weet ik het ook niet meer Sander.

BBS

Soms "hangt" de elektronica wel eens en doet ie niks meer. Een simpele reset of de stekker uit de wandcontactdoos halen voor tenminste 10 minuten wil dan ook uitkomst bieden.
Volvoloos....

Sbv

vanavond thuis stond de druk op 1,5 bar en even snel getest kwam er warm water uit de douche. Morgenochtend maar echt testen als ik ga douchen

razorx

Citaat van: BBS op 12-08-2016 15:16:24

Dit kan ik uit eigen ervaring bevestigen.

Sbv

Update: Hedenochtend lekker warm onder de douche. Mogelijk dat de te lage druk in de ketel de oorzaak is geweest. Voorlopig even kijken hoe het blijft.

Dank voor de tips en meedenken