Problemen met het omleggen van de multi riem

Gestart door MalcomX, 15-08-2016 14:03:03

Vorige topic - Volgende topic

MalcomX

Dag,

Dit weekend de dynamo vervangen van de auto van mijn vriendin. Een late V70 classic op benzine van januari 2000.

Dankzij de goede beschrijvingen op dit forum lukte dat prima, echter ik had grote moeite om de multiriem er weer om te krijgen. De ontspanner heb ik wel tien keer naar rechts omgedraaid en in de laatste poging lukte het me.

Mijn vraag is of de ontspanner nu nog wel goed zijn werk blijft doen nu deze continu naar rechts is gedraaid. Maw kun je zo spanner ook vernielen. Viel mij op dat hij bij de laatste poging al niet geheel meer naar rechts kon.

Wat is de goede manier om een multiriem erom te krijgen, is daar een volgorden voor.

Gr G

pcpg.janssen

Je kunt een spanner wel slopen, maar als de riem mooi strak ligt (je kunt er eventueel wat op drukken met je handen/vingers) en niet piept/slipt, hoef je je daar geen zorgen om te maken.

V70geRwin

Mijne ook helemaal "ontspannen" i.v.m. dyno wissel en daarmee denk ik wel om zeep geholpen.
Het oogt nog ok maar de druk was minder (omleggen ging wel erg makkelijk) en hij tsjilpt.
Mag het ook een keer na 315k

Binnenkort even de spanner en rol vervangen.

MalcomX

Ok dank voor de antwoorden. Hij piept niet dus ik denk dat ik hem net niet gesloopt heb.

De riem ging er wel heel erg moeizaam om zeg.

razorx

leons850

en een nieuwe gaat daarna nog zwaarder. ;D
Ik heb recent ook een nieuwe geplaatst, ik moet nog steeds een keer mijn tool verlengen wat zo is die niet "even" met 1 hand te houden.

Ik doe altijd als laatste om de stuurpomp, leg het eerste stuk om de achterzijde en trek aan de voorzijde hem er omheen. lukt net met 2 handen. (1 op spanner want vast houden lukt wel, 1 om te trekken).
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

Lunadust

Spanner is met steeksleutel 17 goed op te spannen dacht ik, dan riem erom en als laatste om de stuurpomp.
Ik snap niet helemaal waarom het zo moeilijk zou moeten zijn, nog nooit problemen mee gehad.
Techneut, geen dichter.

leons850

Citaat van: Lunadust op 16-08-2016 14:14:58
Spanner is met steeksleutel 17 goed op te spannen dacht ik, dan riem erom en als laatste om de stuurpomp.
Ik snap niet helemaal waarom het zo moeilijk zou moeten zijn, nog nooit problemen mee gehad.

Jij hebt een andere spanner dan de oude type motoren met spanners. ;)
Verder heb ik niet zo'n blokje maar gewoon een tooltje gemaakt.
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

Lunadust

Citaat van: leons850 op 16-08-2016 14:35:07

Ik heb intussen aan meerdere auto's mogen sleutelen, niet alleen aan mijn eigen.  ;D
Heb er nog niet echt problemen mee ervaren. het word spannend als er geen spanner op zit en je de rek in de riem moet gebruiken.
Techneut, geen dichter.

leons850

Citaat van: Lunadust op 16-08-2016 14:53:07
Citaat van: leons850 op 16-08-2016 14:35:07

Ik heb intussen aan meerdere auto's mogen sleutelen, niet alleen aan mijn eigen.  ;D
Heb er nog niet echt problemen mee ervaren. het word spannend als er geen spanner op zit en je de rek in de riem moet gebruiken.

Dan gebruik jij een duims blokje met sleutel 17 ofzo, die heb ik niet. gewoon een langer tooltje maken. ;)

UserID6342

Citaat van: Lunadust op 16-08-2016 14:53:07
het word spannend als er geen spanner op zit en je de rek in de riem moet gebruiken.
Dat is een drama met die stretchriemen....  Paar weken terug behoorlijk mee aan het vechten geweest bij een Ford Focus, en het ergste is dat Volvo bij sommige types dit systeem ook heeft gebruikt :(  Ondanks het bijbehorende gereedschap (anders krijg je die riem er echt niet omheen bij een dubbele poelie) is het een heel gedoe.

Nu knapte ik al meteen af op het gereedschap wat Gates bij zo'n riem levert (bij die Ford 2 riemen en 2 verschillende setjes gereedschap) en ik krijg volgende week te horen wat Snap-On hiervoor kan leveren als Richard terug is van vakantie.  Maar het is en blijft een takkesysteem om mee te werken....

SB T-5R

Ik dacht dat de "850 motor" met een duims blokje ging.
Ik gebruik een duims naar 3/4 duims verloopje en vervolgens steeksleutel 19 erop.
MY 2000 heb je torx 55 voor nodig om de multiriem spanner te ontspannen.
Eigenlijk torx 60 maar die past vaak niet ivm te lange lengte richting je kokerbalk.

Ik doe altijd verder net als Leon:
Riem klaar leggen over alle poelies.
Schuin langs de spanner laten lopen en nog niet op de stuurpomp.
Heb je de spanner eenmaal terug gedraait hou je hem vast met 1 hand. Zo ver mogelijk.
Met andere hand wip je de riem eerst onder de spanrol zelf.
Daarna wurm je hem over de stuurpomp poelie heen.
Ene keer gaat wat sneller dan de andere keer maar nog nooit echt problemen mee gehad.
Zorg dat tijdens het wurmen op de laatste poelie de riem wel strak over de andere poelies ligt.
Anders kom je lengte tekort.

Er zijn vast nog meer manieren maar deze werkt voor alsnog perfect bij mij. (Zowel m4.4 als ME7)

haasje

Wat vaak het makkelijkste werkt is als laatste de riem leggen over een poelie/rol zonder ribbels of kijken voor een poelie waarvan de buitenste rand het kleinst is.