HOWTO: Magneetkoppeling Airco afstellen

Gestart door Arius, 01-07-2011 22:55:27

Vorige topic - Volgende topic

rjverbrugh

Pff, even afstoffen uit de krochten van het forum. Mijn airco hield er laatst ook ineens mee op( deed het verder al 4 jr probleemloos). Was redelijk warm buiten. Bij wat minder warm deed ie het weer. Toch maar eens de speling meten, 0,9mm, dus ruim te veel.
Dus ook maar eens de koppeling checken. Iemand nog m5x25 zeskant boutjes liggen in de buurt van Zaltbommel? Kan natuurlijk ook even de check doen met de tiewraps, dan weet ik of het echt aan de koppeling ligt. En dan pas ding eraf.

RoelNL

V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

rjverbrugh

Kon ze zo niet op de site van Hornbach vinden , en die heeft er wel veel. Ga er wel even langs .

V70R^2

Als het niet lukt, ik ben vandaag op de terugweg vanuit 40°C vakantieadres en kom erachter dat ik na 250.000km de koppeling nogmaals moet bijstellen  :eusa_whistle:

Indien je er niet uit komt, ik ben er zaterdag weer in Leerdsm net boven Zaltbommel en heb een setje voor de koppeling af te stellen met micrometer om de dikke van de ringen te moeten.

rjverbrugh

Geweldig! Ik kijk nog even of ze morgen bij de Hornbach de boutjes hebben(moet er toch langs), en if not kom ik graag een keer langs.

volvobug

Citaat van: rjverbrugh op 17-08-2023 20:14:19Geweldig! Ik kijk nog even of ze morgen bij de Hornbach de boutjes hebben(moet er toch langs), en if not kom ik graag een keer langs.

Zorg dat je minimaal 8.8 boutjes hebt, geen 4.6 of 4.8 bouwmarkt bagger.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

rjverbrugh

Boutjes gevonden, 5x20 en 5x30, 25 hadden ze niet bij de Hornbach. Dat zal wel de 30mm inkorten worden, 20 zal wel tekort zijn maar hen
B ze maar beide meergenomen ( schade was €0,53). En 8.8 op het kopje.

Maar hoe kom je bij die poelie? Ook het binnescherm wegklappen levert weinig extra ruimte op. Kom er met mijn worstenvingertjes niet echt bij. Laat staan dat ik die m6 los krijg. Heb wel zo'n slijachijding, maar kom er met mijn handen niet bij.

volvobug

;D

Windgeleider onder voorbumper verwijderen en linksvoor op je rug gaan liggen. Benen richting achterkant auto, dan kun je met je rechterhand tussen duim en wijsvinger een boutje in de poelie draaien. Zodra je twee boutjes in de poelie hebt kun je die gebruiken als tegenhouder om de centrale bout met een ringsleutel te lossen. Dan weer verder met het derde boutje.
Beetje WD40 op het boutje voor montage helpt, de gaatjes waar de draad in getapt is zitten vol met droog stof. De rest van de procedure is strikt geheim, anders verziek ik mijn eigen handel  :eusa_whistle:  :angel:
Handtekening? 85011806 en Saffronie.