850 Platinum Limited Edition

Gestart door Hengeveld, 10-10-2016 20:13:37

Vorige topic - Volgende topic

Hengeveld

Hoeveel Platinum Limited Edition 850's in kleur White Platinum/Polar White Pearl (424) zijn er bekend in Nederland of Europa? Ze zijn vooral in Amerika, omdat ze voornamelijk daar geleverd zijn. Het was een speciale versie in 1996 ter ere van het 70 jarig bestaan van Volvo (de eerste Volvo rolde in 1927 uit de fabriek, maar in 1926 werden al de voorbereidingen getroffen).
Deze speciale uitvoering was altijd een T-5 en vrijwel full options, zoals de T-5R.
Leuk weetje: een deel van het T-5R ontwikkelteam in Zweden reed in Platinum Editions. bron: Jan Klaver

Standaard op Platinum Limited Edition:
Kleur: Polar White Pearl / White Platinum (424)
T-5
Spoiler voor sedan, niet voor de estate.
16" Persus-velgen.
Schuif/kanteldak
Volleer, zwart of beige.
Elektrische stoelen met geheugen links en rechts.
Electronic Climate Control
Cruise Control
Mistlampen voor
Koplampwissers
Stoelverwarming voor

Optioneel (net als voor T-5R):
Standkachel
Achterbankverwarming

Productie aantallen voor kleur 424:
CiteerThe 424 is called Polar White Pearl in the production files.
1260 sedans were made, all sent to US and Canada.
Wagons: 1005 made, large majority to the US, a handful to Sweden and maybe 50 to Japan.
Bron: Volvo Heritage, mail 10-10-2016

Lijstje bekende Platinum Limited Editions in Europa:

#NaamModelTransmissieInterieurKentekenLand
01Hengeveld854ATzwartKN-351-KNL
02?855??PPR051S
03Hengeveld855ATzwartNK-319-HNL
04Emil Norén855ATzwartPEF090S
05 ? 855ATzwartPJY281S

Volgens een site van Volvo zou de Platinum Edition niet altijd in Polar White zijn geleverd, maar een luxe-pakket zijn waarbij kleur Polar White of Pearl White Platinum een optie zou zijn. Dit is niet juist: de Platinum Limited Edition is alleen in Platinum White (424) geleverd en andersom is een 850 in kleur Platinum White altijd een Platinum Limited Edition.
Zie ook de brochure en informatieblad/memo aan Noord-Amerikaanse dealers op pagina 3 van dit topic.

Correcties en aanvullingen van harte welkom!

big ben

Mooi!  

Ga ik weer volgen, je bent de eerste met een Platinum Edition (denk ik). Past mooi bij de andere " special's)

8)

dielie850

Iemand die ik op facebook had die had een 855 platinum.
Weet alleen even niet meer waar die vandaan kwam maar dacht van Zweden.

dielie850

Kan me trouwens ook nog herrinneren dat er een paar jaar terug op MP een pearl white 855(R) stond met wat voorschade.
Weet niet zeker of dat een platinum was maar in de advertentie stond 850R pearl white :eusa_think:

V70R^2

Heb jij die duitse gekocht? Ik hem hem vorige week laten staan.. Even geen tijd; te veel ;D

elianmars

Eigenlijk twee weken te laat. Ik had 'm graag gezien op de 25 jaar 850 meeting 8) ;D

Hengeveld

Citaat van: V70R^2 op 10-10-2016 22:15:24
Heb jij die duitse gekocht? Ik hem hem vorige week laten staan.. Even geen tijd; te veel ;D

Gelukkig maar, voor mij 8)

Citaat van: elianmars op 10-10-2016 22:23:47
Eigenlijk twee weken te laat. Ik had 'm graag gezien op de 25 jaar 850 meeting 8) ;D

Had mij maar twee weken eerder op die advertentie gewezen dan ;)

UserID6342

Erg mooie auto, vaak gezien in Goch zelf ;D.  Stond naast het huis waar mijn kameraad woont ;D ;D

Hengeveld

Grappig, it's a small world :)

T5-4life

Weer een bijzondere! Voor de collectie?
C70 T5 coupe LPI 1998 413 dkm
C70 T5 cabrio 2000 236 dkm
S80 D5 2005 325 dkm

Hengeveld

Citaat van: T5-4life op 10-10-2016 23:28:47
Weer een bijzondere! Voor de collectie?

Als er animo voor is, misschien maar eens (met de club/forumleden) een 850-museum oprichten? ;D

Boeijke

Gefeliciteerd Ilja.
Mooie koop.

BBS

Prachtige wagen Ilja :eusa_clap: :eusa_clap:

En weer is het je gelukt om een zeer bijzonder exemplaar te bemachtigen :eusa_clap:
Volvoloos....

arjen850

Ik heb hem zojuist kunnen bekijken ;D voor mij voor het eerst dat ik deze kleur heb gezien. Erg mooi :eusa_clap:

Hengeveld

Dank jullie wel. Haha, leuk dat je weer langs kwam rijden Arjen. Net te vroeg voor een kopje koffie, maar op een normaler tijdstip ben je altijd welkom  :)