Vreemde "tok" bij rijden over drempels

Gestart door Michaell, 16-10-2016 10:47:31

Vorige topic - Volgende topic

Michaell

Bedankt allemaal! Het gevoel wat ik alleen al kreeg bij het losmaken van 1 roestig boutje is het beste te omschrijven volgens dit plaatje:

Laat staan het gevoel toen het probleem eenmaal opgelost was!  :eusa_dance:
Creeert ook een band tussen mens en machine!  ;D

Citaat van: yannickdv op 02-11-2016 22:39:41
Goed bezig! Ik heb op moment een soortgelijk getok bij een hobbelig weggetje, samen met een gebrom bij vermogen vragen, voor in een bocht naar links (bij weinig en veel vermogen).

Vermoedde eerst de homokineet, dus andere as gehaald en die er onder gezet. Probleem is er nog steeds. Nu zitten zoeken en komt steeds vaker dit verhaal van die motorsteun terug.

Heb er net een besteld in de UK voor iets meer dan 20 euro, een Febi. Dat maar eens proberen, origineel kan altijd nog. :) Maar ongelooflijk hoeveel prijsverschil er in die dingen zit, eenzelfde bij winparts 110 euro, skandix weer 24 maar daar staat geen merk bij.

Op hoop van zegen, ik denk dat ie maandag binnen is. Dit topic geeft me nog meer moed haha.

Ik zou niet zomaar dingen vervangen tot je er zeker van bent.  Zonde geld, ook al is met maar 20,- ex verzendkosten. ::) Ik heb er ook flink naar moeten zoeken voordat ik hier op uit kwam. In mijn geval hoorde ik een duidelijk tok geluid door de motor met de hand flink op en neer te wiebelen voordat ik onderdelen ging bestellen (wat ook vrij makkelijk ging). Na een visuele inspectie van de onderste motorsteun was erg duidelijk dat deze volledig rot was (lag letterlijk uit elkaar). Hierdoor wist ik dat dit de boosdoener was en kon ik met zekerheid nieuwe bestellen. Anders kon het nog wel eens een duur grapje worden.

Ik heb gezien en geleerd dat er best veel componenten aan het werk zijn bij de stuurinrichting. Er zijn veel dingen die kunnen rammelen of tokkende geluiden kunnen maken.
Die motorsteunen van mij waren vrij duur (ik heb boven en onder vervangen), maar ik had expres voor een dealer onderdeel gekozen, omdat ik op diverse sites klachten hoorde over de goedkope steunen (in de zin dat ze binnen een jaar weer defect waren).
Filmpje vervangen motorsteun: https://www.youtube.com/watch?v=kG9e0vjoSUU

Heb je beide wielen al van de grond gehad en gekeken of er nergens speling in zit?
Ik heb zelf beide wielen van de grond gehad en de auto op steunen gezet, omdat ik heb geleerd dat als je maar 1 kant optilt er veel spanning komt op de stabilisatorstang en deze hierdoor op slot zet waardoor je mogelijke speling niet meer kunt voelen. Met beide wielen op steunen staat er geen spanning op en als er speling in zit, voel je die direct.

Het volgende fimlpje heeft mij goed geholpen bij het nalopen van de volledige stuurinrichting en wielophanging. Zeker een aanrader:
https://www.youtube.com/watch?v=scFbb43fwqk

In dit filmpje kwam Eric ook uit op een rotte motorsteun. Zoedoende kwam ik op het idee deze ook te controleren. Zou ik anders nooit aan gedacht hebben.  :)