Vreemde "tok" bij rijden over drempels

Gestart door Michaell, 16-10-2016 10:47:31

Vorige topic - Volgende topic

Michaell

Hoi Allemaal,

Sinds begin vorige week valt het mij op dat als ik over redelijk hoge drempels rij ik een metaalachtige "tok" hoor bij het linker voorwiel.
Tevens is het ook niet altijd hoorbaar. Maar ik geloof niet in problemen die vanzelf verdwijnen. Dus ik wil op onderzoek uit.

Ik heb al even gezocht en zie dat de draagarmen van dit type auto een zwak punt zijn. Maar ik kan niet echt vinden hoe ik kan controleren of de draagarm, stabilisatorstang en/of de schokdemper het probleem zijn. Als ik iets ga vervangen wil ik natuurlijk zeker weten dat het probleem ook in het betreffende onderdeel zit. Mijn geldboom bloeit namelijk al jaren niet meer.
Ik ben een n00b hierin, maar heb wel 2 rechter handen. Maar waar moet ik op letten bij dit probleem?

Ik heb tijdens het rijden al wat kleine dingetjes gedaan om te kijken wat er gebeurd om verkeersarm terrein (gevonden via de zoekfunctie).

Hard accelereren (met warme motor natuurlijk) gaat goed. De auto trekt niet naar links of rechts.
Hard remmen geen probleem. Auto blijft gewoon recht doorgaan, zelfs met de ABS activatie. Wijkt niet naar links of rechts.
Achterruit rijden gaat zonder bijgeluiden en normaal voorruit rijden ook.
Bij een harde bocht naar links of rechts is geen geluid hoorbaar (zowel voor als achteruit getest).
vlakke drempels en slecht wegdek gaat ook prima. Geen geluiden.
Bij normaal voorruit rijden kan ik tevens het stuur loslaten. auto blijft netjes recht rijden.
Ter extra info: De auto is 4 weken geleden uitgelijnd bij een garage (ivm vreemde slijtage voorwielen die binnenkort vervangen gaan worden. De binnenkant is versleten. Buitenkant is OK. Maar er komen binnenkort toch 4 nieuwe winterbanden op en dan gaan deze naar de stort).

Maar hier in Nunspeet hebben we 1 redelijk steile drempel op mijn route en dan hoor ik een "pok" wat klinkt alsof 2 grote massieve stalen delen elkaar even aantikken.
Het geluid komt overduidelijk van het linker voorwiel.

Deze middag ga ik het voorwiel opkrikken en verwijderen. om even poolshoogte te nemen.
Heeft iemand tips en te proberen en/of al een idee wat dit zou kunnen zijn?

Auto is een Volvo 850 2.5 10V Station uit 1996

triton

Haal even je stabistokje eraf , en ga weer rijden .
Grote kans dat je niks meer hoort en dus het probleem getackeld is
Professioneel raddraaier

classicT5

cornelis-b

Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij

Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

Michaell

Bedankt voor deze suggestie! Ik ga dat vanmiddag even proberen. Zo te lezen hebben meer mensen hier ervaringen mee!  :)
Als deze inderdaad rot is zal ik vandaag een nieuwe bestellen.
ik denk dan overigens gelijk 2. Volgens mij als de linker rot is, zal de rechter niet veel beter meer zijn. Ik zag al dat ze de wereld niet kosten.

Ik laat eind van de middag even weten wat het resultaat is!

classicT5

En best goed merk pakken, meeste imitatie is zooi m.i. en snel #. Lemfoerder is voor zover mij bekend het oem merk, of anders bij de dealer.

razorx

Het kan ook zijn dat je subframe bouten ietsje aangedraaid moeten worden. Met de jaren komt dat ook voor.

BBS

Ik heb ze van Delphi (Brezan) en dan specifiek van een peugeot. Type weet ik zo niet meer had ik van Dirk meegekregen om die te bestellen.
Kosten een paar tientjes en zijn een fractie langer dan de standaard Volvo endlinks. Daardoor valt het stuur ook een iets eerder terug naar de middenstand en persoonlijk vind ik dat net iets lekkerder sturen.
Volvoloos....

Piet

Kan ook nog je linkerveerpootlager zijn.

Michaell

Deze middag wiel eraf gehaald en alles goed bekeken.
Alles "lijkt" er goed uit te zien. Geen gescheurde rubbers op de aandrijfas, schokdemper en stabilisatorstang. Tevens is de schokdemper mooi droog bij de veerpoot en onder het rubber wat tussen de veer zit is het schoon.
Tevens geen speling op het wiel. Zowel horizontaal als verticaal en loopt lekker vrij.
so far so good.   :eusa_shifty:

Het is mij alleen niet gelukt de stabilisatorstang los te krijgen voor een diepere inspectie en klein stukje testen zonder. Alles zit muurvast gerot.......... Ik heb met WD40 geen beweging in deze moer gekregen en er is niet genoeg ruimte om een cheaterbar te gebruiken. Ik vrees dat ik een impactsleutel nodig heb, alleen die heb ik niet (al wil ik die wel aanschaffen). De moer is gelukkig niet rond geworden.

Alle overige bouten zien er net zo uit moet ik zeggen. Dit kon nog wel eens een klus worden om iets los te krijgen.
Ik had voor alle zekerheid al geprobeerd het een en ander vast te draaien, of in iedergeval te kijken of alles goed vast zat. Maar alle moeren zitten muurvast geroest.  :-[

@classicT5
Ik heb bij Winparts de keuze uit de volgende merken:
ABS (€13,10 ps)
Febi Prokit (€14,85 ps)
RTS (€12,88 ps)
TRW (€34,40 ps)

https://www.winparts.nl/onderstel-aandrijving/stabilisatorstang/volvo/850-stationwagen-lw-bouwjaar-1992-04-1997-10/c1710-388-11134.html
(Kenteken: PP-HP-31)

Welke zou je aanbevelen?
Anders moet ik even naar Harderwijk (hier zit de dealer)

V70geRwin

Ff de.slijptol erop.
Geeft meestal ook aan dat ze er al lang onder zitten als ze zo vastgeroest zitten.

Trw zou ik van deze kiezen maar vraag ook de dealer eens wat ze kosten.

Piet

Als het de rammelstokjes zijn moet je er duidelijk speling op kunnen voelen.

V70geRwin

Ligt je uitlaat niet op het midden plaatje onder de auto?

classicT5

Bij mijn laatste keer had ik last van rammelstokjes (merk moog hevay duty), 40d oud, geen speling niets. Toch maar vervangen voor lemfoerder en geluid was weg.

Zelfs los naast de auto niets te zien of te voelen....

Van die merken die je noemt heb ik geen ervaring, febi wel met andere dingen en dat is goed.

Piet