schuren en "kloppen" van koppeling

Gestart door JanvD, 19-04-2005 21:22:36

Vorige topic - Volgende topic

JanvD

Ik heb een maand of 2 geleden van een Volvo dealer een 850 uit 96 gekocht met 160.000 op de teller. Het rijdt fantastisch maar ik blijf een probleem houden met de koppeling. Vanuit stilstand wegrijdend hoor ik vaak een irritant schurend geluid, met name heuvel-op is 't goed te horen. Het rare is dat het geluid zich niet altijd voordoet en soms zowel bij koude als warme motor te horen is. Ook hoor ik bij in stilstand in de 1 zetten soms een duidelijke "klop" of tik, en voel dat ook in 't koppelingspedaal. Maar ook dit probleem doet zich niet altijd voor.

Volgens de dealer zit het in de koppeling en is 't een bekend fenomeen bij de 850. Volgens hem zit het in de koppelingsplaten, maar valt het niet onder de garantie want er is geen sprake van een technisch defect. Hij beweert dat het geen kwaad kan en is desnoods bereid op dit punt een verlengde garantie te geven. Maar het zit me toch niet lekker. Ik rij al 20 jaar Volvo (dit is mijn eerste 850) maar zulke rare geluiden heb ik nog nooit meegemaakt. Het vergalt mijn plezier van 't rijden wel, hoezeer de auto mij verder ook bevalt.

Mijn vraag: klinkt dit bekend in de oren van forumgebruikers, is 't normaal, en wat is er aan te doen? O ja, ik heb inmiddels opdracht gegeven de koppeling te vervangen (werd tegen kostprijs aangeboden door de dealer).

Dank voor je reactie.
Jan

Viper850

Ha, ik heb precies hetzelfde probleem. De koppeling is redelijk lastig te doseren en grijpt abrupt aan met een bonk (aan/uit koppeling). Ook dat harde schurende geluid, waardoor het lastig wegrijden is zonder dat iedereen je aankijkt. Het beperkt echt het plezier van het rijden in de 850. Combigarage zegt dat het idd het druklager is, maar verder geen kwaad kan. Ik twijfel echter aan de kwaliteit van de koppeling en wil graag weten of ie vervangen moet worden (heb nog 2mnd garantie op motor+aandrijving).

thuur

Volgens mij is dan de drukgroep gewoon versleten! Mag ik vragen welke km-standen we het over hebben?

Bovag garantie dekt ook slijtageonderdelen (kijk maar op hun site). Ik zou er niet mee akkoord gaan. Defect is defect toch? Ook al koppelt de auto verder goed.

Gr 8)

Viper850

Thuur, de mijne staat nu op 241.000km.
Ik heb trouwens geen bovag garantie(was ie niet duur genoeg voor :) )
Het is bij vervanging zeker verstandig om koppeling ook direct mee te nemen? Ben ondanks de garantie toch wel benieuwd naar de kosten van dit alles.

thuur

Citaat van: Viper850 op 20-04-2005 09:25:01
Thuur, de mijne staat nu op 241.000km.
Ik heb trouwens geen bovag garantie(was ie niet duur genoeg voor :) )
Het is bij vervanging zeker verstandig om koppeling ook direct mee te nemen? Ben ondanks de garantie toch wel benieuwd naar de kosten van dit alles.

Een dealer zit ook bij de bovag, ik weet niet waar je m gekocht hebt?

Jahaa, altijd koppeling meenemen! Meerprijs van het materiaal weegt niet op tegen de arbeidskosten (houd het op 6 uur werk *slik*). Kan ook wenselijk zijn je krukaskeerring mee te nemen, die kost 35 euro maar ik geloof dat Dennis een goede reden had om m niet mee te nemen, maar dat zou je even aan Dennis moeten vragen.

Gr 8)

[edit] koppeling houdt het vaak 3 tot 3,5 ton uit, maar de drukgroep is vaak al ver versleten bij 2 ton. Houdt nathuurlijk verband met rijgedrag (voet op de koppeling, vlot schakelen) en trekken van vrachten (Caravan e.d.) [/edit]

Viper850

thuur

Als je de eerste koppeling/drukgroep er nog in hebt zitten (gaat het pedaal ook zwaar?) dan lijkt het me niet onmogelijk dat je onderhand toe bent aan een nieuwe koppeling/drukgroep... Hoe spijtig ook gezien de prijs..

En dan heeft de drukgroep het nog best lang uitgehouden.

Gr 8)

Viper850

Pedaal gaat niet uitermate zwaar. Gewoon lekker zwaar(als je begrijpt wat ik bedoel). Het zit em vooral in dat schurende geluid en dat abrupt aangrijpen vooral 1e, 2e en achteruit-versnelling. Je hoort bij het aangrijpen dan een bonk en dat trilt door de auto.

thuur

Ik vrees voor je drukgroep, zoals gezegd :'(

We horen graag hoe het verder loopt...

Gr 8)

toycar

:-X
Net laten maken. Ik had hetzelfde probleem. Bleek dat de koppeling nog wel effe meekon, maar dat lager en drukgroep rijp voor de schroot waren. Over het al dan niet preventief vervangen van een niet lekkende keerring lopen de meningen uiteen. Ik heb het in ieder geval niet laten doen.

Viper850

Ga eerst nog ff informeren bij de garage waar ik nog garantie heb.

TTT242

En ik denk dat ik me stilaan ook bij deze koppel-groep kan gaan aansluiten.... bij het stilleggen van de motor en soms ook bij schakelen hoor ik een piepgeluid, precies of een ronddraaiende schijf ergens tegenkomt. Volgens mij is het de drukgroep. Het doet zich niet altijd voor maar als ik de wagen stilleg dan hoor ik het goed. Zou dit ook de koppeling/groep/lager kunnen zijn? Verder schakelt hij nog zeer goed maar de versnellingen komen al wat harder in... kmstand is nu 261d km, niet slecht zou ik zeggen.
V70 Classic 2.5T LPT LPI  >>> V70N T5 Lpi Black Sapphire

meyerink

Beste Jan,
Ik heb exact het probleem dat jij beschrijft. Afgelopen januari heb ik een 850 estate gekocht bij een volvo dealer . Na enkele dagen een duidelijk schurend geluid in de koppeling. Ik weet niet wat het is, de drukgroep, koppelingsplaten? Ik ben drie keer terug geweest bij de dealer. Werd me telkens verteld dat de auto 170.000 km heeft gereden, dat er niets aan de hand is en een geluidje niet helemaal zo hoort maar totaal geen kwaad kan (ze willen er eigenlijk niets aan doen, en ik krijg het gevoel dat ze het gezeur vinden). Zoals je schrijft gaat het rijplezier wel totaal verloren op deze manier. Wat ik ook denk te voelen itt tot de dealer die ook proefritten heft gemaakt is dat ik vermoed dat de koppeling in elke versnelling hard aanpakt waardoor je een soort bokkerigge overbrenging krijgt. Als je een slome rijstijl aanhoudt is dit niet zo. Verbeeld ik me dat dan of is dat inherent aan dit probleem. Kortom, is dit dus wel degelijk slijtage, en rest me niets anders de koppeling te vervangen? Wat zijn de kosten als de dealer vindt dat er eigenlijk niets aan de hand is. Heb je dan ondanks BOVAG garantie toch een poot om op te staan?

Graag advies,
Jules

Viper850

Jules, als je Bovag-garantie hebt wordt het natuurlijk een ander verhaal. Dan mag je reparatie verlangen, lijkt mij. Eventueel met bijbetaling als je het hele zootje laat vervangen. Bel anders eens met de Bovag of ANWB voor info en advies.

meyerink

Bedankt voor je snelle antwoord. Heb je enig idee wat vervangen van koppeling en drukgroep gaat kosten? Hij gaat toch terug over twee weken vanwege een lekkende kruiskop-kering links voor, moet daar zoveel voor los dat vervangen van koppeling misschien dan ook een goed moment is?
Jules