motor start niet, ondanks vonk/timing/brandstof/lucht/compressie OK

Gestart door fransb85, 23-10-2016 19:22:08

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

fransb85

ook al in mijn blog deze vraag gepost:

blokwissel uitgevoerd, auto liep prima.

auto rijdend naar binnen gezet (op LPG) en nog even de luchtfilterbak eraf om nog wat olie in de versnellingsbak bij te vullen. Vervolgens wil de auto met geen mogelijkheid meer starten!

- startmotor draait
- bougies vonken
- benzine komt in de cilinders, injectors 'pulsen' (met een lampje getest) en brandstofpomp gaat aan.
- distributietiming staat gewoon goed (uiteraard nog een keer gecheckt)
- compressie (koud) op alle cilinders 8-10 bar
- alle stekkers aangesloten
- MAF stekker naar ECU connector doorgemeten, geen draadbreuken
- andere ECU geprobeerd, geen resultaat
- rotor zit goed op de nokkenas, 'halve kommetje' van de nokkenaspositiesensor zit er ook goed op.
- geen lambdalampje. O2 sensor is nieuw.

op internet wat gelezen over zgn. 'lawnmower syndrome' maar ook daarvan niks wijzer geworden (wat vaag verhaal over verzopen motoren die oliefilm van de cilinderwand wegspoelen en dan te weinig compressie hebben, kwakje olie in de cilinders en dan doorstarten, geen effect) .

het meest bizarre is dus dat de auto rijdend binnenkomt en 10 minuten later niet meer start, terwijl er niks veranderd is. en er is dus vonk, benzine, compressie, timing en lucht (allemaal gecontroleerd). immobilizer is het niet want dan draait de startmotor niet rond (ook aan en uit gezet met de bijbehorende afstandbediening), doet wat hij moet doen).

ik ben volledig door mijn ideeën heen, iemand nog met ervaring en goede input?

nokkenaspositiesensor? krukaspositiesensor?

Jurijn R

Nokkenassensor moet werken om te starten. Even uitwisselen dus ;-)

UserID6342

Heeft geen zin want er is vonk op de bougies ! Is het ding niet gewoon verzopen ?  Probeer eens goed door te starten met gaspedaal op de grond, wel lang genoeg even volhouden en vooral niet pompen met het gas.  Of proberen aan te trekken in zijn 2.

Lunadust

2e accu eraan zetten met goede startkabels.
Starten met plankgas.
Net zo lang tot ie loopt.

Al een aantal keren gelukt, langste was 5 minuten doorstarten.
Techneut, geen dichter.

Piet

Met minutenlang achter elkaar starten kun je de windingen in je startmotor best heel goed veranderen in een smeulende klomp koper.
Als je een handbak hebt is het beter om hem te proberen aan te slepen.

fransb85

Citaat van: Lunadust op 23-10-2016 19:55:49
2e accu eraan zetten met goede startkabels.
Starten met plankgas.
Net zo lang tot ie loopt.

Al een aantal keren gelukt, langste was 5 minuten doorstarten.


al gedaan. ik zal het aanslepen proberen. maar ik kan er echt niet bij, zelfs na een nachtje staan wilde hij dus niet starten...

BBS

Ik heb het ooit 1x gehad met de Altijd Weer Donderen dat tie ook niet meer wilde starten. Wat je ook probeerde geen enkele sjoegel. Startmotor draaide gewoon rond maar never nooit niet aanslaan. De auto met de afstandbediening op slot gedaan en weer van slot gehaald. Deur open gedaan en weer dicht en proberen te starten.
En wat denk je? bij de eerste klap van de startmotor aanslaan. :eusa_wall:
Blijkbaar gooide de startblokkering roet in het eten....

Later ook nog eens een keer weer gehad.
Volvoloos....

classicT5

Met dat doorstarten zet je wel je cat vol met benzine en loop je toch het risico dat die verbrand? Staat me bij dat je autos met cat ook niet mag aanslepen om dezelfde reden.

Wel een baalverhaal, kan me je frustratie voorstellen.

Hengeveld

Je zegt: injectoren pulsen en benzinepomp draait. Maar heb je wel benzinedruk? Komt er daadwerkelijk (voldoende) benzine in? Hoor je niet de LPG-pomp in plaats van de benzinepomp? Zit er wel benzine in je tank?

petrolhead2.5

#9
krukaspositiesensor in orde? stekker correct aan gesloten? bedrading oke? Geen tanden uit vliegwiel? Zal niet de eerste keer zijn dat deze roet in eten gooit.

fransb85

Citaat van: Hengeveld op 23-10-2016 22:09:30
Je zegt: injectoren pulsen en benzinepomp draait. Maar heb je wel benzinedruk? Komt er daadwerkelijk (voldoende) benzine in? Hoor je niet de LPG-pomp in plaats van de benzinepomp? Zit er wel benzine in je tank?

Geen pomp, dampgas met sequentiële injectie. Benzine genoeg, auto startte vlak daarvoor nog prima.

Als die positiesensoren kapot zijn vonkt hij toch niet? Nogmaals, ik heb hem erin gereden en tien minuten later start hij niet meer....

leons850

Ik heb ook eens een probleempje met starten gehad, aannames is dan niet de manier om het op te lossen.
Zou toch eens brandstofdruk gaan meten. en wat relais nalopen.
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

Hengeveld


nieuwe_arjan

Citaat van: fransb85 op 23-10-2016 19:22:08
op internet wat gelezen over zgn. 'lawnmower syndrome' maar ook daarvan niks wijzer geworden (wat vaag verhaal over verzopen motoren die oliefilm van de cilinderwand wegspoelen en dan te weinig compressie hebben, kwakje olie in de cilinders en dan doorstarten, geen effect) .

Is mij overkomen met de volvo, van starten met compressie naar bijna zonder compressie.
Hart vliegt in de keel: what the f**k, alle compressie weg? ???
Toen ging het 'verzopen lampje' bij mij branden, plankgas doorstarten :eusa_pray: en .... reutel reutel proest reutel ...... jaaaaaaa weer leven :eusa_dance:

fransb85

auto bij de garage gezet, ik heb even geen zin meer in deze ellende