Veerpootbrug voor: dikke aanrader

Gestart door Paulsson, 06-11-2016 10:57:13

Vorige topic - Volgende topic

UserID6342

Citaat van: The Demon op 06-11-2016 17:33:44
Citaat van: Paulsson op 06-11-2016 16:46:04
Citaat van: Dirk342 op 06-11-2016 15:31:50
VPB achter heeft zin als je er geen trekhaak onder hebt zitten.... Heb je wel zo'n haak dan heeft die hele brug gal geen enkele zin meer en is weggegooid geld...

Ik heb zo'n haak inderdaad. Niet dat ik een caravan heb maar ik zie het als bescherming tijdens nare parkeerschade en bumperkusjes door anderen.

Op welke manier maakt die haak de VPB achter onzinnig?
Omdat de trekhaak de auto al stijver maakt aan de achterkant?
Ik roep maar wat hoor.
Is ook geheel juist.  Zeker in een sedan merk je geen verschil. Als je al iets merkt is dit puur spiegisch ;D.  Het kan in een estate iets uitmaken tegen kraken maar voor het torderen is het gewoon te verwaarlozen.

Paulsson

Citaat van: Dirk342 op 06-11-2016 18:19:23
Citaat van: The Demon op 06-11-2016 17:33:44
Citaat van: Paulsson op 06-11-2016 16:46:04
Citaat van: Dirk342 op 06-11-2016 15:31:50
VPB achter heeft zin als je er geen trekhaak onder hebt zitten.... Heb je wel zo'n haak dan heeft die hele brug gal geen enkele zin meer en is weggegooid geld...

Ik heb zo'n haak inderdaad. Niet dat ik een caravan heb maar ik zie het als bescherming tijdens nare parkeerschade en bumperkusjes door anderen.

Op welke manier maakt die haak de VPB achter onzinnig?
Omdat de trekhaak de auto al stijver maakt aan de achterkant?
Ik roep maar wat hoor.
Is ook geheel juist.  Zeker in een sedan merk je geen verschil. Als je al iets merkt is dit puur spiegisch ;D.  Het kan in een estate iets uitmaken tegen kraken maar voor het torderen is het gewoon te verwaarlozen.

Nuttig, thanks! Had er nooit bij stilgestaan dat de trekhaak ook structurele eigenschappen toevoegde, was me niet bewust van hoe het bevestigd is.

Volvo V70 2.4 170 pk NA MT DOP 'Pablo'
Lees de blog over Pablo hier

clk-p

Heeft de volvo origineel dan geen stabilisatiestang zitten als je geen trekhaak hebt dan? (Voorbeeld foto's)

V70R^2

Citaat van: clk-p op 06-11-2016 22:05:50
Heeft de volvo origineel dan geen stabilisatiestang zitten als je geen trekhaak hebt dan?

Die zitten er altijd, voor sportiviteit kan je een stijvere/dikkere monteren, deze zit iets lager in de ophaning, zorg voor meer stabiliteit en minder overhellen.

Die veerpootbrug is om een directer stuurgedrag te krijgen, deze zit dan ook op de veerpoten. Een stijvere carosserie is dan ook mooi meegenomen.

Heb je een trekhaak dan is die stijfheid al flink toegenomen, echter zal in tegenstelling tot wat dirk eigenwijs predikt er wel degeljik nog een toename zijn in stuurreactie/stijfheid met EEN GOEDE vpb OP de veerpoten :) .

clk-p

Citaat van: V70R^2 op 06-11-2016 22:11:48
Citaat van: clk-p op 06-11-2016 22:05:50
Heeft de volvo origineel dan geen stabilisatiestang zitten als je geen trekhaak hebt dan?

Die zitten er altijd, voor sportiviteit kan je een stijvere/dikkere monteren, deze zit iets lager in de ophaning, zorg voor meer stabiliteit en minder overhellen.

Die veerpootbrug is om een directer stuurgedrag te krijgen, deze zit dan ook op de veerpoten. Een stijvere carosserie is dan ook mooi meegenomen.

Heb je een trekhaak dan is die stijfheid al flink toegenomen, echter zal in tegenstelling tot wat dirk eigenwijs predikt er wel degeljik nog een toename zijn in stuurreactie/stijfheid met EEN GOEDE vpb OP de veerpoten :) .

Bedoel op de plaats waar de trekhaak zit eigenlijk

V70R^2

Zinloze plek, daar is een veerpootbrug voor. Een minimale hoeveelheid gewicht en maximaal effect daar letterlijk op de veerpoten. Trekhaak doet meer kwaad dan goed met dat hoge gewicht op zo'n vervelende plek zo ver daarachter ;D

Af fabriek is de volvo 850 al een goed doordachte auto, rijd prima :) maar voor enkele track-heads als ik en andere forummers is er gewoon net ietsje meer nodig, VPB is de eerste kleine stap. Beter nog een kooi inlassen, dan heb je alle stijfheid die je wensen kan en kan je onnodig gewicht eruit slijpen.

V70R^2

edit, ik zie nu je foto's, bij een kleine hatchback is het daar misschien sneller effectief. Bij onze logge lange wagens liever een klein metertje verder naar voren. (en liefst nog een brace van achteras naar het midden, en het voor subframe naarachter, gelijk de C70 cabrio ;) )

razorx

Uit eigen ervaring kan ik het volgende vertellen:
Een vpb doet heel veel bij het insturen in een bocht.

Een brug aan de achterkant doet veel voor het uitsturen. Beide zijn zinnig. En voelen gijn.

De trekhaak helemaal aan de achterkant voegt helaas niets toe aan de torsiestijfheid.

Ik hoop dat ok dit kan uitleggen. Stel je het volgende voor: Een rechthoek. Aan de achterkant probeer je die rechthoek te torderen.

Als die rechthoek langer is kost dat minder kracht en tordeert die sneller.

Vandaar dat een trekhaak die aan het achtereind van onze auto's zit niet als stabiliteits verhogend ding kam werken. Ter hoogte van de achterwielen werkt dat wel. Boven die as is exact het punt waar je die versteviging wilt hebben. En daar doet die versteviging veel. ;)

peteRRR

Bij de sedan zit er onder de hoeden/speakerplank nog een stalen plaat/frame die ook nog eens stijfheid/stabiliteit geeft
aan de body,...en met een VPB komt dat allemaal nog meer tot z,n recht.

Groet

Edit:we hebben een jaar geleden vanaf de kale body inc een rolkooi een crossauto opgebouwd en aan de achterzijde vanaf de
      schokkokers nog eens een buizenkruis en 3hoeken gelast etc,..ding is er alleen maar stijver/stabieler door geworden.
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

LQDI

Fijne vent die Arie, Bedreigingen, scheldkanonnades per PB of Facebook zijn hem niet vreemd. Dan praat ik niet alleen over eigen ervaringen. Tevens is ie na afname niet in staat om op een normale manier een vraag te beantwoorden. Ik gun die man geen cent.  :eusa_silenced:

UserID6342

Citaat van: V70R^2 op 06-11-2016 22:11:48

En hier hebben we elkaar want de meeste VPB achter zitten niet OP de veerpoten (zoals ze dus zouden moeten zitten en dan ga ik ook met je mee qua stijfheid) maar ACHTER de veerpoten en dan op de bodem er tussen in gemonteerd.  En die dingen hebben daar dus totaal geen zin want dan doet een trekhaak meer aan de stijfheid van de carosserie...

Buiten dit alles nog om doet de achterbumper (die alu balk) ook een groot geheel aan de stijfheid van de carosserie.  Wat is het zwakste punt van een 850/x70 classic, precies voor de achterwielen.  Als je daar aan 1 zijde een goede tik krijgt drukt de hele carosserie al om en is de auto zo krom als wat.  Dit komt vaak mede door de bumper / trekhaak, die zorgt ervoor dat het dak gaat knikken en de hele kont omkomt.

leons850

Vlak voor ik swaybars monteerde heb ik ook een vpb achter geplaatst in de S70. Het ding doet niet veel (behalve als kabeloog dienen) maar wel wat. Ik reed elke dag de zelfde lange bocht met 110kmh, hier zit een klein hobbeltje in en dat is precies het moment dat de auto wat stabieler blijft liggen.
Alle kleine beetjes helpen zullen we maar zeggen.
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

Paulsson

Citaat van: leons850 op 07-11-2016 17:06:37
Vlak voor ik swaybars monteerde heb ik ook een vpb achter geplaatst in de S70. Het ding doet niet veel (behalve als kabeloog dienen) maar wel wat. Ik reed elke dag de zelfde lange bocht met 110kmh, hier zit een klein hobbeltje in en dat is precies het moment dat de auto wat stabieler blijft liggen.
Alle kleine beetjes helpen zullen we maar zeggen.

Dat is een mooie anekdote, maakt vergelijking wel makkelijk omdat je dat stuk weg goed kent. Hoeveel is een typische VPB achter qua euro's?

Volvo V70 2.4 170 pk NA MT DOP 'Pablo'
Lees de blog over Pablo hier