M56 of M59 in 850T-5R

Gestart door Marijn Degens, 11-11-2016 13:05:35

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Marijn Degens

Citaat van: peteRRR op 13-11-2016 16:57:30
Weet niet hoe een M59 het doet maar zal elkaar niet veel ontlopen?

Dat zou ik dus wel eens willen weten inderdaad ;D

volvobaksteen

markt in zweden in de gaten houden gaat nog wel eens leuk spul weg

heb toevallig maand geleden een splinternieuwe nog in het krat een m59 bak kunnen kopen kosten bedragen 1200 ex verzending

gereviseerde volvo bakken bestaan niet aangezien volvo geen reserve delen geproduceerd heeft alleen synchromesh lagers en keerringen na
De bakken zijn met originele vermogens en mensen die kunnen schakelen en onderhoud doen vrijwel onverwoestbaar en gaan minstens tonnetje of 8 mee

en van meerdere bakken weer een goeie maken is ook niet te doen want 2 en 3 zijn vaak bij alle bakken naar de gallemiezen getrokken.
als ze er al wat van kunnen maken en op correcte wijze alles afstellen in de bak  ga je toch wel heel snel naar de 600 euro revisie kosten

heb van horen zeggen dat de s60 bj 2000 tot 2008 ook 1 op 1 zouden passen binnenkort dagje op de sloop zo ding eraf pulken en is naast mekaar zetten scheelt toch weer 10 jaar slijtage




Marijn Degens

Citaat van: volvobaksteen op 29-11-2016 00:24:23
markt in zweden in de gaten houden gaat nog wel eens leuk spul weg

heb toevallig maand geleden een splinternieuwe nog in het krat een m59 bak kunnen kopen kosten bedragen 1200 ex verzending

gereviseerde volvo bakken bestaan niet aangezien volvo geen reserve delen geproduceerd heeft alleen synchromesh lagers en keerringen na
De bakken zijn met originele vermogens en mensen die kunnen schakelen en onderhoud doen vrijwel onverwoestbaar en gaan minstens tonnetje of 8 mee

en van meerdere bakken weer een goeie maken is ook niet te doen want 2 en 3 zijn vaak bij alle bakken naar de gallemiezen getrokken.
als ze er al wat van kunnen maken en op correcte wijze alles afstellen in de bak  ga je toch wel heel snel naar de 600 euro revisie kosten

heb van horen zeggen dat de s60 bj 2000 tot 2008 ook 1 op 1 zouden passen binnenkort dagje op de sloop zo ding eraf pulken en is naast mekaar zetten scheelt toch weer 10 jaar slijtage


Okey, duidelijk verhaal!

Johann

Citaat van: volvobaksteen op 29-11-2016 00:24:23

heb toevallig maand geleden een splinternieuwe nog in het krat een m59 bak kunnen kopen kosten bedragen 1200 ex verzending

Alleen de bak of inclusief externe sper?

Citeer
heb van horen zeggen dat de s60 bj 2000 tot 2008 ook 1 op 1 zouden passen binnenkort dagje op de sloop zo ding eraf pulken en is naast mekaar zetten scheelt toch weer 10 jaar slijtage

Qua boutgaten past het. De bakken kennen echter 3 verschillende diameters prise as. Alleen het vroege model past op een 850 koppelingsplaat. Wil je het makkelijk houden zou je om moeten bouwen op een dubbele massa vliegwiel met koppeling welke bij het bouwjaar van de bak hoort. Wil je enkele massa vliegwiel houden dan is het iets meer een puzzel. Alle nieuwere modellen M56 hebben ook een intern hydraulisch druklager. De vroege modellen kun je nog ombouwen naar externe druk cylinder met gaffel voor het druklager. Heb je wel onderdelen van een ouder type bak bij nodig en wat boor en tapwerk.
De schakel gaffels en de aansluiting van de schakelkabels zijn ook anders.

Miyel

#19
Citaat van: Marijn Degens op 13-11-2016 17:30:16
Citaat van: peteRRR op 13-11-2016 16:57:30
Weet niet hoe een M59 het doet maar zal elkaar niet veel ontlopen?

Dat zou ik dus wel eens willen weten inderdaad ;D

Ik heb ook een m59 in de schuur gehad, deze nooit gemonteerd gehad want er kwam een quaife op mijn pad. Heb wel veel geleerd van het uitzoeken. Zo uit mijn hoofd;
de M59 heeft een visco sper met 25% sperwerking. Het 'sper' zit hierbij in de aandrijfas en of deze na x jaar en xx km nog naar behoren werkt??
De M59 is wel moeilijk te vinden en degenen die dat weten vragen belachelijke prijzen. Ze zaten overigens ook in V70 modellen van 98 geloof ik.. Die had ik tenminste in de schuur liggen; hier moesten de montagegaten voor het mechanische druklager nog ingeboord worden.

De Quaife is een wokkelsper met 40% sperwerking. Deze zet je in een m56 met behoud van alle originele delen (aandrijfassen). Het monteren is een makkie, zodra je de versnellingsbak maar op de werkbank hebt liggen.

Er bestaan ook de Drenth platensper voor de m56, deze zijn meer voor circuitgebruik.

Ik heb dus een m56H met quaife aangeschaft. De m56H bleek niet meer in geweldige conditie en heb deze zelf 'gereviseerd'; syncro's etc uit een (diesel) M56LK en een lager- en keerringenset van een versnellingsbakkenreviseur (€150 geloof ik). Montage is niet moeilijk, een werkplaatspers is wel nodig.

Heb het diff nog niet echt geprobeerd (ben nog aan het inrijden) maar het niet aan het stuur trekken bij gas geven merk ik wel!
Ook de 'ombouw' naar hydraulisch druklager ben ik over te spreken, gaat naar mijn idee lichter als de uitwendige koppelingscylinder.
850 T-5R (Currently being renovated and modified)
V70N 2.4 T5 MY05 (Gezinsbak)

Lukaz

Hallo Marijn,

Ik heb enkele maanden geleden via de dealer een gereviseerde m59 bak gekocht.
Ze zijn dus nog wel beschikbaar, zij het alleen in de AWD-uitvoering.
En daar gaat het meteen ook in de kosten lopen.
De bak heeft namelijk een andere steun en daar ie een ander subframe (van een AWD) voor nodig.
Wat voor mij de goedkoopste oplossing leek, werd een hele dure..........

Als ik hen nog eens zou moeten doen kocht ik meteen een M56 en een Quaife.
Werkt beter dan M59 en je hebt geen nieuwe as(sen) nodig.
Het is ook nog sterker dan M59, van belang voor het geval je wilt gaan tunen.
Kortom: niet meer over nadenken en geen M59 toepassen.

Groet, Gerko

Marijn Degens

Bedankt voor de tips! Inmiddels is het zo dat ik inderdaad voor de M56 + Quaife ga ;D