Tikkende kleppen?!?

Gestart door Evilknievel, 27-11-2016 16:28:48

Vorige topic - Volgende topic

razorx

Ik denk dat ik twee problemen had: Versleten lagers die door de constructie op een zeker moment vrij kunnen roteren voordat het echt mis gaat. En de bejaarde oliepomp van dat te oude blok.

Om terug te komen op de oorspronkelijke vraag: Het klinkt heel erg als een kromme drijfstang. Dat zegt niet alles. Dat klinken als.

Neem het geluid onder en boven de motor op. Anyway speculeren helpt ook niet. ;)

UserID6342

Allemaal geweldig maar we zijn ondertussen al 3 dagen verder.... Heeft er nu iemand die motor onder al los gehad ??

Mvh

Niet meer laten lopen iig. En maar gewoon loshalen. Hier laatst ook een 2.3 met een drijfstanglager aan puin. Te lang doorgereden. Lager was niks meer van over, krukas ingelopen, drijfstang ingelopen, drijfstang tegen bus aangekomen, zuiger door de stootrand en een mooi dutje in de kop.
XC90 D%
855 T-5
Renault Trafic
Beta Tools

www.facebook.com/mvhtd

volvobaksteen

is ook niet geheel onverstandig boven de 300.000km een keer je oliepomp te vervangen je komt er heel makkelijk bij mits je goeie poelie trekker hebt.  als je zoiets keer combineerd met distributie, oliepomp zijn de kosten niet

anderhalf bar oliedruk is wel erg laag je mag op ze minst wel 3.5 tot 5 bar oliedruk hebben

UserID6342

Ben het met je eens qua oliepomp vervangen. Te vaak schade gezien door een slechte pomp...

Poelietrekker heb je niet nodig om de pomp te vervangen, mits je het juiste gereedschap hebt.

Stationair een oliedruk van 1,5 bar is helemaal prima en niets mis mee ! Echter moet de druk wel meteen oplopen zodra je gas geeft. Veel turboblokken hebben na een tonnetje of 2-3 stationair een oliedruk van 1 bar bij 90 graden en is ook hetgeen Volvo zelf voorschrijft.

volvobaksteen

ik heb een aangepaste setup en grotere turbo dus ik heb zowieso al voorzorg genomen en een zwaardere pomp erop gezet
ik zit op 3.8 bar boven 2000rpm stationair 1.9-2.0

en heb het ook wel nodig met 2 oliekoelers

maar over juist gereedschap een poelie trekker heb je echt nodig hoor  het is me nog niet gelukt hem eraf te niezen :eusa_whistle:

en voor elke onderdeel een stukje speciaal gereedschap mag wat kosten beter onderdelen voor kopen ;)
vond zo timingset met kleppendeksel knevels voor 8 tientjes al meer als genoeg

BBS

Citaat van: volvobaksteen op 06-12-2016 17:32:36
ik heb een aangepaste setup en grotere turbo dus ik heb zowieso al voorzorg genomen en een zwaardere pomp erop gezet

Heeft de standaard oliepomp van mijn wagen ook hoor. Vanaf een kleine 1900 toeren met warme olie een druk van ongeveer 4 Bar en bij een stationair draaide motor een druk van 2 Bar. Vanmorgen bij -7 bijna 7 Bar bij ijskoude olie en motor ::)
Volvoloos....

UserID6342

Citaat van: volvobaksteen op 06-12-2016 17:32:36

en heb het ook wel nodig met 2 oliekoelers

maar over juist gereedschap een poelie trekker heb je echt nodig hoor  het is me nog niet gelukt hem eraf te niezen :eusa_whistle:

en voor elke onderdeel een stukje speciaal gereedschap mag wat kosten beter onderdelen voor kopen ;)
vond zo timingset met kleppendeksel knevels voor 8 tientjes al meer als genoeg

Je maakt mij nu nieuwsgierig..... Bij mijn weten levert Volvo maar 1 type pomp voor de 850 en x70 classic turbomotoren. Welke pomp heb jij er dan op zitten ?

Het merendeel van het forum gebruikt een kopie van mijn originele set die Jack toetertijd heeft gemaakt voor de timing, en de klepdekselpersjes kun je zelf maken van een tweetal bougies, tweetal stalen platen en een stuk M12 draadeind.  Dat ben ik met je eens dat de originele prijs daarvoor veels te hoog is.  Maar het tandwiel van de krukas aftrekken met een poelietrekker heb ik ook al verkeerd zien gaan en het tandwiel in snot zien gaan.  Zou hier dus een beetje mee uitkijken......