Volvo V70 avonturen

Gestart door Historik, 13-12-2016 11:09:01

Vorige topic - Volgende topic

razorx

De contacten van de schakelaar zelf reinigen wil vaak helpen. Er staan wat how to's op dit forum.

Historik

Net geprobeerd de schakelaar er uit te wippen zoals beschreven hier:
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,25665.msg1586271.html#msg1586271

Ik krijg echter alleen het plaatje er af en niet de hele schakelaar:

Wat moet ik doen? Die torx schroef losdraaien en het hele paneeltje er uit? Hoe krijg ik hem netjes uit?

PS de meeste van de beschadigingen zaten er al ik probeerde echt met beleid hem los te krijgen   ::) :angel:
Daihatsu Cuore 1997 116.947 km
Daihatsu Sirion2 1.0 2008 38.000 km
Volvo V70 10V Classic 1999 373.000 km

kulk

Ja torx losmaken dan haal je het hele ding er zo uit

Historik

Ik heb de torx daar in het handvat losgedraaid en vervolgens geprobeerd het hele ding er uit te krijgen door er met een aardappelschilmesje onder te gaan zitten maar ik heb hem nog niet los. Ben bang dat het oude plastic afbreekt als ik nog meer kracht zet. Zit er nog ergens anders een schroefje of moet ik gewoon meer kracht zetten?

Ries van de Zilverschuit

Je kunt ook het deurpaneel lostrekken aan de onderkant en dan onderlangs met de hand de schakelaar eruit drukken van binnen uit. Dat geeft geen schade.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Historik

Vandaag met een lekker zonnetje eindelijk wat klussen kunnen doen die al lang op het lijstje stonden.

Begonnen met het makkelijkste: grill vervangen

Before:

After:

Daarna de schakelaar van het rechtervoorraam. Via de onderkant was hij er zo uitgewipt.

Verder te werk gegaan zoals deze How-To:
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,25665.msg1586271.html#msg1586271

En het is gelukt! Het raam gaat weer open en dicht. :eusa_dance: Nu nog even het paneeltje weer goed terug op zijn plek krijgen.. Ik krijg hem steeds maar aan één kant er in. Is hier nog een gouden tip voor?

Verder heb ik net zoals Stuuraandeverkeerdekant de piep uit het stuur proberen te halen door die witte ring schoon te maken:
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,81418.msg1715950.html#msg1715950

Ik ben benieuwd of dit ook bij mij het zeehondje heeft verjaagd!

stuuraandeverkeerdekant

Is een lekker sleutelweertje vandaag! Ikzelf heb mijn geld ingezet op aankomende zondag, hopelijk wordt het dan net zo mooi als vandaag!

Citaat van: Historik op 21-02-2017 15:47:24
Verder heb ik net zoals Stuuraandeverkeerdekant de piep uit het stuur proberen te halen door die witte ring schoon te maken:
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,81418.msg1715950.html#msg1715950

Ik ben benieuwd of dit ook bij mij het zeehondje heeft verjaagd!
Heb je er wat siliconen of wit vet bij in gespoten en al goed rondgedraaid? Bij mij hoor ik m af en toe nog heel in de verte piepen. Ik denk dat ik er binnenkort nog wat vet inspuit en dan moet ie weg zijn.

En een tip van Ewout Schalkwijk, krik de voorkant van je wagen even op wanneer je het stuur heen en weer gaat draaien.
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

Historik

Ja ik heb de ring na reiniging goed ingevet en net op de rotondes was er niets meer te horen dus het lijkt geholpen te hebben! :)

stuuraandeverkeerdekant

Citaat van: Historik op 21-02-2017 19:59:46
Ja ik heb de ring na reiniging goed ingevet en net op de rotondes was er niets meer te horen dus het lijkt geholpen te hebben! :)
:eusa_clap:

Historik

Van de week had ik ook een mooi rond aantal kilometers :). Afgelopen week vrij gehad en de wagen kunnen gebruiken waarvoor hij bedoelt is: vervoeren. Grofvuil, een salontafel + twee kleden, een antieke kast, vier stoelen, een tuinbankje alles schoof ik zo achterin: heerlijk!

Nu we dus een paar duizend kilometers verder zijn begin ik de auto steeds meer te leren kennen en ook meer en meer te waarderen. De geluidjes waar ik eerst nog van schrok, horen er nu bij en we roffelen rustig door. Ik hoor soms een geluid bij het op laten komen van de koppeling bij het wegrijden. Op het forum kom ik tegen dat dit de druklager zou kunnen zijn maar ik zag al dat je dit niet los vervangt zo snel.

Ook weer wat geleerd vandaag. Het bleek dat de zoals hierboven beschreven schoongemaakte raamschakelaar de centrale vergrendeling kon "blokkeren" waardoor ook het benzineklepje niet meer open ging toen ik bij de pomp stond.  :eusa_wall:
Helaas ging het mij pas dagen dat het aan de raambedieningspaneel kon liggen toen ik al het klepje open had gebroken omdat er toch getankt moest worden. Ik had voordat er grof geweld aan te pas kwam nog wel op dit mooie forum gezocht via m'n telefoon en daar las ik dat het achter het zijpaneel van de achterbak een oplossing zat, maar ik denk dat dit bij een 850 is want ik zag niet zo snel hoe ik bij het klepje kon komen toen ik de panelen eraf had.

Enfin, na wat rommelen aan de centrale vergrendelingsknop aan bijrijders kant doet alles het weer en kan ik morgen een nieuwe palletje ophalen zodat het benzineklepje ook weer dicht kan. Ik denk dat ik toch binnenkort het hele paneel ga vervangen want het schoonmaken heeft wel iets geholpen maar helemaal lekker werken de knoppen dus nog niet.

Verder kijk ik uit naar de Elandrun mijn eerste Volvo meeting dus ik ben benieuwd!

stuuraandeverkeerdekant

Bizar hoe die geluidjes je ongerust kunnen maken he? Zou je met een huurauto nooit hebben, dan is het doorkarren met die hap!  ;D

Historik

De 380.000 km is gepasseerd dus het leek me wel tijd voor een korte update.
We rijden nog altijd rustig door zonder grote problemen. Het olieverbruik valt me mee. Na 6600 km is het peil twee streepjes gezakt. Wat is er wel gebeurd:

Toen het warme weer arriveerde kwam ik er achter dat de airco niet langer functioneerde. Bij de garage bleek dat het peil gezakt was tot 225 waar het geloof ik 750 moest zijn. Dit terwijl hij bij aanschaf afgevuld had moeten zijn? Hier had ik een bonnetje van gekregen. De bijvulmachine vond echter geen lekkages in het systeem. Hij is nu weer afgevuld en doet het naar behoren. Als de airco aanstaat hoor ik wel een wat zacht getik af en toe. Ik ben bang dat er toch een haarscheur ergens zit maar het is dus even afwachten of het peil nu wel goed blijft.

Verder een aantal weken niet kunnen starten: de ANWB Wegenwacht heeft er een nieuwe accu ingezet en hij start en rijdt weer prima.

Ik had een aantal onderdelen besteld bij Hunterparts (netjes verpakt en snel geleverd):
1. Raamschakelaar rechtsvoor (het schoonmaken van de oude had niet voldoende effect en hij maakte ook kortsluiting inmiddels). Deze zonder problemen vervangen.
2. Sproeierpompje achtersproeier. Zie er een beetje tegenop om deze te vervangen. Weet niet zo goed hoe en waar deze zit en heb geen goede krik om goed onder de auto te kijken.
3. Slotmechanisme rechtsvoor. Ik had problemen met het aan blijven staan van de binnenverlichting. Laatst toch nog eens met WD40 het bestaande slot te lijf gegaan en tot op heden is het probleem weg. Binnenkort zal ik er wel aan moeten geloven en dit slotmechanisme vervangen.

Tenslotte ben ik begonnen met het verwijderen van roestvorming linksachter bij de wielkap en onderaan de deur. Ik heb de lak weg geschraapt tot ik bij goed metaal kwam en dit behandel met roestomvormer. Nu moet ik het glad gaan maken en overspuiten. Hiervoor heb ik inmiddels de plamuur/ schuurpapier en grondverf binnen. Ik zit er echter aan te denken om een dremel aan te schaffen waarmee ik eerst de bobbelige omgevormde roest ga weg slijpen. Door tijdgebrek staat deze klus nu al een poosje stil. Ook zie ik een beetje op tegen het overspuiten vanwege gebrek aan ervaring.

Foto's:

razorx

Qua lakken durf ik best wat aan, maar metallic is heel lastig plaatselijk te doen. Het gaat hier om twee grote plekken.
Ik zou de deur vervangen. Kost een euro of 75 en de lijst liever laten doen.

yannickdv

Pompje zit bovenop de tank. Vervelend ding om bij te komen. En er zit ook nog een vervelend rubberen aanzuigpijpje in. Moet je mee uitkijken want als je het pompje er niet goed in duwt dan duw je het rubbertje de tank in.

Verder zit er nog een ventiel in de achterklep ergens en de sproeier zelf. Die gaan beide regelmatig kapot.
Groet, Yannick
'21 - Skoda Octavia RS iV - Grijs - 55.000km (leasert)
'18 - VW Up! MoveUp 60pk - wit - 185.000km (voor de vrouw)
'99 - Volvo V70 2.5 10V Automaat - 421 DOP - 538.000km (hij is terug!)
'09 - BMW 520D E61, '06 - Volvo S60 2.4i, '97 - Volvo V70 T5 Frost Green

yannickdv

Citaat van: razorx op 14-06-2017 20:53:57
Qua lakken durf ik best wat aan, maar metallic is heel lastig plaatselijk te doen. Het gaat hier om twee grote plekken.
Ik zou de deur vervangen. Kost een euro of 75 en de lijst liever laten doen.

Klopt. Maar aan de andere kant zijn dit twee plekken waar je absoluut niet met je neus bovenop staat en het licht ook niet ongunstig op valt.

Ik zou de kleine gedeeltes laten spuiten, zeker ook om kleurverschil met andere deuren te voorkomen als je een complete donordeur erin hangt.
Groet, Yannick
'21 - Skoda Octavia RS iV - Grijs - 55.000km (leasert)
'18 - VW Up! MoveUp 60pk - wit - 185.000km (voor de vrouw)
'99 - Volvo V70 2.5 10V Automaat - 421 DOP - 538.000km (hij is terug!)
'09 - BMW 520D E61, '06 - Volvo S60 2.4i, '97 - Volvo V70 T5 Frost Green