Advies gevraagd verbrande klep V70T5 Classic / Prins VSI2 lpg

Gestart door jazzwessem, 20-12-2016 13:01:56

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

jazzwessem

In het kort: verbrande klep B5234T5 .....wat adviseren jullie? Alleen kleppen vervangen en inslijpen of hele kop reviseren (inclusief nieuwe klepzittingen)? Blok heeft 264.000 gedraaid, zo'n 100.000 op lpg. Kop ziet er verder prima uit. Auto: V70T5 automaat. 

Achtergrond ( en nog meer vragen  ???)
4 jaar geleden Prins VSI2 laten inbouwen, zonder extra klepsmering. Klepzittingen Volvo waren volgens lpg-inbouwer hard zat, extra smering (Prins ValveCare) had in dat geval geen toegevoegde waarde.

Na 6 maanden gaat motor tijdens vakantie in Italië op 4 cilinders lopen. Diverse bezoeken aan Prins dealer in Carrara, waarbij de motor via Internet in Nederland wordt uitgelezen, leveren niets op.
Op 4 cilinders naar Nederland terug. Bezoek aan lpg inbouwer wijst uit dat bougie is doorgeslagen (miniscuul klein gaatje in porselein) en bobine defect is. Zou komen omdat bougies met verkeerde hittegraad waren gemonteerd. Na vervanging werkt alles naar behoren.

Nu 5 weken geleden: logo 'Prins' op gasknop gaat oranje knipperen, teken voor een servicebezoek. LPG filtertje wordt vervangen, en een drukregelaar 'die ook wel eens voor problemen zorgt'. Totale kosten rond de 80 euri, niets mis mee.....

Nu kleine week geleden: tijdens redelijk snel avondritje naar Eindhoven valt plotseling vermogen weg, en wagen loopt op 4 cilinders. Behoorlijke stank. Motormanagment lampje brandt/knippert.
Eerste reactie: bougie of bobine defect.
Maar helaas.....klep defect.

Gedachte: vreemd dat amper 4 weken nadat er aan het lpg systeem is gewerkt, een klep verbrandt. Te arm gasmengsel?
Lpg inbouwer blijft er tijdens bezoek 4 weken geleden op hameren 'dat de kleppen gesteld moeten worden, ook al heeft het blok hydraulische klepstoters'. Ehhhhhhhhh  :eusa_snooty:, of zit er toch wat in? Kleppen'stellen' gaat dan toch alleen door het vervangen van de hydraulische klepstoters?

Nb: de lpg inbouwer is een ander bedrijf dan waar ik het onderhoud laat doen.


Mini 1000-Mini 1275- Kever- Dodge Dart Swinger Hardtop-Kadett type B 'estate'- Volvo 144GL-Volvo 144DL-Volvo 142-Volvo 242-Volvo 245D6-Volvo 245GL-Volvo 945GL-Volvo 855GLE-Volvo 855T5R-Volvo V70T5 classic

KIM

De vraag is of je inderdaad hydraulische klepstoters hebt. Vanaf '99 kan het zijn dat er vaste stoters zijn gebruikt. Hydraulische stoters zijn niet te stellen; als ze hydraulisch zijn uitgesteld verbranden de kleppen.
Met een 2e hands kop van een benzineblok kom je trouwens ook wel een eind verder.

jazzwessem

Hoi, dank voor je snelle reactie. Het zijn hydraulische klepstoters (kop is er al vanaf). Kan me eigenlijk niet voorstellen dat na 264.000 het regelbereik ervan niet meer toereikend is. Ik heb het forum gisteren al eens afgezocht, maar kwam dat niet tegen in ieder geval. Heb jij andere ervaringen?
Mini 1000-Mini 1275- Kever- Dodge Dart Swinger Hardtop-Kadett type B 'estate'- Volvo 144GL-Volvo 144DL-Volvo 142-Volvo 242-Volvo 245D6-Volvo 245GL-Volvo 945GL-Volvo 855GLE-Volvo 855T5R-Volvo V70T5 classic

yannickdv

Groet, Yannick
'21 - Skoda Octavia RS iV - Grijs - 55.000km (leasert)
'18 - VW Up! MoveUp 60pk - wit - 185.000km (voor de vrouw)
'99 - Volvo V70 2.5 10V Automaat - 421 DOP - 538.000km (hij is terug!)
'09 - BMW 520D E61, '06 - Volvo S60 2.4i, '97 - Volvo V70 T5 Frost Green

stefanhuijser

Bij mijn V70R was er een klep verbrand (hoek eruit) door een kapotte klepseal waar olie langs lekte.
Doordat deze mee ging branden is de klep te heet geworden.

Alle overige kleppen waren nog in prima staat!

Zou dit niet ook bij jou het geval kunnen zijn?
(854 2.5 20V 1994 AUBERGINE)+(V70R AWD 1998 NBP)+S60 T5

jazzwessem

Er is inderdaad een 'hoek' uit. Ik zal vanavond een paar fotootjes uploaden. Dank voor je reactie.
Mini 1000-Mini 1275- Kever- Dodge Dart Swinger Hardtop-Kadett type B 'estate'- Volvo 144GL-Volvo 144DL-Volvo 142-Volvo 242-Volvo 245D6-Volvo 245GL-Volvo 945GL-Volvo 855GLE-Volvo 855T5R-Volvo V70T5 classic

kulk

Zoiets?



Ik heb alleen de kapotte klep laten vervangen, dat was voldoende. Het betrof hier wel een praktisch onverwoestbare 10 klepper  ;D

KIM

Citaat van: jazzwessem op 20-12-2016 13:17:21
Hoi, dank voor je snelle reactie. Het zijn hydraulische klepstoters (kop is er al vanaf). Kan me eigenlijk niet voorstellen dat na 264.000 het regelbereik ervan niet meer toereikend is. Ik heb het forum gisteren al eens afgezocht, maar kwam dat niet tegen in ieder geval. Heb jij andere ervaringen?

Integendeel. Ik kocht mijn R met 212.000 op de klok en heb er toen LPi in laten bouwen. Begin dit jaar, bij een km stand van 515.000 km, had ik een verbrande klep. Ik heb nooit gebruik gemaakt van flashlube oid. Ik kon wel zien dat alle kleppen behoorlijk diep zaten.

V70geRwin

Als de kop al eraf is en het niet heel erg budget hoeft dan zou ik hele kop doen, lekker inslijpen, nieuwe geleiders wellicht(meten), klepsteelrubbers en keerringen. Uiteraard afhankelijk hoe lang je nog door wil...

jazzwessem

Citaat van: kulk op 20-12-2016 14:19:54
Zoiets?

https://lh4.googleusercontent.com/-Q-ltlkBZp1s/UfoEseoo5DI/AAAAAAAAAE8/6U6faP2w7Lg/s720/Volvo%2520%25281%2529.jpg

Precies! En een spoor gesmolten metaal op de klepsteel. Nadat het gebeurde rook ik verbrand plastic o.i.d. Bobine is ook defect. Komt je dat bekend voor?
Mini 1000-Mini 1275- Kever- Dodge Dart Swinger Hardtop-Kadett type B 'estate'- Volvo 144GL-Volvo 144DL-Volvo 142-Volvo 242-Volvo 245D6-Volvo 245GL-Volvo 945GL-Volvo 855GLE-Volvo 855T5R-Volvo V70T5 classic

jazzwessem

Citaat van: KIM op 20-12-2016 14:20:50

Integendeel. Ik kocht mijn R met 212.000 op de klok en heb er toen LPi in laten bouwen. Begin dit jaar, bij een km stand van 515.000 km, had ik een verbrande klep. Ik heb nooit gebruik gemaakt van flashlube oid. Ik kon wel zien dat alle kleppen behoorlijk diep zaten.

Ik begrijp je reactie niet helemaal........met 'integendeel' bedoel je dat je het niet vreemd vindt dat na 264.000 de hydraulische klepstoters aan het einde van hun regelbereik werken? Ik kan mij dat namelijk niet voorstellen. Lpg ligt er ergens tussen de 80000 en 100000 in.

Citaat van: V70geRwin op 20-12-2016 14:44:56
Als de kop al eraf is en het niet heel erg budget hoeft dan zou ik hele kop doen, lekker inslijpen, nieuwe geleiders wellicht(meten), klepsteelrubbers en keerringen. Uiteraard afhankelijk hoe lang je nog door wil...
Nou........ik rij natuurlijk niet voor niets op lpg  ;).....werk in de zorg.....2 studerende kinderen.... :eusa_doh:
Mini 1000-Mini 1275- Kever- Dodge Dart Swinger Hardtop-Kadett type B 'estate'- Volvo 144GL-Volvo 144DL-Volvo 142-Volvo 242-Volvo 245D6-Volvo 245GL-Volvo 945GL-Volvo 855GLE-Volvo 855T5R-Volvo V70T5 classic

KIM

Citaat van: jazzwessem op 20-12-2016 15:25:13
Citaat van: KIM op 20-12-2016 14:20:50

Integendeel. Ik kocht mijn R met 212.000 op de klok en heb er toen LPi in laten bouwen. Begin dit jaar, bij een km stand van 515.000 km, had ik een verbrande klep. Ik heb nooit gebruik gemaakt van flashlube oid. Ik kon wel zien dat alle kleppen behoorlijk diep zaten.

Ik begrijp je reactie niet helemaal........met 'integendeel' bedoel je dat je het niet vreemd vindt dat na 264.000 de hydraulische klepstoters aan het einde van hun regelbereik werken? Ik kan mij dat namelijk niet voorstellen. Lpg ligt er ergens tussen de 80000 en 100000 in.


Misschien is het woord integendeel niet juist gekozen. De rest van mijn betoog vertelt wat ik er mee bedoel: bij een ton op gas horen je kleppen niet versleten te zijn want ik heb er 3 ton mee gehaald. Nu is mijn ervaring echter wel op basis van vloeibare gasinjectie; een systeem dat wellicht een meer koelende werking heeft op de kleppen.

leons850

Citaat van: KIM op 20-12-2016 16:08:52
Citaat van: jazzwessem op 20-12-2016 15:25:13
Citaat van: KIM op 20-12-2016 14:20:50

Integendeel. Ik kocht mijn R met 212.000 op de klok en heb er toen LPi in laten bouwen. Begin dit jaar, bij een km stand van 515.000 km, had ik een verbrande klep. Ik heb nooit gebruik gemaakt van flashlube oid. Ik kon wel zien dat alle kleppen behoorlijk diep zaten.

Ik begrijp je reactie niet helemaal........met 'integendeel' bedoel je dat je het niet vreemd vindt dat na 264.000 de hydraulische klepstoters aan het einde van hun regelbereik werken? Ik kan mij dat namelijk niet voorstellen. Lpg ligt er ergens tussen de 80000 en 100000 in.


Misschien is het woord integendeel niet juist gekozen. De rest van mijn betoog vertelt wat ik er mee bedoel: bij een ton op gas horen je kleppen niet versleten te zijn want ik heb er 3 ton mee gehaald. Nu is mijn ervaring echter wel op basis van vloeibare gasinjectie; een systeem dat wellicht een meer koelende werking heeft op de kleppen.

Zonder aannames te doen, rijstijl is ook nog van belang. ;)
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

Piet

Citaat van: stefanhuijser op 20-12-2016 13:36:02
Bij mijn V70R was er een klep verbrand (hoek eruit) door een kapotte klepseal waar olie langs lekte.
Doordat deze mee ging branden is de klep te heet geworden.

Alle overige kleppen waren nog in prima staat!

Zou dit niet ook bij jou het geval kunnen zijn?

De uiteindelijke oorzaak dat een klep verbrand is omdat ie niet meer over de volle omtrek volledig afsluit tegen de klepzitting.
Hierdoor kan de, door de langs de kleprand ontsnappende hete gassen, sterk opgewarmde kleprand ter plaatse onvoldoende afkoelen tegen de zitting en smelt.

Sterke koolafzettingen o.a. door lekkende klepseals of door onjuiste verbranding is een veel voorkomende oorzaak.

Waar het bij bezine nog net wel goed kan gaan,  gaat het bij lpg (zeker bij dampinstallaties) vaak net wel mis door de hogere temperatuur van de uitlaatgassen.

Is er veel koolafzetting in de getroffen verbrandingskamer ?

Ludo

Citaat van: jazzwessem op 20-12-2016 13:01:56
Gedachte: vreemd dat amper 4 weken nadat er aan het lpg systeem is gewerkt, een klep verbrandt. Te arm gasmengsel?

Meten = weten.
Het kan zó simpel en snel vastgesteld worden...