S70 T5 met koelfan probleem

Gestart door JuT5R, 09-01-2017 17:10:17

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JuT5R

Hallo,

Sinds kort heb ik een vreemd probleem met mijn S70 T5. De koelfan slaat soms direct aan bij het starten met koude motor. Toen het probleem ontstond kreeg ik een foutmelding, uitgelezen en er kwam de temperatuursensor naar voren.

Deze toen vervangen, alles gereset en het leek verholpen. Van korte duur, want na een ritje van een kleine twintig minuten weer de foutcode erin. Zelfde probleem. Temperatuur sensor.

Hier op het forum wat gelezen, het kon ook de koelfan relais wel eens zijn. Deze vervangen, maar ook hier geen oplossing van het probleem.

Nu is het zo dat het niet altijd gebeurd. Of als het gebeurt, doe ik de auto uit. Start opnieuw en dan is de koelfan vaak wel stil. Ook valt het me op dat met het koude weer het probleem vaker lijkt voor te komen dan wanneer het boven nul is.

De foutcode zit er overigens gewoon nog in, deze komt steeds terug.

Heeft iemand hier een idee waar het aan zou kunnen liggen? Dan kunnen wij ons zoekgebied misschien wat verkleinen.

Alvast dank,

Justin

razorx

Je zou de connector en vervolgens de bekabeling van de temperatuursensor naar de ECU kunnen controleren.

freefall

Is er ook niet een relatie mbt de airco? Heb daar wel eens over gehoord dat de koelvin bij een auto met airco vaker aanspringt.
1997 417 nautic blue S70 2.5T AT Zoonlief
2000 426 mystic silver V70D AT
1997 421 dark olive pearl V70 2.5T 2.3T AT AWD
1998 419 sand silver S70 T5 AT zoonlief
1995 421 dark olive pearl 850 T5R AT
i beun, therefore i am

)()()sT

Jawel, maar onder de 3 (of ergens in die buurt) graden springt je airco niet aan

freefall

Citaat van: )()()sT op 09-01-2017 18:44:47
Jawel, maar onder de 3 (of ergens in die buurt) graden springt je airco niet aan

maar daar zou dus ook een storing kunnen zitten. dat is wat ik bedoelde
1997 417 nautic blue S70 2.5T AT Zoonlief
2000 426 mystic silver V70D AT
1997 421 dark olive pearl V70 2.5T 2.3T AT AWD
1998 419 sand silver S70 T5 AT zoonlief
1995 421 dark olive pearl 850 T5R AT
i beun, therefore i am

MartijnGLT

Citaat van: razorx op 09-01-2017 17:54:42
Je zou de connector en vervolgens de bekabeling van de temperatuursensor naar de ECU kunnen controleren.

Precies dit moeten we eerst maar eens controleren Justin

MartijnGLT

klopt
Citaat van: freefall op 09-01-2017 18:47:24
Citaat van: )()()sT op 09-01-2017 18:44:47
Jawel, maar onder de 3 (of ergens in die buurt) graden springt je airco niet aan

maar daar zou dus ook een storing kunnen zitten. dat is wat ik bedoelde

Precies dat kan ook nog een optie zijn maar er is maar 1 foutcode en dat is die van de kvs temp sensor

V70R^2

Als het relais stuk is blijft die ook non stop draaien. Wissel die eens met een ander, heb ik ook gehad, probleem direct weg.

(zit boven op de fan)

UserID6342

Wat voor sensor is gemonteerd ?  Een nieuwe Bosch of Hella ?  Alle andere prut kun je meteen in de kliko kiepen en gaat niet werken....

Controleer ook meteen je massakabels even.

MartijnGLT

Relais is verwisseld door een goed werkend exemplaar. Dit was niet de oplossing.
En omdat Justin een beetje origineel freak is :P is er een sensor gehaald bij de dealer.

JuT5R

Het is inderdaad een originele sensor. We zullen de connector en bedrading daarvan eens testen, misschien komen we daar dan ergens uit.

Bevindingen zal ik hier dan wel plaatsen.

JuT5R

Weer even een update hierbij. We dachten dat het opgelost was met een nieuwe thermostaat. Probleem was eventjes weg maar nu lijkt er toch weer wat met de koelfan aan de hand te zijn.

In plaats van constant draaien met foutcodes heb ik nu geen foutcodes meer maar wil de fan niet meer 'volledig' draaien. Hij slaat even aan, dan weer uit, etc. Ook als de auto dus een warme motor heeft koelt de fan dus niet genoeg omdat hij constant weer uit slaat.

We hebben ondertussen al redelijk veel dingen vervangen cq uitgesloten ;

- Nieuwe thermostaat
- Nieuwe temperatuur sensor
- Nieuwe kabels gelegd naar relais in de kabelboom
- Andere relais geprobeerd
- ECU voeding vernieuwd (deze was inderdaad verrot)
- Massa kabels gecontroleerd en schoongemaakt

Uiteraard al het nieuwe spul origineel Volvo en dus geen imitatie rotzooi.

Enige wat ik nu nog kan bedenken is dat de fan zelf gewoon stuk is? Maar komt dat voor?

Iemand enig idee?

UserID6342

Fans gaan idd wel eens kapot ja.

JuT5R

Kapot in de zin van niets meer doen of in herkenbaar met wat ik op dit moment heb?

UserID6342

#14
Heb ze hier helaas al in alle soorten en maten kapot gehad, net zoals de koelfans van de 850 (hetzelfde type). Wel lopen maar te zacht ondanks dat relais goed is, helemaal niet lopen, haperend / stotend lopen, soms wel soms niet. Heb echt alles al gezien met die dingen.

Maar waar je eigenlijk mee moet beginnen om iets te lokaliseren:

Als je de stekker van de tempzender aftrekt (onder het thermostaathuisje voor alle duidelijkheid) moet de fan direct voluit gaan lopen als de motor draait.  Doet hij dat niet dan of fan kapot of bekabeling verrot.  Dat is iets wat je als eerste moet doen.  Slaat de fan idd voluit aan, stekker weer terug zetten erop en van het koelfanrelais de middelste stekker met de 2 gele draden loshalen.  Nu met een draad van de massa van de accu die pennen die in het relais zitten een voor een aantikken.  Je moet verschil horen in snelheid van het lopen van de fan.  Hoor je helemaal niets of zelfs geen klikken van het relais, relais vervangen en opnieuw proberen.

Ik zie net dat je de ECU voet hebt gerepareerd / veranderd, zeker weten dat al die kabeltjes weer op de goede plek zitten ?