Originele 2.0 t-5 bin gezocht

Gestart door Lammert, 10-01-2017 16:45:16

Vorige topic - Volgende topic

Lammert

Ik ben mijn T-5 aan het tunen op basis van de standaard volvospeed M44 bin met wideband (met dank aan Maarten/Piet/Yits en alle anderen die bijgedragen hebben).

De volvospeed bin is uiteraard van een 2.3 blok, maar nu zou ik graag ter referentie een bin van een 2.0 bestuderen, met name de ignition map. Ik heb het hele internet afgezocht en ook Motronic Suite en bijgeleverde bins geinstalleerd, maar ik kom er niet helemaal uit welk versie nummer nou van welk blok is.

Kort samengevat: ik ben dus op zoek naar een bin van een 2.0 turbo handbak. Onderstaand mijn originele ECU (ge-tuned, dus daar kan ik geen originele bin uit halen) met serienummer. Idealiter zou ik die bin gebruiken, maar eigenlijk maakt MY/M43/M44 me niet zoveel uit, zolang het maar een 2.0 turbo handbak is.

Als iemand me zo'n bin zou kunnen mailen (adres in profiel) of een download link kan posten zou ik zeer dankbaar zijn!

aloisdecroon

Lammert

Piet

De tabellen staan in zo'n bin niet noodzakelijkerwijs (lees zeer waarschijnlijk niet) op dezelfde plaats als in de 607/608 bins gebruikt bij volvospeed.
Je kan die dus niet met tunerpro i.c.m. de XDF voor de 607/608 bin uitlezen.

Lammert

Thanks Piet. Ik heb een M43 bin ontvangen en met de xdf van de m43 wikia (v0.9.1, die heeft Maarten gemaakt toch?) zijn de tabellen die ik nodig heb goed uit te lezen in ieder geval. Het ging mij er alleen even om de ignition maps te vergelijken van een 2.0 vs een 2.3 turbo

RoelNL

Ik heb een motronic 4.3 in de auto liggen, ongetuned van een Italiaanse 2.0 turbo. Mag je wel even lenen.
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

MrCain

Citaat van: Lammert op 10-01-2017 23:41:55
Thanks Piet. Ik heb een M43 bin ontvangen en met de xdf van de m43 wikia (v0.9.1, die heeft Maarten gemaakt toch?) zijn de tabellen die ik nodig heb goed uit te lezen in ieder geval. Het ging mij er alleen even om de ignition maps te vergelijken van een 2.0 vs een 2.3 turbo

Gaat m niet worden ;D
Load schaal is anders en de m43 gebruikt 2 ontsteking tabellen => deellast en wot.
Gewoon die van de m44 gebruiken: die is al redelijk optimaal.

En denk niet dat er echt verschil tussen een 2.0 en 2.3 zit.
Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

Lammert

Dat weet ik, het is puur uit nieuwsgierigheid, ter leering ende vermaeck ;D. Bij het optimaliseren voor mijn 2.0 wil ik graag ook bins van een 2.0 bekijken. Een 2.0 turbo rijdt af fabriek bijv >5% zuiniger dan een 2.3, wat wellicht deels ook met de bin te maken heeft. En zo niet, dan komen we daar vanzelf achter

KIM

Je denkt niet dat dat met die 0,3 l te maken heeft?

Lammert

Deels wel natuurlijk. Maar ik heb niets kunnen vinden nog over verschillen tussen 2.0 en 2.3 bins anders dan de load request. En dan is er maar 1 manier om er achter te komen

MrCain

Denk inderdaad dat het lagere slagvolume wel meehelpt aan t lagere verbruik  ;)
Heb ook de ontstekingstabellen van de 2.3 m43 en m44 naast elkaar gehad en er zaten significante verschillen in, maar niet in de dorst van de volvo :eusa_whistle:

Nu ,op lpg, minder brandstof in hogere loads en ontsteking een aantal graden vroeger wel meer vermogen maar niet echt een lager verbruik: lees van 1:7 naar 1:8. Denk persoonlijk dat er meer winst is te halen met hogere lambda waarde in deellast en nog veel meer in een minder zware rechter voet :evil:

Maar het is en blijft leuk om alles eens uit te zoeken ;) dat maakt t diy tunen nou weer zo leuk!

razorx

Ik heb middels een hogere lambda in deellast een significant lager verbruik op lpg. Een kleine 10% besparing is haalbaar. Een veel kortere opwarm fase en minder verrijking tijdens die gase hielpen ook veel.
Een wideband regeling is wel een vereiste.

MrCain

Citaat van: razorx op 12-01-2017 17:00:31
Ik heb middels een hogere lambda in deellast een significant lager verbruik op lpg. Een kleine 10% besparing is haalbaar. Een veel kortere opwarm fase en minder verrijking tijdens die gase hielpen ook veel.
Een wideband regeling is wel een vereiste.

Das iets wat ik nog op t verlanglijstje heb staan! Heb nog een spartan2 liggen, zal die s inbouwen als ik tiet heb.

Lammert

Beetje weinig tijd gehad, maar ik heb de eerste analyse er op zitten van een 2.0 en 2.3 M43 bin :)

Hieronder beide WOT Ignition tabellen en tenslotte de verschillen tussen M43 versie 548 (2.0L) en 549 (2.3L). Ik had wel verschil verwacht, maar op sommige plekken is het wel erg flink.

Voor M44 moet ik de analyse nog doen. Ben daarvoor nog op zoek naar een werkende .xdf voor M44 0261204446 (x70 2.0 R bin). In de volvospeed xdf verspringen de tabellen waardoor ik rijen mis :( . Toch eens wat dieper in de documentatie gaan duiken...

UserID6342

Zal uiteraard aan mij liggen, maar snap niet wat je wilt met deze getallen / verschillen ?  Het zijn 2 totaal verschillende blokken, ondanks dat het beide 5 cilinders zijn) met ook andere randapparatuur zoals turbo.  In mijn optiek is het appels met peren vergelijken en heeft totaal geen zin en kun je niets mee.

Probeer eens uit te leggen waarom je dit wilt / doet / wat je wilt bereiken ?  Kan natuurlijk zijn dat ik er overheen gelezen heb....