Brandstof leiding vervangen

Gestart door yannick, 11-01-2017 21:46:12

Vorige topic - Volgende topic

yannick

Dag iedereen,

Vandaag op het werk merkte iemand op dat mijn auto nogal naar benzine rook. Thuis gekomen toch maar even gekeken. Vanaf ik onder de auto keek rook ik direct benzine.

Nu heb ik gezien dat voor het rechter achterwiel onder de auto (waar de brandstofleiding naar beneden buigt net achter de tank) de leidingen sterk gecorrodeerd zijn. Het is dan ook duidelijk dat hier de benzine uit de leiding kan lekken! (natte leiding en bezine te zien)

Heeft iemand ervaring met deze te vervangen? Moeten hier opnieuw 'harde' leidingen geplaatst worden of kan ik voor een flexibele variant gaan?

Voor alle duidelijkheid het gaat hier dus om de leidingen van aan de brandstofpomp tot aan het blok. Zowel retour als naar het blok. Deze leiding lopen tussen het achterwiel en het voorwiel onder de auto door.

Hopelijk kan iemand mij verder helpen en kan ik snel weer op de baan. Zo rijdt ik er namelijk niet graag mee rond.

Groetjes, Yannick
PS: V70R 1997, 2.3 en AWD

KIM

Ik heb bij de XC een aantal stukken vervangen door flexibele.
Ik ben bang dat je, net als ik en een paar anderen hier op het forum, de tank zult moeten laten zakken om de lekkage doeltreffend te verhelpen. Kijk maar eens in mijn blog voor mijn ervaringen.
Wellicht kun je de boel voor koper vervangen want helaas zijn brandstofleidingen op een AWD tank meestal slecht.

Hengeveld

Bij AWD zitten er inderdaad ijzeren leidingen die altijd gaan roesten. Voor flexibele leidingen is de ruimte hier en daar te krap, dus het is beter de ijzeren leidingen te vervangen door koperen leidingen. Hiervoor zal wel je tank naar beneden moeten en dus de uitlaat en cardanas eraf. Maar misschien kun je de acute lekkage wel zo met een stukje flexibele leiding oplossen zonder andere onderdelen te demonteren.

BBS

Feit blijft dat je tegen een lelijke reparatie aan staat te kijken. Wat Ilja ook al aangeeft, uitlaat weg, achteras laten zakken en zo ruimte proberen te creëren bovenop de zadeltank. Daar zit de rottigheid. En als je toch alles los hebt, zet alle leidingen waar je later slecht bij kan komen goed in de bodyshutz.
Dat heeft Dirk ook bij mijn wagen gedaan. Maar het blijft een takkeklus om te doen :eusa_wall:

Tipje van mijn kant: Als je de tank er dan toch zo goed als onderweg hebt, vervang dan ook de brandststof pomp gelijk. Nu kan je er goed bijkomen en later als de tank er weer onder zit niet. ;)
Volvoloos....

yannick

Eerst en vooral bedankt voor de supersnelle reacties!
Nu weet ik wat me te doen staat, klinkt als een fijn werkje  :eusa_wall:
Iemand een idee hoelang je er ongeveer over doet (alle leidingen vervangen dan)?

De volvo toch maar even binnen gedaan bij mijn garagist. Hopelijk kan hij al voorlopig het euvel oplossen en dan ik de rest volledig netjes repareren als het weer het een beetje meer toelaat.

Het AWD systeem van een XC70  is dat hetzelfde als mijn V70 AWD? Of zit hier nog verschil op?
Nog één vraagje: zitten er twee brandstofpompen in de tank? Heb een schema van volvo gevonden waar dit zo lijkt?

Nogmaals bedankt.

Hengeveld

AWD is grotendeels hetzelfde van de XC70 en V70 AWD tot 2000. In ieder geval zijn de zadeltank, benzineleidingen en pomp hetzelfde, en daar gaat jouw vraag denk ik over. Na 2000 is het systeem totaal anders. Voor 2000 zijn er wel verschillen tussen bepaalde componenten, zoals verschillende cardanassen, haakse overbrenging etc, afhankelijk van modeljaar. Verder zijn bepaalde onderdelen van de achterwielophanging van de R AWD weer anders dan van de andere AWD's.

In de zadeltank lijken twee benzinepompen te zitten, maar schijn bedriegt: de rechter is de pomp en de linker is voor benzineniveauregeling tussen beide zijden van de zadeltank. In de linker zit geen pomp. De pomp rechts doet al het werk en staat met ijzeren benzineleidingen in verbinding met de benzineniveauregeling links.

Peultje

Er zitten inderdaad twee brandstofpompen in de zadelvormige tank: een elektrische (9463119) in het ene gedeelte van het zadel en een ejectorpomp (9463120) in het andere deel. De elektrische pomp pompt de brandstof naar de motor en naar de ejector. Met de snelheid van de naar de ejector gepompte brandstof wordt de brandstof uit het zadelgedeelte waar de elektrische pomp niet zit en dus de ejectorpomp wel aangezogen en naar het andere zadeldeel van de tank gepompt. De ejectorpomp heeft geen motor of mechanische delen. Als de tank vol is klotst het spul wel van het ene naar het andere zadeldeel. Bij een wat legere tank moet er toch voor gezorgd worden dat de benzine bij de elektrische pomp komt en dat wordt dus zoals beschreven gedaan.
Rode V70 R AWD 1999 B5234T8

yannick

Citaat van: Hengeveld op 12-01-2017 21:00:37
AWD is grotendeels hetzelfde van de XC70 en V70 AWD tot 2000. In ieder geval zijn de zadeltank, benzineleidingen en pomp hetzelfde, en daar gaat jouw vraag denk ik over. Na 2000 is het systeem totaal anders. Voor 2000 zijn er wel verschillen tussen bepaalde componenten, zoals verschillende cardanassen, haakse overbrenging etc, afhankelijk van modeljaar. Verder zijn bepaalde onderdelen van de achterwielophanging van de R AWD weer anders dan van de andere AWD's.

In de zadeltank lijken twee benzinepompen te zitten, maar schijn bedriegt: de rechter is de pomp en de linker is voor benzineniveauregeling tussen beide zijden van de zadeltank. In de linker zit geen pomp. De pomp rechts doet al het werk en staat met ijzeren benzineleidingen in verbinding met de benzineniveauregeling links.

Top uitleg! Vandaar al die leidingen die boven de tank lopen.
Wel vreemd dat er dit materiaal gekozen is en niet iets kunststof of dergelijks.

KIM

De ejecteurpomp werkt volgens het venturi principe. Met behulp van retourbrandstof wordt brandstof uit de linker helft aangezogen. Heb je geen retour, dan heb je dus ook geen brandstof uit de linkerhelft en gaat de brandstofpomp lucht aanzuigen.
Je komt dan in een vervelende vicieuze cirkel terecht... Zie het relaas in mijn blog.

Het vervangen van de leidingen zelf is niet zoveel werk maar het laten zakken van de achteras is dat wel. Om de leidingen te vervangen kun je m.i. Het beste de tank helemaal onder de auto uit te halen. Zo heb ik het ook gedaan.

Peultje

Dus je zegt Kornelis dat als er vanaf de motor (brandstofrailoverstort) geen retour stroom benzine is dat er ook geen benzine uit de linkertankhelft (waar de ejectorpomp inzit) aangezogen wordt. Dit klopt want dan krijgt de ejector dus geen benzine via de primary flow in onderstaand prentje en zal dus er dus niets gezogen worden (de secondary flow) uit die linkerhelft.

Volgens mij gaat loopt echter de leiding van de ejector naar de rechtertankhelft vrij in die rechtertankhelft uit wat ook wel logisch is. Als namelijk de linkertankhelft leeg is (er is geen niveauregeling of zo in het systeem die ervoor zorgt dat de niveaus in beide helften gelijk zijn) zuigt de ejector lucht aan en komt er dus een lucht-benzine mengsel door de leiding naar de rechtertankhelft. Als die daar vrij in uitstroomt is dat niet erg.

Als de rechtertankhelft daarentegen leeg is dan komt de aanzuigopening van de elektrische pomp vrij in de lucht en krijg je dus geen brandstof bij de motor.

Ook zal denk ik de ejectorpomp een grotere capaciteit hebben dan de elektrische. Als deze een kleinere capaciteit had zou het kunnen voorkomen dat er nog benzine links is en geen benzine rechts en gaat de elektrische pomp droogvallen en slaat de motor af ondanks het nog benzine in voorraad hebben.

KIM

Ik begrijp je niet helemaal goed dus misschien herhaal ik wat je hebt gezegd... Maar even stapsgewijs:

1 De primary flow is aangesloten op de retourleiding vanaf de drukregelaar.

2 Als er geen primary flow is, kan de ejecteurwerking niet plaatsvinden en zal er geen secondary flow ontstaan.

3 De secondary flow is aangesloten op de kamer die ontstaat als gevolg van de kunststof behuizing om de pomp heen.

4 Deze kamer staat maar in een beperkte open verbinding met de rechter helft van de tank.

5 Op de pomp zit onderaan een T-stuk dat aan de ene zijde in de brandstof aan de rechter zijde hangt en met de andere zijde in het kunststof huis waarin de pomp is gemonteerd.

6 Indien er geen secondary flow is, zal de flow van de brandstofpomp ervoor zorgen dat het huis rondom de pomp leeggezogen wordt; het huis is netdicht genoeg om niet voldoende brandstof aan te kunnen voeren.

7 Het T-stuk gaat aan 1 kant lucht aanzuigen en omdat dit lichter gaat zal de pomp niet langer de benzine (of veel te weinig) aanzuigen.

8 Omdat de pomp te weinig tot niets levert, zal er geen retourstroom zijn en het cirkeltje is rond...

Onderstaand een foto van de pompunit:

De paarse aansluiting op de pomp hangt dus in de brandstof aan de rechterzijde van de tank.
De zwarte aansluiting net boven het zeefje zit in het witte kunststof huis dat je op de foto ziet. Zoals je kunt zien is dit huis niet bedoeld om enorme hoeveelheden brandstof vanuit de tankhelft waarin ie zit gemonteerd binnen te laten komen.

Check: Dit topic in mijn blog maar voor mijn ervaringen.

Peultje

Ik snap je verhaal. Wat mij echter nog niet duidelijk is waarom het zo in elkaar zit. Waarom zou Volvo de brandstofvoorziening van de motor afhankelijk maken van een voldoende brandstofniveau in de linker tankhelft?

Immers: Als jou verhaal klopt en de linker tankhelft is leeg komt via de retour enkel het overschot van de motor retour in het pomphuis (je punt 3). Deze hoeveelheid is kleiner dan de door de pomp geleverde hoeveelheid. De motor verbruikt immers wat.

Dus het lijkt mij dat dan het niveau van de brandstof in het huis van de pomp (waar de retour in uitkomt) daalt en de pomp op een gegeven moment door dat zwarte tuitje op je foto lucht gaat aanzuigen en de boel dus fout gaat (jouw punt 6)

Ook zit de niveaumeting van de benzine in de rechtertankhelft. Dus dat betekent als het verhaal klopt dat als de niveaumeter voldoende niveau aangeeft de linkertankhelft leeg kan zijn en toch de motor wegens brandstofgebrek er mee ophoudt vanwege het lucht aanzuigen door het zwarte tuitje. Lijkt me vreemd.

KIM

Citaat van: Peultje op 13-01-2017 11:18:58
Als jou verhaal klopt en de linker tankhelft is leeg komt via de retour enkel het overschot van de motor retour in het pomphuis (je punt 3). Deze hoeveelheid is kleiner dan de door de pomp geleverde hoeveelheid. De motor verbruikt immers wat.

Bijna goed: De retourflow activeert de ejecteur en zorgt dus voor meer dan voldoende brandstof in de kamer.

Ook zit de niveaumeting van de benzine in de rechtertankhelft. Dus dat betekent als het verhaal klopt dat als de niveaumeter voldoende niveau aangeeft de linkertankhelft leeg kan zijn en toch de motor wegens brandstofgebrek er mee ophoudt vanwege het lucht aanzuigen door het zwarte tuitje. Lijkt me vreemd.

In zowel de linker- als de rechter helft zit een niveaumeter; deze zijn, dacht ik, in serie aangesloten. Je krijgt dus altijd het gemiddelde niveau op de tankmeter door.
Ik denk dat in principe de linkerhelft door deze constructie het eerst leeg zal zijn en het retourvolume voldoende om de kamer gevuld te houden. De drukregelaar heeft een serieuze retourhoeveelheid kan ik je melden.

Ik snap je verhaal. Wat mij echter nog niet duidelijk is waarom het zo in elkaar zit. Waarom zou Volvo de brandstofvoorziening van de motor afhankelijk maken van een voldoende brandstofniveau in de linker tankhelft?

Ik begrijp ook nog niet helemaal wat er gebeurt maar ik baseer mijn verhaal op mijn eigen research. Ik dacht dat ik door het gebruik van LPG ook in de problemen zou gaan komen vanwege deze constructie maar ik heb daar tot op heden niets van gemerkt; zelfs niet bij kleine tankhoeveelheden.

Ik kan helaas nergens een goede beschrijving van de werking van deze constructie. Vida spreekt van een ejecteurpomp die mij aanvankelijk op het verkeerde been zette. Na het Googlen op "Ejecteur" kwam ik er achter hoe het werkte en wist ik wat er bij mij fout was gegaan.

Peultje

Citaat van: KIM op 13-01-2017 12:04:06
Als jou verhaal klopt en de linker tankhelft is leeg komt via de retour enkel het overschot van de motor retour in het pomphuis (je punt 3). Deze hoeveelheid is kleiner dan de door de pomp geleverde hoeveelheid. De motor verbruikt immers wat.

Bijna goed: De retourflow activeert de ejecteur en zorgt dus voor meer dan voldoende brandstof in de kamer.

Ik probeerde te zeggen dat als de linkertankhelft leeg is die retour niets aan kan zuigen en komt er dus onvoldoende brandstof in die pompkamer.

Nog eens de boel overdenkend is het enige wat ik kan bedenken dat het zwarte tuitje zo'n restrictie is dat het altijd nodig is dat via het paarse tuitje uit de rechtertankhelft brandstof aangezogen wordt. En wel zoveel dat dat dit het verbruik van de motor overstijgt. Dan blijft je pompkamer wel vol. Een eventueel teveel door de ejecteur uit de linkertankhelft aangezogen hoeveelheid stort dan wel over via die pompkamer in de rechtertankhelft.

KIM

Ik heb het zwarte tuitje moeten inkorten en kan je vertellen dat daar geen restrictie op zit.
Als er geen brandstof in de linker helft zou zitten wordt de retourbrandstof direct door de ejecteur naar de rechter helft getransporteerd. Die retourhoeveelheid is m.i. voldoende om de pompkamer gevuld te houden.
Hou er rekening mee dat de retourstroom fors groter is dan het brandstof verbruik: Mijn (highflow) pomp levert 255 l/h.