Geen vonk uit de bobine te krijgen

Gestart door sand, 27-04-2005 22:48:39

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

thuur

Citaat van: gw850 op 30-04-2005 23:32:44
Bij die luchtinlaat zit trouwens ook een klein luchtfilter.

Alleen de eerste modellen. MY94 (vanaf 9/93) is dit filter vervallen ;)


Gr 8)

thuur

Citaat van: gw850 op 01-05-2005 00:04:07
Is dat filter gewoon weggelaten, of is er iets anders voor in de plaats gekomen om te voorkomen dat er stof (vliegen en ander gespuis) mee komt?  8)

De constructie is iets anders waardoor gespuis geen kans krijgt. Maar als je het mij vraagt is het gedaan omdat die kleine rotfilters dus nergens te krijgen zijn!! :-\

(Met dank aan Volvo Veldhoven wel aan het originele bestelnummer gekomen, dus bij de dealer moet je nog wel terecht kunnen)


Gr 8)

thuur

Citaat van: Ludo op 01-05-2005 00:16:21
Citaat van: thuur op 01-05-2005 00:10:54
... die kleine rotfilters dus nergens te krijgen zijn!! :-\

beetje fantasie gebruiken thuur, en "huis-tuin-keuken aparatuur" inschakelen.
->een dampkapfilter hiervoor gebruiken.  ;)

Leuk dat je het vermeldt! Ik ben in de garage al bezig om een oud luchtfilter op maat te maken ;D

(die wat er nu in zit begint spontaan te scheuren, zal me niet verbazen als deze al 150dkm erin zit ::))


Gr 8)

sand

Ludo,

Mooie uitleg over die code.
Ik verwacht ook nog wel een probleem uit die bak.
En ik hoorde nu een licht zoemend geluid uit de bak dus daar is nog een en ander te verbeteren.
Maar dat zoemen zou ook kunnen komen door de afstelling van de PNP schakelaar.
Stap voor stap zullen we maar zeggen.


sand

De bak schakelt goed zover ik op een kort ritje kon merken,
Ik heb met een lijstje op de platte kant van de shakel as de merkstreep uitgelijnt. die staat wel binnen 0.2 mm parallel.


sand

Ludo,

Nou vandaag weer na een ritje a 50 km een storing in ECU (lamda lampje uit)
en auto niet meer te starten.
ECU er uit gehaald en onder de aluminium voetplaat gekeken. Daar zit nog een zwarte stekker die na openen 5 behoorlijk gecorodeerde contacten had. Bingo denk je dan.
Netjes geschuurd en met WD40 ingespoten. ECU weer gemoteerd en lamda lampje nog steeds uit met knipperende pijl. Motor ECU eruit getrokken en met contact gekeken, pijl brand weer zonder te knipperen. nog een keer geschuurd en met naald gekrapt. Moter ECU gemoteerd , en jawel alles weer goed Lamda lampje aan en weer uit en een brandende pijl van de automaat.

Vraag: zou de moter ECU ook nog moeten worden vervangen.

Heeeeel voorzichtige conclusie;
Boosdoener is gecorodeerde contacten in de stekkerverbinding.

Morgen maar met de auto van mijn vriendin naar het werk.

Groetjes,

Sander


 

sand

Ludo,

Foutcodes A2 =  1-1-1 = ok
                A1 =   2-4-5   en 2-2-3
Het ledje gloeid nu ook heel zachtjes als stekker in a1 zit.
En die zachte zoem uit de bak.
Verder reed de bak wat minder slippend en dat voelde beter aan auto leek ook zuiniger te rijden.
Komende week maar de pnp vervangen.

Sander


thuur

WD40 is op oliebasis en geleidt daarom geen stroom ::)


Gr 8)

sand

Ludo,

Goede uitleg van die codes.
En de PNP schakelaar zal ik dan maar annuleren, toch 137.- ex.
Ik zal eens een paar nieuwe contact voetjes maken.  
Code weer uitgelezen  en is het zelfde
A1= 2-4-5,  2-2-3
A2= 1-1-1
A7= 1-2-2

Waarschijnlijk ook een naar contact of draadbreuk in kabel of stekker.
Auto rijd lijkt het weer betrouwbaar.
Nu nog de storing die de code veroorzaakt verhelpen.
Waar zit die TCP schakelaar ?
Kan je schade krijgen door zo nog door te rijden ?

Bedankt voor je hulp.

Sander










       

sand

Ik haal de afkortingen door de war :)
Ik bdoel TCM of in Het Engels TPS Throtlle Position Sensor.

thuur

TPS = gaskleppositiesensor = potmeter = weerstand die registreert hoever je gasklep open(/dicht) staat en aangezien dit mechanisch bepaald wordt komt dit overeen met de stand van je gaspedaal.

Dit ter aanvulling ;)

Gr 8)

sand

Bedankt allemaal,

Ik heb net de stekker opnieuw schoongemaakt en ingespoten met  CS90.
Wat minder vet dan WD40
De tcm en ecu waren aardig warm 50 graden wel.
Maar ze doen het.

Nou nog even die tps opsporen en doormeten.
iets anders waar ik niet uitkom,  

Wie weet waar dat pijpje voor is dat naast mijn pomp aansluitingen op de benzinepomp zit.
Het is een open gaatje toen ik de pomp er uitgehaald heb zat er niets aan
ook geen klepje wat wel op de retoer aansluiting zit.
Haynes zegt er niks van, lekker makkelijk.  Er al een stuk benzineslang op met een m10 boutje er in. Lijkt me niet echt de goede manier....
:-X
Groetjes
Sander

Reitse

Is dat pijpje niet de ontluchting?

sand

Dat denk ik ook maar de benzine klotste er uit zelfs met dat slangetje er op met die bout er in.
Ik heb geen foto of beschrijving kunnen vinden wat er op hoort te zitten.

sand

Ludo,
TPS (gasklep sensor), werkt goed volgens de test met A2 en 2xreset geeft 3-3-2 en 3-3-3 bij stationair stand en de volgas stand.
Wat meteen opviel was het zoemend geluid uit de bak werd heel
zacht als de gasklep iets open ging, en weer wat luider in de stationair stand. Dat lijkt op goede cominicatie, Weerstand kan nog foutief zijn.

Codes op http://www.850turbo.be/FAQ/storingcode_handleiding.jpg

Toen Op A2 Allerlei codes en Lambda lampje ging pas uit toen moter liep.
Na reset en stukje rijden weer 1-1-1. En lampje weer na 2 seconden weer uit bij contact op stand 2.  

Ik ga de pnp schakelaar toch maar vernieuwen, eens kijken wat er dan verandert.

De TCM ( Regeleenheid autom. bak ) van siemens gemerkt W2 lijkt wel nieuwer dan de ecu ( Regel eenh. moter ).