OPGELOST Afslaan, slecht lopen/bokken, noodloop lambda lampje..HELP!

Gestart door Lostimmos, 13-02-2017 18:03:33

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Lostimmos

Wijze heren van het forum.

Het volgende, introductie tot het probleem:
Zondagochtend in de kou startte de auto meteen, maar hij viel ook weer uit... daarna wilde hij moeilijk starten. Na meermalen proberen vertoonde de accu tekenen van "leeg" een kleine 15 minuten gewacht en de auto startte, kwam wat onverbrande benzine uit de achterkant, maar hij liep!

Probleemloos 50km snelweg en binnendoor gereden, tussendoor een keer gestopt bij een tankstation, daarna gestart en verder gereden, niks aan de hand.
Op plaats van bestemming remde ik voor een kruising.. motor sloeg af... bij opnieuw starten (met moeite) ging het lambda lampje branden en liep hij erg slecht.. bleef afslaan bij stationair/afremmen en heb hem met pijn en moeite op een parkeerplaats gekregen.

Na een dag stilstaan 's Avonds weer gestart voor de terugreis.. starten is niet zo'n probleem, blijven lopen wel. Aangezien ik niet veel opties had even bij een betrouwbare bron gecheckt of het kwaad kon om in die noodloop (daar leek het op) naar huis te rijden.

Wat me opviel tijdens het rijden: 100 of 80 constant is niet zo'n probleem. Inhalen of accelereren gaat ook (weinig tot geen turbodruk, waarschijnlijk door de noodloop), alleen Daarna bokt hij verschrikkelijk. Bij afremmen/stationair/stilstaan slaat hij weer af als je niks doet.. leuk met een automaat, in z/n Neutraal, remmen met links en met rechts proberen aan te houden.



Vanmorgen even bij volvo buitenweg in Hilversum geweest, maar wat daar allemaal gebeurd is is niet normaal dus dat laat ik maar even achterwege



Thuis even foutcodes uitgelezen:
121 MAF
414 Boost Pressure Regulation

De 2e hadden we het vermoeden dat het veroorzaakt wordt door het echte probleem. Dus codes gewist, auto gestart (slaat weer af) en opnieuw lezen, dan komt alleen 121 naar boven.

Nou heb ik alvast een nieuwe LMM/MAF sensor besteld, een bosch zoals het hoort (bij de dealer wilde ze er 360!!!!! euro voor)
Ontsteking is net een jaar oud, dus ga er ook niet vanuit dat dat het is. (origineel/bosch)

Maar ik vroeg me af of het eventueel nog iets anders kan zijn? Ik heb gelukkig deze week veel tijd, dus heb niet meteen stress als de auto niet direct gerepareerd is, maar volgende week heb ik hem toch echt weer nodig!

cornelis-b

Eerst vertellen wat er in Hilversum is gebeurd Tim ;D ;D

Ik denk dat je er goed aan doet om de LMM te vervangen vooral omdat de 121 na resetten gelijk weer terug kwam, check ook het vacuum systeem. Je hebt hem al besteld maar je had natuurlijk ook even kunnen testen met een mede forumlid, maar dat is achteraf geleuter. Bij 414 denk ik gelijk aan de ECC?

Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij


Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

Lostimmos

Dat wil je echt niet weten Henk... laat ik het zo zeggen dat ze nog 1 ding mogen (moeten) fixen en dat ik er dan denk ik NOOIT meer heenga.

414 ja.. nou die heeft in ieder geval niks te maken met slecht lopen, had op een engels forum gelezen dat die ook naar boven kan poppen omdat ie bij afslaan rare dingen doet met spanningen in de wagen etc.. even niet zo belangrijk.

Ja ik snap dat ik ook eentje had kunnen proberen.. maar er is nu eigenlijk niet te rijden met de auto, en om iemand te vragen langs mij te rijden is ook zo wat :P
Dit was waarschijnlijk gewoon de originele en al 21 jaar oud dus ach...

Vroeg me gewoon af of meer mensen dit wel eens aan de hand hebben gehad.

classicT5

Relais 103, zou ook nog kunnen denk ik. Of nokkehnassensor.

Maar lijkt me beter even afwachten wat nieuwe maf doet

Lostimmos

Citaat van: classicT5 op 13-02-2017 19:03:34
Relais 103, zou ook nog kunnen denk ik. Of nokkehnassensor.

Maar lijkt me beter even afwachten wat nieuwe maf doet

Ja helaas komt die donderdag pas binnen (Hoop ik) dus tot die tijd wil ik zoveel mogelijk info verzamelen om evt. mee verder te kunnen mocht dat het niet zijn ;)
Nokkenassensor zou een andere foutcode geven toch?

Ries van de Zilverschuit

Ik heb begrepen dat je de lmm ook los kunt koppelen en dat dan goed met de auto te rijden moet zijn. Dan zou de ecu een vaste waarde gebruiken in plaats van een gemeten.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

BBS

Citaat van: Ries van de Zilverschuit op 13-02-2017 20:45:03
Ik heb begrepen dat je de lmm ook los kunt koppelen en dat dan goed met de auto te rijden moet zijn. Dan zou de ecu een vaste waarde gebruiken in plaats van een gemeten.
Alleen niet teveel gas geven, alleen de lambdasensor meet dan de verbranding en regelt dan de hoeveelheid brandstof. Je mist wel de belangrijkste input voor het bepalen van de juiste hoeveelheid brandstof in de motor.....
Volvoloos....

Lostimmos

Citaat van: Ries van de Zilverschuit op 13-02-2017 20:45:03
Ik heb begrepen dat je de lmm ook los kunt koppelen en dat dan goed met de auto te rijden moet zijn. Dan zou de ecu een vaste waarde gebruiken in plaats van een gemeten.

Ja maar dit is natuurlijk niet een gedegen oplossing, daarnaast heb ik het vanmiddag even geprobeerd en het leek weinig verschil te maken (bedenk me net wel dat ik volgens mij niet eerst de foutcode heb gewist) maar had al verhalen gelezen van mensen waarbij die ook niet hielp, maar een nieuwe MAF wel...

Piet

Zonder een goed werkende maf zou de ECU niet weten hoeveel bezine hij in moet spuiten.
Dat van die vaste waarde gebruiken bij ontbreken van een maf is niet zo.

Lostimmos

Citaat van: Piet op 13-02-2017 21:16:04
Zonder een goed werkende maf zou de ECU niet weten hoeveel bezine hij in moet spuiten.
Dat van die vaste waarde gebruiken bij ontbreken van een maf is niet zo.

Dst dacht ik al, maar dacht proberen kan geen kwaad

Lostimmos

Overigens vermoed ik NIET dat relais 103 het probleem is, de benzinepomp doet het hoorbaar en na het stotteren/uitvallen ruikt het eerder alsof de motor zichzelf verzuipt dan dat er Geen brandstof inkomt ;)

arjen850

Citaat van: Lostimmos op 13-02-2017 19:06:02
Citaat van: classicT5 op 13-02-2017 19:03:34
Relais 103, zou ook nog kunnen denk ik. Of nokkehnassensor.

Maar lijkt me beter even afwachten wat nieuwe maf doet

Ja helaas komt die donderdag pas binnen (Hoop ik) dus tot die tijd wil ik zoveel mogelijk info verzamelen om evt. mee verder te kunnen mocht dat het niet zijn ;)
Nokkenassensor zou een andere foutcode geven toch?

Nokkenas sensor geeft geen foutcode, maar ik sluit me aan bij Jeroen. Eerst de Maf even afwachten, want die lijkt aannemelijk.

Ries van de Zilverschuit

Citaat van: Piet op 13-02-2017 21:16:04
Zonder een goed werkende maf zou de ECU niet weten hoeveel bezine hij in moet spuiten.
Dat van die vaste waarde gebruiken bij ontbreken van een maf is niet zo.

Weer een fabeltje de wereld uit!
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Lostimmos

Citaat van: Ries van de Zilverschuit op 14-02-2017 09:42:38
Citaat van: Piet op 13-02-2017 21:16:04
Zonder een goed werkende maf zou de ECU niet weten hoeveel bezine hij in moet spuiten.
Dat van die vaste waarde gebruiken bij ontbreken van een maf is niet zo.

Weer een fabeltje de wereld uit!

Inderdaad!

Lostimmos

Citaat van: arjen850 op 14-02-2017 06:48:55
Citaat van: Lostimmos op 13-02-2017 19:06:02
Citaat van: classicT5 op 13-02-2017 19:03:34
Relais 103, zou ook nog kunnen denk ik. Of nokkehnassensor.

Maar lijkt me beter even afwachten wat nieuwe maf doet

Ja helaas komt die donderdag pas binnen (Hoop ik) dus tot die tijd wil ik zoveel mogelijk info verzamelen om evt. mee verder te kunnen mocht dat het niet zijn ;)
Nokkenassensor zou een andere foutcode geven toch?

Nokkenas sensor geeft geen foutcode, maar ik sluit me aan bij Jeroen. Eerst de Maf even afwachten, want die lijkt aannemelijk.

Aangezien dat de foutcode is die meteen terugkomt na het wissen van de foutcodes lijkt me dat inderdaad ook aannemelijk! We wachten even af tot die binnen is!