Even voortstellen, wéér een Alter 1 erbij.

Gestart door Komkommer, 16-02-2017 13:05:16

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Komkommer

Volledig meehobbelend op de Alter 1 hype op dit forum moet ik onze nieuwe aanwinst dan ook maar even voorstellen. Vorig jaar juni gekocht, maar nog niet aan toegekomen zullen we maar zeggen.

Ik was niet bewust op zoek naar een Alter 1 (ik was eigenlijk niet eens op zoek naar een 850) min-of-meer toevallig deze auto gevonden. In erg goede staat (daadwerkelijk altijd binnen gestaan, 2e eigenaar, altijd zuinig op geweest). En bij aanschaf nog geen 200.000 op de teller.
Ik was op zoek naar een betrouwbare auto met voldoende trekkracht om een hele flinke caravan door Frankrijk te sleuren met voldoende ruimte en comfort en liefst nog wat karakter, tevens moest de motor goed op LPG kunnen lopen (maar nog niet zijn omgebouwd). Bij een rondje langs wat Volvo dealers op zoek naar een recente S60 of S80 zag mijn vrouw een modelauto van een 850 T5-R staan en was meteen enthousiast. Vervolgens bleek deze rode niet ver van ons huis te koop te staan.



Technisch in erg goede staat. Omdat er een caravan achter komt is er het nodige werk aan verricht. Zo heb ik door Varioclean de automaat laten flushen en is er een extra oliekoeler geïnstalleerd. De 170 PK waren erg welkom met de combinatie van onze grote caravan en franse bergweggetjes. Toen de auto zich tijdens de zomervakantie afdoende had bewezen heb ik hem om laten bouwen naar LPG. Dit bleek niet een eenvoudig klusje bij de eerste serie van de 850, maar uiteindelijk loopt hij helemaal super op LPG en benzine.

Jans Duiven

#1
Welkom!

Dus toch maar een alter 2 gekocht?  ;D


Dit is een alter 1 850, het oermodel:


Komkommer

Zit ik ernaast? Ik sprak een forumlid laatst en die noemde het een Alter 1.

Komkommer

Het is raar. Ik zal straks even foto's van mijn interieur posten. De meeste 850's die ik zie hebben een veel moderner interieur dan die van mij. Kleinere, meer afgeronde schakelaars bijvoorbeeld. Vanwege dit ouderwetse interieur dacht ik met een Alter 1 van doen te hebben.

leons850

Citaat van: Komkommer op 16-02-2017 13:14:22
Zit ik ernaast? Ik sprak een forumlid laatst en die noemde het een Alter 1.

Mooie wagen!
Je hebt eigenlijk een alter 1.5 (ja die bestaat ook).
Het interieur is nog van de alter 1, de achterlichten ook maar de neus en bumpers zijn van een alter 2.
Wat voor gasinstallatie heb je laten inbouwen?

Verder nog wat informatie en foto's?
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

Komkommer

#5
Ah ha, dat verklaart een hoop. De motor is volgens mij ook nog van de Alter 1 want zeer beperkte electronica en geen sequentiële injectie. De gasinstallaties is een Lovato. Deze werd door de gasboer geprefereerd boven een Vialle vanwege de leeftijd van de motor. Ik zal straks nog wat fotootjes schieten van interieur en motorruim. Wat voor een informatie zou je nog graag willen hebben? Hij is motorisch geweldig, gebruikt nauwelijks olie (gevaarlijk want daardoor controleer je niet regelmatig). Bijna alles is nog origineel. Zo zit de fabrieksuitlaat er nog steeds onder na ruim 23 jaar. Na aankoop heb ik hem goed laten controleren en checken bij een specialist, hierbij zijn geen bijzonderheden gevonden. De 20 klepper rijdt geweldig.
De spoiler achterop lijkt trouwens niet origineel te zijn. Als ik zag hoe de bedrading daarvan was gedaan was dat heel erg "on-Volvo".

UserID6342

Alles hangt en staat met het bouwjaar van de auto.  Hoe oud is hij precies ?  Een alter I ombouwen naar een alter II is zo gedaan namelijk...

Komkommer


Verder nog wat informatie en foto's?
[/quote]

Bij deze de beloofde foto's:









Komkommer

Citaat van: Dirk342 op 16-02-2017 15:38:09
Alles hangt en staat met het bouwjaar van de auto.  Hoe oud is hij precies ?  Een alter I ombouwen naar een alter II is zo gedaan namelijk...

Maart 1994

UserID6342

Is dan idd een alter 1.5 :)  Een Lovato dampgasinjectie-installatie is een fijn ding, maar vind 'm niet echt netjes ingebouwd zitten om eerlijk te zijn. Deze motoren doen het ook meer als prima op gewoon dampgas (ook die van Lovato) of LPi.

Verwacht Ruby Red 414 van kleur zo te zien, erg mooi  :eusa_clap: :eusa_clap:

henry classic v70

615.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
295.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

Komkommer

#11
Citeer
G3 op kenteken?

Ja, kon nog nét binnen de  EG 94/12. Gelukkig

Komkommer

Citaat van: Dirk342 op 16-02-2017 15:48:22
Is dan idd een alter 1.5 :)  Een Lovato dampgasinjectie-installatie is een fijn ding, maar vind 'm niet echt netjes ingebouwd zitten om eerlijk te zijn. Deze motoren doen het ook meer als prima op gewoon dampgas (ook die van Lovato) of LPi.

Verwacht Ruby Red 414 van kleur zo te zien, erg mooi  :eusa_clap: :eusa_clap:

Fijn dat ik nu precies weet wat ik heb! De installatie is niet superstrak ingebouwd maar hij doet het fantastisch, al heeft dat  wel wat moeite gekost. Nieuwe bougies, bougiekabels en bobine, inlaatspruitstukpakking vervangen. Ander type injectoren... Een heel gedoe, maar loopt nu heel soepel. Ik kan echt geen verschil merken tussen benzine en gas.

SB T-5R

Strakke wagen!

En zelfs met grijze KVS dop  8)

henry classic v70

615.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
295.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4